Dobíjecích stanic je v Česku téměř 1 400. Na každou z nich připadá 11 čistě elektrických aut
Za loňský rok vzrostl počet dobíjecích stanic o třicet procent. Vláda počítá s rozvojem nabíjecí infrastruktury i v příštích letech.
Elektromobilita je mnohými vnímána jako zcela nevyhnutelná budoucnost automobilové dopravy. Aby však dával provoz elektromobilů smysl, je třeba vybudovat potřebnou infrastrukturu. Pracuje se na ní také v Česku, kde za loňský rok vzrostl počet dobíjecích stanic o třicet procent na 1 364 míst.
V současné době je v Česku registrováno na patnáct tisíc vozů s čistě elektrickým pohonem, které doplňuje řada hybridů. V případě čistých elektromobilů se jedná o meziroční nárůst o téměř pět tisíc kusů. Valná většina elektromobilů, přibližně sedmdesát sedm procent, je u nás registrováno na firmy.
Důvodů, proč elektromobilů v Česku prozatím nejezdí víc, může být několik. Jedním z nich je však dobíjecí infrastruktura, která prozatím – a zcela logicky – za infrastrukturou klasických čerpacích stanic zaostává. Přesto se tato situace začíná pozvolna měnit, jak ukazují statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu.
Z nich vyplývá, že zatímco před rokem bylo v Česku majitelům vozidel s elektrifikovaným pohonem k dispozici 944 dobíjecích stanic, letos se počet navýšil o třicet procent na 1 364 stanic, které nabízejí 2 643 bodů k nabíjení. Pro srovnání: veřejných čerpacích stanic je na našem trhu přibližně čtyři tisíce.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTrend navyšování počtu míst, kde nabít elektromobil nebo hybrid, chce země udržet i nadále. Podle ministra dopravy Martina Kupky by měl stát v příštích šesti letech na rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily vynaložit až šest miliard korun. Dobíjecí stanice budou vznikat ve městech a také u dálnic, k financování jejich výstavby chce stát využít peněz z evropských fondů.
Vůbec největší rozvoj nabíjecích stanic lze mimo dálnic očekávat ve středních Čechách a Praze, kde je aktuálně registrováno zhruba čtyřicet procent z celkového počtu elektromobilů u nás. Vůbec největší zájem mají zákazníci o čistě elektrické modely domácí Škodovky, dále Tesly a Volkswagenu. U soukromých osob se přidávají i modely od BMW.
Tou vůbec největší překážkou v pořízení elektromobilu je pro českého spotřebitele cena, která je stále vyšší než z konvenčních modelů. Ostatně nejlevnější čistě elektrický vůz, který je u nás teď k dostání, je model Spring od Dacie – stojí přibližně půl milionu. Příchod dostupného elektromobilu v nedávné době oznámil i Volkswagen, jehož koncepce sice technologicky Spring převyšuje, přesto ale jeho pořízení bude vyžadovat minimálně 600 tisíc korun na účtu.
S přispěním ČTK