Dřevěné motýlky přidusil covid. Tak český výrobce doplňků BeWooden spustil e-shop s legínami a opět míří na 65 milionů

ctirad-saraInsider

Foto: BeWooden

Ctirad Sára, zakladatel značky BeWooden

0Zobrazit komentáře

Před téměř třinácti lety se Ctirad Sára se svými společníky pustil do budování firmy BeWooden, která tehdy stála na dřevěných motýlcích. Postupně k nim přidávali další dřevěné produkty, luxusní šperky a hodinky pro ženy. S covidem ale přišli o půlku tržeb, které se odehrávaly hlavně v partnerských obchodech, ovšem místo škrtů a propouštění se tři zakladatelé pustili do vybudování e-shopu s legínami.

„Obchody byly prakticky zavřené od října do jara a osm měsíců bez poloviny obratu bylo znát. Postupně jsme spotřebovávali veškeré finance, které jsme si za poslední roky naspořili. A s vývojem covidu jsme viděli, že čekání na otevření obchodů nemusí mít konce,“ popisuje pro CzechCrunch krušné časy spoluzakladatel BeWooden Ctirad Sára. Ve firmě se dostali do fáze, kdy přemýšleli, jak dlouho ještě vydrží a jak zachránit pracovní místa pro zaměstnance.

„Před propouštěním jsme dali přednost kompletní změně a naše poslední peníze vsadili na nový projekt. Tým, který se několik let zaměřoval čistě na offline, se během pár dnů kompletně přetransformoval,“ říká Sára a naznačuje příchod nového e-shopu. Tím se stala značka Trendly, která má za cíl sdružovat české i evropské výrobce legín a spodního prádla.

I když mají dřevění motýlci, původní symbol firmy, své nejlepší časy zřejmě za sebou, podle Sáry zůstanou mezi doplňky pro plesy a svatby napořád. „Hlavní vlna a popularita začala postupně klesat před pár lety společně s hipsterskou érou. Před covidem nám dřevěný motýlek v setu s knoflíky a kšandami dělal téměř třicet procent obratu firmy,“ vysvětluje.

trendly-1x

Foto: CzechCrunch

E-shop s leginami a dalšími doplňky Trendly.cz

Devětadvacetiletý podnikatel zároveň dodává, že velká část odběrů dřevěných motýlků byla právě díky kamenným obchodům a síti partnerských prodejen, kterých měli po Evropě přes 250. S příchodem pandemie koronaviru se však kompletně zastavil prodej v obchodech a také nákup doplňků na svatby online.

„Nový projekt pro nás byl prakticky jedinou cestou, jak přežít. A vzhledem k tomu, jak se bude vyvíjet offline trh další měsíce, nebude tento projekt posledním,“ doplňuje Sára. O tom, co nového ještě chystají, ale zatím nechce konkrétně mluvit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Projekt s legínami firma spustila letos v polovině února, a to za dvacet dní od doby, kdy vytvořila e-shop, interní systém i propagaci. „Díky nasazení kolegů a spolupráci jsme během tří měsíců dostali celý e-shop na milionový obrat,“ uvádí Sára. Podařilo se jim tak omezit ztráty z předchozího fiskálního roku, který u nich končí k poslednímu březnu.

Za loňský rok celá firma dosáhla obratu 65 milionů korun, z toho 25 milionů generovala její německá dceřiná společnost. Pro letošek mají v BeWooden podle Ctirada Sáry vzhledem k okolnostem a horší situaci cíl tržby udržet na úrovni loňského roku.

bewooden-motylek2

Foto: BeWooden

Dřevěný motýlek BeWooden

Podle jejich očekávání ale bude minimálně po celý následující rok situace v kamenných obchodech dost nestabilní. „S BeWooden jsme měli vizi expanze přes naše obchody v hlavních městech po celé Evropě, bohužel tento směr se nyní musí na delší dobu zastavit. Online je pro nás teď hlavním směrem, kterým je potřeba se vydat,“ říká Sára.

I nadále pak chtějí majitelé firmy pokračovat ve výrobě produktů značky BeWooden, které vznikají v Beskydech. BeWooden je posledních pár let spíše než dřevěná značka firma zaměřená na šperky a hodinky. A na této cestě bychom rádi pokračovali,“ dodává Ctirad Sára s tím, že chtějí vyrábět produkty z Beskyd do celého světa.

