Doktor v kapse. Síť praktických lékařů Moje ambulance chce pomocí aplikace změnit způsob poskytování zdravotní péče

Peter BrejčákPeter Brejčák

ma_lukes

Foto: Moje ambulance

Karel Lukeš, předseda představenstva Moje ambulance

Síť praktických lékařů Moje ambulance vznikla již v roce 2007. Od té doby se vypracovala na jedničku tuzemského trhu a pečuje o bezmála 200 tisíc pacientů v jednatřiceti pobočkách v devatenácti městech po Česku. Počet jejích klientů meziročně vzrostl o osm procent a nabízí služby lidem, kteří ve zdravotnictví chtějí využívat moderní komunikační technologie a požadují flexibilitu.

Z tohoto důvodu se Moje ambulance už před několika lety rozhodla představit mobilní aplikaci, pomocí níž by klientům i lékařům umožnila využívat technologie i v poměrně konzervativním oboru, jakým je medicína. „Každá banka má v dnešní době svou mobilní aplikaci, díky níž může klient ovládat své konto. Tak proč ne praktický lékař?“

Takovou řečnickou otázku si pokládá Karel Lukeš, předseda představenstva firmy, když pro CzechCrunch popisuje motivaci, která vedla k založení aplikace OnlineAmbulance. Ta dle jeho slov pomáhá změnit a doplnit způsob poskytování primární péče, a to díky snadné dostupnosti údajů o zdraví.

První verze aplikace byla představena už v roce 2013 a jejím cílem bylo klientům nabídnout především základní informace o pobočkách, možnost objednat se nebo zaslat svůj dotaz lékaři. Za necelých osm let fungování ji užívala přibližně desetina klientů. Doba se ale posunula a uživatelé již dnes chtějí víc.

moje-ambulance

Foto: Moje ambulance

Ordinace sítě Moje ambulance

„Obecné informace o pobočce a základní zdravotní data jsou dobrým základem, ale chceme mnohem víc. Hlavním mottem je nabídnout zabezpečenou a přísně personalizovanou extenzi klientovy zdravotní dokumentace a zároveň obousměrný komunikační kanál, kterým bude aktivně komunikovat nejen pobočka s klientem, ale hlavně klient s pobočkou,“ popisuje Lukeš.

Z tohoto důvodu se společnost v roce 2019 rozhodla vyvinout zcela novou verzi aplikace OnlineAmbulance, jež by dokázala nové funkcionality odrážející potřeby a možnosti dnešní doby nabídnout. Už během prvních prací však firma narazila na velký problém, jímž byla dnes již nevyhovující architektura používaného ambulantního informačního systému.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během loňské pandemie koronaviru tak došlo k aktualizaci systému používaného lékaři a následnému vývoji aplikace, která je nyní dostupná všem klientům Mojí ambulance na zařízeních s operačními systémy Android i iOS. V nové verzi je kladen důraz především na zobrazení dat v reálném čase a na komunikaci s pobočkou.

Konkrétně tak na pár kliknutí nabízí například přehledné informace o osobních údajích a zdravotním stavu včetně možnosti editace nebo žádosti na všechny typy vyšetření, ať už se týkají zdraví, koronaviru, administrativy, očkování či předpisu léků se zobrazením receptu přímo v aplikaci. Díky tomu má klient neustále u sebe aktuální data a zabezpečený komunikační kanál se svou pobočkou.

Veškerá data jsou přitom podle Lukeše zabezpečena na nejvyšší možné úrovni, čemuž odpovídá i proces autorizace klienta. Ten si zažádá o aktivační klíč, vyplní osobní údaje a poté je vyzván k návštěvě pobočky, kde je mu oproti dokladu totožnosti klíč vydán. Pomocí něj a SMS proběhne dvoufázová autentizace, pro přístup do aplikace pak už klient volí pouze PIN. Díky tomuto postupu je vyloučeno, aby ji používaly třetí osoby.

„Zdravotní péči nelze poskytovat jen distančně a poradensky, ale lze ji takto zajistit.“

„Zdravotní péči nelze poskytovat jen distančně a poradensky, ale lze ji v konkrétních případech na dálku zajistit. Není potřeba chodit do ambulance s každou zprávou, naměřenými hodnotami, pro výsledky, sdělit svůj požadavek, poradit se o svém zdravotním stavu a získat rychlou radu,“ je přesvědčený Lukeš.

„Tyto principy vyhovují i současným epidemiologickým trendům, které budou platit vždy. Ambulance bude vždy otevřena pro ty, které je nutné fyzicky vyšetřit. Ale proč chodit mezi potenciálně infekčně nemocné, když nemusím? A přesto vyřeším, co potřebuji,“ doplňuje Lukeš a očekává, že by aplikaci v její plné verzi mohlo do pěti let využívat 78 procent všech klientů Mojí ambulance ve věku mezi 19 a 63 lety.

Logika aplikace, jejího používání a nabízených možností tak stojí na dlouhodobém vztahu registrovaného klienta a ošetřujícího lékaře s tím, že je určena na míru jeho potřebám. Zdravotnický personál i samotní uživatelé se přitom zatím učí, jak aplikaci vytěžit na maximum, aby ve snaze o co největší efektivitu opravdu docházelo k preferování komunikace přes ni místo osobních setkání.

mojeambulance

Foto: Moje ambulance

Aplikace OnlineAmbulance

„Všichni na obou stranách barikády se tyto ‚novoty‘ učíme. My zdravotníci uvnitř společnosti diskutujeme, stanovujeme pravidla, sdílíme zkušenosti. Klienti jsou na tom stejně. K tomu mají ještě nás, kdy jim pomáháme využívat aplikaci co nejefektivněji. A stále k dispozici jsou i už zavedené způsoby komunikace. Společně posouváme její možnosti kupředu,“ říká Lukeš.

Předseda představenstva sítě ambulancí zároveň vnímá, že konkurencí k OnlineAmbulanci může být v podstatě jakékoliv řešení, jež umožňuje komunikaci mezi klientem a lékařem. Jako důležité však zmiňuje, že většina současných aplikací je jen platformou nabízející uživatelům jednoduchou komunikaci a objednání, a aktuálně neexistuje na trhu podobný produkt, který by pracoval s reálnými zdravotními daty klienta.

Rozšíření o covid pasy

„Všechna podobná řešení vznikají jako reakce na aktuální covidovou situaci. Zdravotnictví se vyvíjí, přizpůsobuje, stále vznikají nové aplikace, ale o mnohých brzy už není ani slyšet. Nikdo z nás si netroufá ani odhadnout, co bude za půl roku,“ popisuje Lukeš s tím, že myšlenka představení nové aplikace v podání Mojí ambulance vznikla rok před příchodem pandemie.

Také OnlineAmbulance však reaguje na aktuální potřeby, a proto vyvíjí modul očkování, jenž má být klientům k dispozici na konci června. Jeho součástí bude plnohodnotný očkovací průkaz se všemi záznamy, zároveň bude připomínat termíny potřebných přeočkování či nabízet sezónní očkování a další možnosti, které jsou pro danou věkovou skupinu vhodné nebo nutné.

Podle vývoje bude možná využitelný i na tzv. covid pasy, které umožní očkovaným proti covidu-19 jednodušeji cestovat přes hranice. „O covid pasech se nyní aktivně hovoří. Jejich existence bude po jistou dobu žádoucí pro usnadnění běžnějšího života v raně postcovidové době. Jejich forma je zatím neznámá, budeme však do možnosti participace aktivně vstupovat,“ dodává Lukeš.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Moje ambulance. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Od tiskárny stravenek k digitalizaci celého HR. Firmám pomáháme s motivací i udržením lidí, říká šéf českého Up

Peter BrejčákPeter Brejčák

stephane-nicoletti-boxed-min

Foto: Up ČR

Stéphane Nicoletti, ředitel společnosti Up Česká republika

Název Le Chèque Déjeuner v tuzemsku u většiny lidí evokuje stravenky, byznys její nástupnické společnosti Up Česká republika se však už několik let točí kolem širší oblasti benefitů či věrnostních programů. Transformace přitom trvala několik let a loni ji také výrazně ovlivnila pandemie koronaviru, která přinesla ještě větší tlak na digitalizaci a změnila požadavky zaměstnavatelů i zaměstnanců. Ty je přitom důležité vnímat, protože právě spokojení pracovníci jsou podle šéfa společnosti Stéphana Nicolettiho stále důležitějším klíčem k úspěchu.

Stéphane Nicoletti dokončil studium ve Francii v roce 1996 a shodou náhod jeho rodinný přítel, jenž byl manažerem skupiny Le Chèque Déjeuner, hledal mladé a motivované lidi, kteří se nebudou bát vrhnout do neznáma za málo peněz – rozběhnout pobočku mezinárodní skupiny právě v České republice. Jako čtyřiadvacetiletý tehdy Nicoletti nastoupil do své první práce, která čítala deset zaměstnanců.

„Pro mě to byla příležitost objevit jinou kulturu a být součástí nového projektu od samého začátku. Svou činnost jsme zahájili ve vile, kterou jsme si pronajali na Praze 5 s deseti kolegy,“ vzpomíná Nicoletti na své kariérní začátky, kdy po večerech počítal a třídil stravenky a o víkendech je rozvážel. První rok v nové práci se přitom živil výhradně těstovinami, o víkendu si vyhodil z kopýtka v McDonald’s.

Postupně se však naučil česky, oženil se s Češkou a zapustil zde kořeny. V průběhu let si prošel mnoha pozicemi, ale zůstal věrný jedné firmě. A jak rostla ona, rostl i on. Dnes je osmačtyřicetiletý Nicoletti generálním ředitelem Up Česká republika, jehož produkty u nás využívá 300 tisíc lidí.

Od tiskárny stravenek k HR platformě

Globálně skupina Up působí v devětadvaceti zemích, svůj záběr už přitom dávno rozšířila jen ze stravenek. Obecně se specializuje na zaměstnanecké benefity či věrnostní programy včetně řešení v oblasti marketingu a strategického rozvoje firem. Podle Nicolettiho šlo o přirozenou reakci na digitalizaci, kdy lidé stále častěji využívají mobily, tablety či bezkontaktní platby.

„Služby chceme zákazníkům a uživatelům poskytnout právě těmito moderními cestami, na které jsou zvyklí, a to včetně platebních metod typu Apple Pay a Google Pay, telefonem nebo hodinkami. Zkrátka jak jim to vyhovuje,“ popisuje Nicoletti s tím, že transformace z „tiskárny na stravenky“ na tvůrce digitálních HR řešení začala před pěti až šesti lety spuštěním první platformy Gallery Beta zaměřené na volnočasové benefity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Postupná proměna zrychlila v posledních třech letech s digitalizací papírových produktů, kdy se ze stravenek stala eStravenka a z volnočasových benefitů eBenefity, ale také se spuštěním dalších platforem jako Aktivní město, jež spojuje starosty a obce s jejich občany.

Transformace do digitální oblasti byla navíc podpořena v posledních měsících, kdy například bylo možné objednat si přes eStravenku dovezení jídla na home office nebo si skrze eBenefity dát lekci online fitnessu nebo i konzultaci s psychologem.

stephane-nicoletti-2-min

Foto: Up ČR

Stéphane Nicoletti, ředitel společnosti Up Česká republika

„Digitalizace není namířena ale jen ke koncovým uživatelům benefitů. Naším cílem je podporovat také klienty a jejich oddělení lidských zdrojů, která čelí novým výzvám a potřebují k tomu odpovídající nástroje. Proto jim chceme poskytovat řešení a služby na jediné platformě, která jim ušetří čas, pomůže při řízení HR a bude udržovat a rozvíjet zapojení zaměstnanců i při vzdálené práci,“ říká Nicoletti.

„To znamená, že nejsme jen prodejci nebo tiskaři stravenek či jiných šeků, ale poskytujeme svým HR partnerům ve firmách řešení, která jim pomohou v jejich personální agendě udržet motivované a angažované zaměstnance, ať už z hlediska benefitů, ale i celkové HR politiky,“ pokračuje šéf tuzemského Up.

10 tisíc klientů a 300 tisíc uživatelů

Jedním z dalších faktorů transformace společnosti byla také změna legislativy týkající se stravenek a tzv. stravenkového paušálu, který svým způsobem Up motivoval k vývoji a zlepšení několika služeb směrem k partnerům z řad restaurací i ke koncovým uživatelům. Obecně však podle Nicolettiho tento paušál moc neláká.

„Po několika měsících se nyní ukazuje, že paušál není tak sexy a výhodný, jak se může zdát. Začínáme vídat, jak se zákazníci vracejí z paušálu. Peníze již nejsou jediným prioritním faktorem pro společnosti a zaměstnance, pro firmy je zajímavější mít dobrou kombinaci platu a výhod,“ říká Nicoletti.

Jedna z nových služeb, které platforma Up nabízí vůči koncovým uživatelům, například vznikla pomocí strategické aliance se startupem Advanto, jenž nedávno od investorů získal 17 milionů korun a zaměstnancům umožňuje vybírat si část výplaty kdykoliv v měsíci bez toho, aby museli čekat na výplatní den.

stephane-nicoletti-min

Foto: Up ČR

Stéphane Nicoletti, ředitel společnosti Up Česká republika

Aktuálně již Up v Česku spolupracuje s téměř 10 tisíci společností od malých projektů o několika lidech po velké podniky s tisíci zaměstnanci, dohromady tak její služby využívá 300 tisíc uživatelů. Konkrétními klienty jsou například Česká národní banka, České dráhy, Jysk, Planeo Elektro, výrobce autobusů Iveco Czech Republic nebo technologická firma FG Forrest.

Před nástupem pandemie přitom Up meziročně rostl v desítkách procent a v roce 2019 utržil 380 milionů korun, do kterých se nezapočítává jen obrat z produktů firmy, ale také tržby z IT vývoje, v němž pracuje i pro filiálky celé skupiny v jiných zemích. Za loňský rok zatím společnost konsolidované výsledky nemá, a proto je nepublikuje.

Peníze ke štěstí nestačí

Podle Nicolettiho však krize měla na prodeje zásadní dopad, protože někteří zákazníci nemohli fungovat, zkrachovali nebo byla uzavřena síť partnerů přijímajících produkty jako restaurace, kina, hotely či fitness centra. Celkově se ale podle něj u klientů zrychlila další vlna digitalizace, která uživatelům umožnila poskytovat nové výhody ve formě slev a cashbacků nebo i služeb v rámci partnerství s Dáme jídlo, Košíkem, Rohlíkem, online sporty, školeními i terapiemi.

Do budoucna přitom očekává, že všudypřítomné používání technologií bude stále běžnější. Lidé i firmy zároveň budou chtít udržovat vztahy, vést společenský život a mít rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. Společnosti tak budou řešit zapojení zaměstnanců navzdory home officům nebo budoucím typům pracovních vztahů.

„Dnes jasně vidíme, že zaměstnavatelé chtějí a nadále investují do blahobytu a motivace zaměstnanců prostřednictvím zaměstnaneckých výhod. Peníze a mzda nestačí ke štěstí, odměna musí být dobrou kombinací platu, který odpovídá zkušenostem a funkci, a výhod, které mají motivovat a udržovat odhodlání každého zaměstnance,“ dodává Nicoletti.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Up Česká republika. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.