Doprava v evropských metropolích se mění. Paříž zavádí rychlost 30 km/h a Vídeň otevře čtvrť téměř bez aut
Dokáže snížení povolené rychlosti na 30 kilometrů v hodině zvýšit bezpečnost a snížit hlučnost i prašnost v ulicích evropské metropole? Odpověď na tuto otázku začíná od dnešního dne hledat francouzská Paříž, která rozšířila maximální povolenou rychlost 30 km/h do téměř všech ulic města.
Plošné snížení rychlosti je součástí rozsáhlejší strategie, o kterou usiluje vedení města v čele se starostkou Anne Hidalgo. Ta počítá se snižováním počtu parkovacích míst ve městě a navyšováním cen parkovného, dále se zákazy vjezdu do vybraných čtvrtí a s podporou alternativních způsobů dopravy, především jízdních kol.
Důležitým aspektem je také ochrana životního prostředí, ke které by snížení rychlosti mělo pomoci, a to primárně z toho důvodu, že by měl být být v ulicích snížen hluk a současně by docházelo k menšímu víření prachu. Benefitem má být mimo jiné plynulejší provoz na silnicích a vyšší bezpečnost.
„Snížit rychlost znamená také snížit počet vážných nehod mezi auty a chodci,“ uvedl náměstek pařížské starostky David Belliard. Nutno však připomenout, že před plošným zavedením maximální povolené rychlosti již toto omezení platilo na přibližně 60 procentech komunikací ve městě.
Kdo zná pověstný pařížský provoz, ví, že 50 km/h je rychlost, kterou si tam během dopravní špičky nemohou dovolit ani motocykly či skútry proplétající se mezi pomalu jedoucími vozy. Navíc na hlavních tepnách města zůstává původní rychlost nezměněna, a tak se po pařížském okruhu le Périphérique lze i nadále ubírat rychlostí 70 km/h.
Přesto se objevují hlasy, že se ze strany radnice jedná o další krok, jak zcela vystrnadit auta z města. Automobilové svazy například poukazují na záměr radnice přeměnit přibližně 50 kilometrů silnic na cyklostezky. Rozhodnutí radnice má navíc nejistou pozici i u obyvatel, o čemž svědčí průzkumy agentury IFOP.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs