Dopřát lidem dobré místní pálenky. Nápad na Lihovárek se zrodil ve Stodolní, teď e-shop nabírá miliony

Myšlenka na založení e-shopu s kvalitními destiláty vznikla ve vyhlášené ostravské ulici. Obchod s dvacetimilionovými tržbami podpoří i Miton.

Peter BrejčákPeter Brejčák

lihovarek-boxedStory

Foto: Lihovárek

Zakladatelé e-shopu Lihovárek Jakub Gottwald a Zdeněk Linc

0Zobrazit komentáře

Lokální pálenky v Česku stále trpí aurou nekvalitního pití. Alespoň to si myslí zakladatelé e-shopu Lihovárek.cz, jehož cílem je tuto pověst napravit. Na palubu k sobě proto přibírají také investory. Meriton, který je širší součástí investiční skupiny Miton, a Startguide do firmy vkládají blíže nespecifikované miliony korun výměnou za pětinový podíl. Prostředky mají posloužit pro další růst v odvětví.

„Naším cílem je dostat k lidem dobré lokální pálenky, které bohužel stále trpí aurou nekvalitního pití. Mají pověst něčeho příliš silného, co se nedá pít, což je dost často způsobeno nekvalitní amatérskou produkcí. Zde totiž tak docela neplatí, že domácí rovná se lepší. Výroba pálenky je poměrně náročný proces na hygienu i použité technologie,“ popisuje spolumajitel Lihovárku Zdeněk Linc, který firmu spoluzakládal s Jakubem Gottwaldem.

Jako kamarádi před šesti lety vyrazili do Ostravy na konferenci, ovšem nemohli si nechat ujít ani noční život na Stodolní – jak sami říkají, nejdřív za vzděláním, pak za zábavou. Při tahu známou ulicí plnou barů a klubů se ale zhrozili, že podniky nabízejí moře zahraničních značek alkoholů, ať už šlo o whisky, nebo rumy, zatímco klasickou českou pálenku maximálně tak jednu.

Vznikl proto nápad na tvorbu specializovaného e-shopu s nabídkou ryze českých řemeslných pálenek. Kvůli zaneprázdněnosti obou kamarádů se však realizace nápadu pořád odkládala. A to až do Lincovy svatby, kdy Gottwald nakoupil a nafotil první sortiment, připravil e-shop, získal potřebná povolení a spustil Lihovárek – o kterém dal kolegovi vědět během svatební gratulace.

lihovarek-founders

Foto: Lihovárek

Zdeněk Linc a Jakub Gottwald z Lihovárek.cz

E-shop tak vznikl již v roce 2017, reálně pak začal fungovat od poloviny roku 2019, kdy statisícový obrat firmy vzrostl na pět milionů korun. Následně vystoupal na 15 milionů a loni už činil 20 milionů korun. Lihovárek přitom lihovarům kromě prodeje pomáhá i s propagací jejich značek, s edukací zákazníků a přispívá tak ke kultuře kvalitního pití v Česku.

Oba zakladatelé totiž věří, že právě do kultury kvalitního pití by měly vedle piv z malých pivovarů a tuzemských vín, které zažily výrazný boom v posledních letech, patřit právě i lokální řemeslné pálenky, které z hlediska kvality i udržitelnosti mnohdy výrazně předčí zahraniční destiláty.

„Z hlediska udržitelnosti pěstování a výroby jsou ovocné pálenky daleko prospěšnější než třeba destiláty jako rum nebo whisky. Zatímco cukrová třtina je jednoletá rostlina, kvůli jejímuž pěstování jsou mnohde káceny pralesy a půda zamořována velkým množstvím pesticidů, ovocné stromy a keře plodí desítky i stovky let a vedle čištění ovzduší mají zásadní vliv i na zadržování vody v krajině. Čím víc si konzumenti navyknou pít lokální ovocné pálenky, tím víc bude v české krajině ovocných stromů, které do ní přirozeně patří,“ komentuje Gottwald.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lihovárek získané finanční prostředky využije také na rozšíření svého týmu a zvýšení zásob pro potřeby gastronomie. Společnost totiž kromě online prodeje poskytuje lihovarům možnost distribuce produktů do gastronomických podniků.

„Vstup investorů se překrýval s dobou, kdy jsme se stali distributory lihu. Tento legislativní status nám umožňuje dodávat destiláty dalším prodejcům. Pro gastronomické podniky je nezbytné, aby jejich dodavatel dokázal mít za všech okolností dostupné klíčové produkty. Z toho důvodu jsme potřebovali výrazně zvýšit skladové zásoby. Byli bychom rádi, kdyby měli Češi v blízké budoucnosti možnost objednat si kvalitní lokální destiláty v každé restauraci či baru,“ říká Gottwald.

„Do projektu Lihovárek.cz jsme investovali zejména proto, že nejde jen o e-shop, ale především o vizi vytvoření celého ekosystému podporujícího lokální dodavatele a jejich propojení se zákazníky. Projekt má hlubší přesah, a to od kultury kvalitního pití až po zvelebovaní české krajiny plodinami, které jsou pro ni typické,“ dodává managing partner Startguide Petr Jahn.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání

Alza mění své vedení. Po odvolání Havryluka rozšíří představenstvo, do kterého hledá nové šéfy

Představenstvo Alzy po devíti letech opustil Tomáš Havryluk, nově do něj zasedl finanční ředitel Jakub Krejčíř a šéf prodejní sítě Miroslav Köváry.

Peter BrejčákPeter Brejčák

havryluk-konciInsider

Foto: Alza.cz

V Alze končí Tomáš Havryluk. Podle firmy byl odvolán.

0Zobrazit komentáře

Minulý týden poněkud překvapivě z největšího českého e-shopu přišla zpráva o tom, že v představenstvu Alzy končí Tomáš Havryluk, jenž v něm seděl devět let. Nyní firma představila další podrobnosti – své vedení plánuje rozšířit na celkem šest členů. Ty stávající, zakladatele Aleše Zavorala a Petra Benu, nově doplní Jakub Krejčíř z pozice finančního ředitele a Miroslav Köváry, šéf prodejní sítě a provozní ředitel logistiky.

Další dvě místa zůstávají zatím neobsazena. Jediný akcionář, kterým je společnost L.S. Investments Limited a jejímž majitelem je pravděpodobně právě Aleš Zavoral, vypsal na tyto pozice interní výběrové řízení a zájemci mohou posílat motivační dopisy. Rozšířené představenstvo se podle vyjádření firmy ve své práci bude moci opírat o větší různorodost manažerských přístupů i zkušeností, což má Alze umožnit nabízet zákazníkům další inovativní služby s lepší zákaznickou zkušeností.

Tomáš Havryluk, dosavadní místopředseda představenstva a dlouholetá „dvojka“ firmy, po devíti letech ve své funkci skončil a opouští společnost. Podle nynějšího vyjádření Alzy byl odvolán. „Děkuji Tomášovi za patnáct let, po které pro Alzu pracoval, a obzvlášť za devítileté období, kdy jsme spolupracovali v představenstvu. Za tu dobu Alza vyrostla z ročního obratu 9,1 miliardy korun na loňských 45 miliard. To je na českém trhu fenomenální výsledek, kterého jsme dosáhli díky Tomášovu nasazení a jeho působení ve vedení firmy,“ komentuje Zavoral z pozice předsedy představenstva Alzy.

Jakub Krejčíř byl do pozice finančního ředitele povýšen v listopadu loňského roku po téměř tříletém působení ve firmě, kde vedl oddělení controllingu a vystavěl oddělení procurementu. Ve světě financí se pohybuje po celou svou kariéru a jeho praxe zahrnuje zkušenosti z jedné ze společností velké světové čtyřky auditorských firem a také v televizní skupině CME, matce české televize Nova.

petr-bena-mistopredseda-predstavenstva

Foto: Alza

Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy

Miroslav Köváry se za osm let v Alze postupně vypracoval z pozice vedoucího pobočky do role ředitele prodejní sítě. Začátkem loňského roku byla jeho působnost rozšířena. Odpovídal tak nejen za rozvoj všech poboček, ale také za řízení logistických provozů. Pod jeho vedením pokračuje společnost například v implementaci své historicky největší investice do robotizace a automatizace v logistice.

Do funkce předsedy dozorčí rady společnosti je nově jmenován Jan Moudřík, který v Alze působí přes 18 let a doposud zastával pozici ředitele expanze, facility a showroom managementu. Ve své nové roli bude mít na starosti dohled nad správným fungováním společnosti a také zaměstnaneckou spokojeností.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

01-portret-havlenka

Přečtěte si takéPracuji 12 hodin denně, vše se ale stihnout nedá, říká HlavenkaPracuji 12 hodin denně, vše ale stihnout nejde. Hlavenka z Elongy popisuje, co ho poslalo zpět na zem

Zajímavostí je, že k podobnému kroku, tedy rozšířit své představenstvo ze tří na pět lidí se nedávno rozhodla i tuzemská „internetová jednička“ Seznam.cz. Od začátku července tak trojici ve složení Tomáš Kapalín, Ondřej Procházka a Pavel Zima doplňují Matěj Hušek a Ondřej Krišica.

„K rozšíření představenstva se Seznam.cz rozhodl zejména z důvodu, aby se mohlo vedení firmy lépe soustředit na rozvoj podstatných témat, jakými jsou například chystané produktové inovace související mimo jiné s budováním Seznamu jako platformy (technologické, mediální, obsahové, cloudové, sociální a podobně),“ vysvětlila důvody změn mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová.