Dřevěné motýlky přidusil covid. Tak český výrobce doplňků BeWooden spustil e-shop s legínami a opět míří na 65 milionů
Ctirad Sára, zakladatel značky BeWooden
Před téměř třinácti lety se Ctirad Sára se svými společníky pustil do budování firmy BeWooden, která tehdy stála na dřevěných motýlcích. Postupně k nim přidávali další dřevěné produkty, luxusní šperky a hodinky pro ženy. S covidem ale přišli o půlku tržeb, které se odehrávaly hlavně v partnerských obchodech, ovšem místo škrtů a propouštění se tři zakladatelé pustili do vybudování e-shopu s legínami.
„Obchody byly prakticky zavřené od října do jara a osm měsíců bez poloviny obratu bylo znát. Postupně jsme spotřebovávali veškeré finance, které jsme si za poslední roky naspořili. A s vývojem covidu jsme viděli, že čekání na otevření obchodů nemusí mít konce,“ popisuje pro CzechCrunch krušné časy spoluzakladatel BeWooden Ctirad Sára. Ve firmě se dostali do fáze, kdy přemýšleli, jak dlouho ještě vydrží a jak zachránit pracovní místa pro zaměstnance.
„Před propouštěním jsme dali přednost kompletní změně a naše poslední peníze vsadili na nový projekt. Tým, který se několik let zaměřoval čistě na offline, se během pár dnů kompletně přetransformoval,“ říká Sára a naznačuje příchod nového e-shopu. Tím se stala značka Trendly, která má za cíl sdružovat české i evropské výrobce legín a spodního prádla.
I když mají dřevění motýlci, původní symbol firmy, své nejlepší časy zřejmě za sebou, podle Sáry zůstanou mezi doplňky pro plesy a svatby napořád. „Hlavní vlna a popularita začala postupně klesat před pár lety společně s hipsterskou érou. Před covidem nám dřevěný motýlek v setu s knoflíky a kšandami dělal téměř třicet procent obratu firmy,“ vysvětluje.
Devětadvacetiletý podnikatel zároveň dodává, že velká část odběrů dřevěných motýlků byla právě díky kamenným obchodům a síti partnerských prodejen, kterých měli po Evropě přes 250. S příchodem pandemie koronaviru se však kompletně zastavil prodej v obchodech a také nákup doplňků na svatby online.
„Nový projekt pro nás byl prakticky jedinou cestou, jak přežít. A vzhledem k tomu, jak se bude vyvíjet offline trh další měsíce, nebude tento projekt posledním,“ doplňuje Sára. O tom, co nového ještě chystají, ale zatím nechce konkrétně mluvit.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProjekt s legínami firma spustila letos v polovině února, a to za dvacet dní od doby, kdy vytvořila e-shop, interní systém i propagaci. „Díky nasazení kolegů a spolupráci jsme během tří měsíců dostali celý e-shop na milionový obrat,“ uvádí Sára. Podařilo se jim tak omezit ztráty z předchozího fiskálního roku, který u nich končí k poslednímu březnu.
Za loňský rok celá firma dosáhla obratu 65 milionů korun, z toho 25 milionů generovala její německá dceřiná společnost. Pro letošek mají v BeWooden podle Ctirada Sáry vzhledem k okolnostem a horší situaci cíl tržby udržet na úrovni loňského roku.
Podle jejich očekávání ale bude minimálně po celý následující rok situace v kamenných obchodech dost nestabilní. „S BeWooden jsme měli vizi expanze přes naše obchody v hlavních městech po celé Evropě, bohužel tento směr se nyní musí na delší dobu zastavit. Online je pro nás teď hlavním směrem, kterým je potřeba se vydat,“ říká Sára.
I nadále pak chtějí majitelé firmy pokračovat ve výrobě produktů značky BeWooden, které vznikají v Beskydech. „BeWooden je posledních pár let spíše než dřevěná značka firma zaměřená na šperky a hodinky. A na této cestě bychom rádi pokračovali,“ dodává Ctirad Sára s tím, že chtějí vyrábět produkty z Beskyd do celého světa.
Spolu se Sárou tvoří firmu jeho společník Jakub Najdek a od roku 2016 s 25% podílem i Biskupství českobudějovické. Zároveň jsou ve firmě uvolněné obchodní podíly. „Na začátku roku jsme se rozloučili s Patrikem Babincem a partnerem z Německa Henrikem Rottem, kteří již delší dobu ve firmě nepůsobili a jejichž osobní směr byl rozdílný oproti vizi společnosti,“ vysvětluje Ctirad Sára s tím, že jim trvalo téměř rok, než nalezli ideální řešení pro obě strany a spolupráci ukončili.