Spolu se Sárou tvoří firmu jeho společník Jakub Najdek a od roku 2016 s 25% podílem i Biskupství českobudějovické. Zároveň jsou ve firmě uvolněné obchodní podíly. „Na začátku roku jsme se rozloučili s Patrikem Babincem a partnerem z Německa Henrikem Rottem, kteří již delší dobu ve firmě nepůsobili a jejichž osobní směr byl rozdílný oproti vizi společnosti,“ vysvětluje Ctirad Sára s tím, že jim trvalo téměř rok, než nalezli ideální řešení pro obě strany a spolupráci ukončili.

Pandemický rok přál videohrám. Obchod Xzone.cz hlásí rekordní výsledky, vyrostl o třetinu na 112 milionů

Michal MančařMichal Mančař

martin-schovanec-xzone

Foto: Archiv MS

Zakladatel a spolumajitel herního obchodu Xzone Martin Schovanec

0Zobrazit komentáře

Jak a kde jste trávili čas, když se loni s jistou mírou nadsázky zavíral celý svět? Pro nemalé procento lidí je odpověď na tuto otázku poměrně jasná, jak dokazují výsledky českého herního obchodu Xzone. Lidé se totiž při nemožnosti využít venkovní zábavu rádi usadili doma k počítači nebo herní konzoli a dlouhé chvíle zahnali s nově pořízenou videohrou.

Když v dubnu Xzone ohlašovalo předběžné výsledky, počítalo s tržbami ve výši 111 milionů korun, finální verdikt je ještě o jeden milion lepší. Obrat přesahující 112 milionů korun bez DPH za fiskální rok 2020/21 ukončený k poslednímu březnu znamená třicetiprocentní meziroční nárůst, videoherní prodejce navíc vykázal zisk 554 tisíc korun před zdaněním.

Podle vyjádření firmy jsou loňské tržby novým rekordem. Předloni sice společnost provozující obchody Xzone.cz a GameExpres.sk tuto metu překonala s obratem 113,9 milionu korun, avšak nově počítá byznys v Česku a na Slovensku zvlášť. Hlavní důvod úspěšného uplynulého období je pak nasnadě, omezení způsobená pandemickou situací nahrávala domácí zábavě. Pomohlo však i vydání významných titulů, jako je druhý díl The Last of Us nebo sci-fi akce Cyberpunk 2077.

„Do hospodářských čísel se kompletně zapsal covid se všemi efekty, které na fungování firmy měl. Očekávaně se zvedl zájem o online obchod a na druhé straně přiškrtil naše prodejny,“ komentuje výsledky Martin Schovanec, zakladatel a spolumajitel Xzone. Už dříve přitom zmínil, že nejsilnějším segmentem byly za loňský rok hry pro konzoli PlayStation 4 následované tituly na PC.

prodejna-xzone-brno-interier

Foto: Xzone.cz

Merch k počítačovým hrám prostě patří. A pro Xzone tvoří výraznou část portfolia

„Za to, že jsme toto turbulentní období nejen přečkali, ale dokonce dosáhli rekordních čísel za 20 let fungování, vděčíme hlavně loajálním zákazníkům, kteří rychle změnili způsob nakupování a našim kolegům, protože dokázali vše ustát a přizpůsobit se nové situaci,“ dodává Schovanec, jenž stojí v čele Xzone už dvacet let.

Kromě videoher pro PC, PlayStation, Xbox i Switch nabízí tradiční prodejce i samotné konzole nebo hardwarové doplňky pro počítače, stolní hry, sběratelské předměty a rozmanitý merchandising včetně oblečení. Dle očekávání tvoří hlavní objem prodejů herní tituly, nicméně tato situace se možná už brzy změní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V tržbách hry stále dominují vůči ostatním segmentům jako merchandise nebo příslušenství a konzole, ale v provozní ziskovosti už merch hrám výrazně konkuruje a počítáme, že tento rok už nám bude generovat více než hry,“ řekl Schovanec v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch.

Xzone kromě v posledních měsících vytíženějšího e-shopu provozuje také kamenné prodejny v Praze, Brně i Ostravě a už delší dobu je dvojkou na českém trhu za řetězcem JRC. Ten v současnosti mění majitele, od Michala Šnobra síť více než třiceti obchodů kupuje skupina Smarty Petra Syrůčka v rámci své strategie zaměřené na retail.

O tom, že složitá situace uplynulých měsíců nahrávala videohernímu byznysu, svědčí kromě prodejců také výsledky samotných vývojářských studií. Herní tvůrci také zažili rekordní rok a dosáhli na tržby 5,32 miliardy korun. Více než miliardou se na impozantní částce podílelo největší české studio Bohemia Interactive, tvůrci populární vojenské simulace Arma.