Dostat ženy do IT je jen začátek. I v Avastu pracujeme na tom, aby rostly až do vedoucích pozic, říká Dita Formánková

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dita3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dita Formánková, zakladatelka Czechitas a ředitelka pro diverzitu v Avastu

0Zobrazit komentáře

Stovkám žen pomohli změnit kariéru tím, že je nechali proniknout do světa IT a naučili je třeba kódovat. Zakladatelka Czechitas Dita Formánková však říká, že to je pouze první část příběhu. Neméně důležité je i to, aby se ženy dokázaly ve firmách posouvat a postupně obsazovaly i vedoucí pozice. I proto před rokem sama přijala novou výzvu a připojila se jako ředitelka pro diverzitu a inkluzi k Avastu.

„Našimi popularizačními aktivitami prošlo už 26 tisíc lidí. Vlajkovou lodí v podobě digitální akademie pak asi 900 žen, přičemž více než polovina z nich posléze změnila kariéru a nastoupila na různé vývojářské pozice,“ říká Dita Formánková v novém díle CzechCrunch Podcastu. Když se pak před rokem začala bavit se šéfem Avastu Ondřejem Vlčkem, zjistila, že právě u českého antivirového obra může pokračovat ve své misi z Czechitas.

„Snažíme se aktivně měnit prostředí firem, aby dokázaly přijmout talent, který je dnes minoritní, a ten zároveň mohl růst až do vedoucích pozic. Dnes tak sedím na dvou židlích, které se nesmírně doplňují,“ říká v podcastu Dita Formánková, se kterou jsme natáčeli ještě předtím, než se oznámila historická transakce, v rámci níž Avast putuje až za 186 miliard dolarů do amerických rukou.

V podcastu hovoříme také o tom, jak firma, která má 1 800 zaměstnanců, funguje na dálku, co se Dita během prvního roku v Avastu naučila a jak je možné, že během něj osobně potkala jen pár kolegů. Pustit si podcast můžete v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Ditou Formánkovou řeč?

***

„Když se ohlédnu za prvním rokem v Avastu, tak první, co mě napadne, je, že celý onboarding probíhal v online prostoru a i práce na firemní kultuře probíhá ve virtuálním prostředí. To je extrémně náročná záležitost, ke které se musí firmy nějak postavit. Nastupovala jsem ve chvíli, kdy byly kanceláře zavřené, ani se do nich nevrátím, využila jsem možnosti práce odkudkoliv,“ popisuje zakladatelka Czechitas.

Podle Dity Formánkové už dnes není otázka, jestli se vůbec mají všichni zaměstnanci vracet do kanceláří, ale spíš jak to udělat, aby práce na dálku fungovala co nejlépe. Sama veškerou agendu včetně různých komunitních aktivit ve firmě vyřizuje z domova (nebo odtamtud, kde se zrovna nachází) a v podcastu popisuje, jak se poznává celá firma a stovky nových kolegů, když je znáte jen jako čtvereček na displeji počítače.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bavíme se také o tom, co je to vlastně diverzita, proč je žádoucí, aby firmy najímaly více žen, a jak k tomu přistupují v Avastu. „Stanovili jsme si na první roky cíl zvýšit procentuální zastoupení žen v Avastu, a to nejen celkově, ale i na klíčových vývojových a technických pozicích. Důvodem mimo jiné je, aby tým reflektoval i potřeby žen a dalších zákazníků,“ vysvětluje Formánková.

Pozitivní jsou prý pro co nejrozmanitější složení týmu i benefity, jako je právě práce odkudkoliv, kterou Avast v loňském roce zavedl napříč celou firmou, či neomezená dovolená. Využívají je často právě ženy, které si díky tomu mohou lépe uzpůsobit svůj pracovní život a spojit ho třeba s péčí o děti. V neposlední řadě pak má celá věc také ekonomický podtext.

Co to přesně znamená a vydělávají firmy, které mají diverzitnější týmy, více peněz? Jaká je aktuální situace v Avastu a jak náročné je skloubit činnost v Czechitas s prací u antivirového obra? I o tom se bavíme v podcastu, který si můžete poslechnout na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Chytrá zařízení by nám doma měla ulehčovat život a nedělat z nás otroky, říká David Beneš z Jablotron Cloud Services

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

benes-jcs3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Beneš, šéf Jablotron Cloud Services

V jabloneckém Jablotronu vyvíjí už přes třicet let zabezpečovací technologie. Zatímco samotný alarm se za tu dobu vlastně příliš nezměnil, vzniká celá řada dalších produktů, které mají dělat naše domácnosti chytré. Pospojovat je tak, aby z nás nakonec nebyli jen otroci, kteří klikají do mobilů kvůli rozsvícení světla, se snaží David Beneš, jenž v Jablotronu šéfuje aplikacím.

„Začínali jsme tím, že jsme chtěli střežit. Jak se technologie posouvaly, přišli jsme po samotných alarmech také se softwarovou částí, a tak je dnes náš systém bránou do objektu, na který jde napojit většina technologií, jež doma používáme. My se přitom snažíme uživatelům poskytnout při využívání chytrých zařízení co největší komfort,“ říká v CzechCrunch Premium Podcastu David Beneš z Jablotron Cloud Services.

Sedmačtyřicetiletý šéf cloudové a softwarové divize jablonecké skupiny, jejíž celkové tržby se počítají v miliardách korun, se kolem zabezpečovacích systémů a souvisejících řešení pohybuje celý život, a tak ví, kde uživatele tradičně něco trápí. „Naším cílem je odstínit člověka od technologie, aby se netrápil, jaké typy zařízení má, jakou mají verzi nebo jak se ovládají,“ říká.

V podcastu David Beneš popisuje, že ideální stav chytrých zařízení v domácnosti – od alarmu přes topení a světla až po rolety – je, když většinu času fungují a reagují bez vědomí či zásahu uživatele. Jak daleko od takového scénáře jsme? I o tom se bavíme v podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo v podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Premium Podcastu s Davidem Benešem řeč?

***

„Lidé jsou naučení automaticky při odchodu svůj byt či dům zakódovat. My na to zakódování dokážeme navázat spoustu akcí – třeba zatáhnout žaluzie, vypnout zásuvky, které nejsou potřeba, přenastavit topení nebo dát rekuperaci do úsporného módu. Díky tomu, že máme všechna zařízení propojená v cloudu, se může vše dít automaticky,“ vysvětluje David Beneš.

V divizi Jablotron Cloud Services řídí právě cloudovou infrastrukturu a na ni napojené aplikace, v nichž se propojují všechna zařízení. Těch má Jablotron ve správě několik stovek tisíc a využívá je zhruba 600 tisíc uživatelů. To je podle Beneše slušné číslo i s ohledem na to, že bezpečnostní produkty Jablotronu podléhají legislativní kontrole a uživatel si je doma na rozdíl od produktů některých jiných výrobců nenainstaluje sám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na první pohled to může znít jako překážka, protože třeba kameru nebo senzor otevření dveří si můžete koupit od různých výrobců a doma si je během chvíle nasadit sami, nicméně veškerá zodpovědnost i případná rizika, kdy se třeba do vaší domácí kamery někdo nabourá, jdou za uživatelem. Jablotron proti tomu nabízí komplexní službu, jejíž součástí je i vlastní fyzická ostraha. Jen upozornit notifikací totiž mnohdy nemusí stačit.

„Bezpečnosti se věnujeme velmi intenzivně. Jednak je segment bezpečnostních zařízení svázán legislativou a jednak je pro nás jedno z největších potenciálních rizik, kdyby se nám někdo naboural do systému a ovládal alarm u někoho doma. To by pro nás byl v podstatě konec byznysu. I proto naše systémy instalují profesionální montéři,“ vysvětluje David Beneš.

V podcastu se bavíme o tom, jaká bezpečnostní rizika mohou představovat třeba chytré domácí kamery z Číny, kdy si David Beneš o víkendu pustí oblíbené ragby, aniž by musel používat čtyři ovladače, nebo co se vlastně skrývá pod někdy trochu tajemným označením internet věcí. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Partnerem podcastu a CzechCrunche je společnost Jablotron Cloud Services. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.