Dříve dominoval technologickému světu, teď se Intel potácí. Zachrání se, nebo z něj bude další Nokia?

Intel patří mezi průkopníky ve výrobě čipů, jenže začal technologicky zaostávat. Co se kolem něj děje, shrnuje analytik XTB Tomáš Vranka.

pat-gelsinger

Foto: Intel

Pat Gelsinger, výkonný ředitel společnosti Intel

0Zobrazit komentáře

V historii technologického světa najdeme mnoho příkladů firem, které upadly v zapomnění, protože technologicky zaspaly. Nejznámějšími příklady jsou společnosti jako Nokia, která podcenila trend chytrých telefonů, nebo Kodak, který zase podcenil nástup digitálních fotoaparátů. Mezi podobné příběhy lze zařadit i Intel, který byl kdysi naprosto dominantní firmou v oblasti návrhu a vývoje čipů pro počítače a notebooky. Na jakou stranu historie se nakonec společnost se sídlem v kalifornské Santa Claře vydá?

Nemusíme chodit daleko do minulosti, stačí se podívat na rok 2018, v němž Intel dosáhl tržní kapitalizace téměř 300 miliard dolarů (v době dotcomové bubliny byla ještě vyšší). Tržby byly na úrovni 71 miliard dolarů, zisk činil 20 miliard a na první pohled nic nenasvědčovalo tomu, že by se firma měla během několika let propadnout do ztráty.

Dnes, tedy o šest let později, je však kapitalizace Intelu necelých 90 miliard dolarů (propad o 70 procent), příjmy činí 55 miliard (propad o více než 80 procent) a zisky se pohybují kolem nuly. Podle některých ukazatelů, respektive jiné metody účetnictví, je společnost dokonce v červených číslech. Hrubá marže, která bývala u podobných společností považována za dobrý ukazatel ziskovosti, se propadla z více než 60 procent na dnešních 40 procent.

Co vedlo k pádu tohoto kdysi neohroženého hráče technologického světa? Intel byl po desetiletí lídrem v tom, co dělal, tedy v návrhu a výrobě čipů. Velkou zásluhu na tom mělo jeho vedení, které po mnoho let tvořili schopní techničtí inženýři. Od roku 2005 Intelu šéfoval jako generální ředitel Paul Otellini a za jeho působení firma pravděpodobně dosáhla pomyslného technologického vrcholu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V roce 2013 jej vystřídal Brian Krzanich, který předtím působil jako provozní ředitel. Právě za jeho vedení se však objevily první náznaky větších problémů, jako byly trable s výrobou nebo zpoždění dodávek. Krzanicha po pěti letech nahradil Bob Swan, bývalý finanční ředitel, který se zaměřil na akcionáře a podcenil některé aspekty výzkumu a vývoje – možná proto, že byl přesvědčen, že silné postavení společnosti Intel nikdo neohrozí.

V roce 2021 do role generálního ředitele nastoupil Pat Gelsinger, který v Intelu začínal už v roce 1979 jako stážista, aby se následně stal až technologickým ředitelem celé firmy. V roce 2009 z Intelu po třiceti letech odešel. Působil mimo jiné jako šéf VMware, aby se v roce 2021 do Intelu vrátil jako CEO s cílem obnovit jeho technologickou dominanci a zlepšit výrobní kapacity v konkurenci s dalšími firmami na poli polovodičů.

Být dobrý ve všem nejde

Problémy Intelu začaly v podstatě proto, že technologicky zaostával. Zároveň je jeho fungování specifické, protože se zaměřuje jak na vývoj čipů, tak na jejich výrobu. Jiné firmy dnes mají tyto dva kroky obvykle oddělené. AMD, Nvidia nebo Apple své čipy navrhují, ale nechávají je vyrábět jinými společnostmi, například tchajwanskou TSMC. Ta se naopak zaměřuje pouze na výrobu, protože s ní má dlouholeté zkušenosti, a komparativní výhoda tchajwanské pracovní morálky, nižších nákladů a okolního dodavatelského řetězce jí dává konkurenční výhodu.

Pravděpodobně jedinou výhodou jiného přístupu Intelu je, že přibližně 75 procent svých čipů vyrábí na domácí půdě v USA, což mu může pomoci z hlediska bezpečnosti v geopoliticky stále napjatějším světě. Jinak se ale tento přístup ukazuje jako problematický. Jinými slovy, každá firma se dnes obvykle zaměřuje na jednu věc, ve které je nejlepší. Intel však chtěl být dobrý v obojím a nakonec nebyl dobrý ani v jednom, zaostával totiž v designu i ve výrobě.

Symbolický úpadek firmy, kterou v roce 1968 založili průkopníci v oblasti polovodičů Gordon Moore a Robert Noyce, dovršil před několika lety Apple, který nakonec od Intelu odešel, protože mu nedokázal zajistit čipy s požadovaným výkonem a spotřebou energie. Podíl Intelu a AMD na trhu s procesory (celkově i jen ve stolních a přenosných počítačích) si můžete prohlédnout na obrázcích níže.


Dalším problémem může být rostoucí obliba jiných architektur, například té od britské společnosti Arm, na kterou před několika lety přešel Apple a nyní i Microsoft. Vrásky na čele Intelu přidělává rovněž vývoj v segmentu datových center, kde je umělá inteligence stále dominantnější silou. I zde dříve Intel kraloval, ale postupně ho začalo dohánět AMD a obě firmy nakonec rychle přeskočila Nvidia.

Následující grafika ukazuje, jak se vyvíjely příjmy ze segmentu datových center. Intel se v tomto období propadl z 5,7 na 4 miliardy dolarů, zatímco Nvidia vzrostla z 2,4 na 10,3 miliardy dolarů. Zde je třeba dodat, že jde o údaje staré několik čtvrtletí a aktuální čísla Nvidie jsou stále mnohem vyšší.

Pozitivní střípky

Na všechny tyto události posledních let samozřejmě negativně reagují i akcie s tickerem INTC, které se obchodují na burze Nasdaq. V roce 2020 dosáhly lokálních maxim kolem 70 dolarů, nyní se obchodují za zhruba 20 dolarů, což představuje pokles o 70 procent, a jsou na dvanáctiletém minimu. Dvacet dolarů za akcii je přitom přibližně likvidační hodnota společnosti. To jinými slovy znamená, že aktiva Intelu (budovy, stroje, patenty a další) mají podobnou hodnotu, za jakou se akcie v současnosti obchodují.

Trh tedy v akciích zohledňuje katastrofický vývoj Intelu, respektive dění v oblastech, kde působí a kde zaostává. Intelu v posledních letech nepomohly ani dotace západních vlád v řádu desítek miliard dolarů. Vlády si totiž uvědomily, že chtějí udržet větší část výroby čipů doma, protože celý svět je v současnosti závislý na Tchaj-wanu, což není z bezpečnostního hlediska ideální. Navzdory mnohamiliardovým dotacím a daňovým úlevám se však akciím INTC stále nedaří a prodeje nerostou.

intel5years

Foto: Google Finance / CzechCrunch

Vývoj cen akcií Intelu za posledních pět let na grafu Google Finance

Za posledních pět let prodeje Intelu klesly o třetinu, zatímco prodeje konkurenčního AMD vzrostly o více než 200 procent a Nvidie o více než 800 procent. Někteří akcionáři navíc údajně chtějí Intel zažalovat za zatajování informací nebo uvádění v omyl a vývoj v kalifornské společnosti sledují také aktivističtí investoři. Situaci nepomohly ani problémy s některými řadami procesorů, které se přehřívaly a dosahovaly nízkých výkonů.

Sečteno podtrženo, problémů má 56 let stará společnost více než dost. Zároveň se ale v poslední době objevilo pro Intel několik drobných pozitivních zpráv. První je dohoda s americkou vládou o výrobě čipů v hodnotě tří miliard dolarů. Druhou je několikaletá, mnohamiliardová dohoda s Amazonem, který je největším světovým poskytovatelem cloudových služeb.

Myslím si, že to vedle finančního dopadu vysílá pozitivní signál, že Intel dělá pokroky i po technologické stránce. Pochybuji, že by Amazon uzavřel takovou dohodu, pokud by si nebyl jistý, že Intel dodá čipy v požadované kvalitě a rozsahu. Kromě toho firma pokračuje ve snižování nákladů, úsporách, propouštění zaměstnanců a obecně ve snaze o vyšší efektivitu.

Rozdělení a prodej?

Intel také snižuje nebo ruší některé plánované investice, což by mělo v krátkodobém horizontu pomoci. Firma zároveň před časem podnikla kroky k rozdělení svého podnikání na samostatné divize. První z nich je návrhová, druhá je výrobní a Intel ji před časem otevřel dalším společnostem. Po vzoru TSMC tedy nebude vyrábět čipy jen pro sebe, ale i pro další zájemce.

Větší autonomie by mu měla umožnit efektivnější fungování, ale také by mu mohla pomoci získat nové zákazníky. Dosud mohly některé společnosti teoreticky považovat Intel za konkurenta a právě z tohoto důvodu si u něj nechtěly nechat čipy vyrábět. Příkladem může být již zmiňované AMD, které je přímým konkurentem Intelu v oblasti návrhu procesorů, a tak byť by mohlo chtít získat vyšší výrobní kapacitu pro své čipy, mohlo mít zároveň obavy, že by se Intel inspiroval jeho designem, který uvidí ve výrobě. S podobným problémem se dlouhodobě potýká i třeba jihokorejský Samsung.

Výše uvedené informace jsou relativně pozitivní, ale problémy Intelu jsou způsobeny především tím, že začal technologicky zaostávat. Proto si myslím, že jeho další úspěch či neúspěch bude i nadále založen hlavně na tom, zda dokáže dohnat konkurenci – a to je z mého pohledu v tuto chvíli velmi obtížné předpovídat. Pokud člověk nemá opravdu hluboké technické znalosti nebo informace přímo od Intelu, nemá prakticky šanci relevantně posoudit, zda se Intel dokáže zvednout ze dna, nebo ne. A je vidět, že to nedokáže posoudit ani mnoho lidí z oboru.

intel-core-ultra

Foto: Intel

Čip Intel Core Ultra 200V

S ohledem na jeho budoucnost se objevila další zajímavá zpráva koncem tohoto týdne, kdy deník The Wall Street Journal s odkazem na své zdroje napsal, že kolem možné akvizice Intelu začala kroužit společnost Qualcomm, která se specializuje na výrobu čipů či vývoj technologií pro bezdrátovou komunikaci a jejímž nejznámějším produktem jsou procesory Snapdragon, které se používají v mobilních telefonech.

Jednání ale prý zatím mají být v počáteční fázi a není vůbec jisté, zda se obě společnosti domluví. Navíc by celou transakci ještě musely schvalovat regulační orgány, a ty jsou v posledních letech vůči technologickým společnostem mimořádně tvrdé. Úřady ostatně před lety v podobném případu zastavily nabídku Broadcomu na převzetí Qualcommu a podobně ztroskotal také pokus Nvidie o koupi společnosti Arm.

Není vyloučeno, že by se mohl Intel v takovém případě rozdělit a Qualcomm by například převzal pouze část jeho podnikání, ale jsou to zatím čisté spekulace. Navíc je otázka, zda by Qualcomm vůbec dokázal vzhledem ke své velikosti i hotovosti na účtech nákup financovat. Tak či tak nejnovější zpráva o možném vyjednávání o prodeji Intelu ukazuje, že se v kdysi průkopnické firmě něco děje – a že my můžeme sledovat její znovuzrození, nebo také definitivní odchod z vrcholu technologického světa.

Návod, jak neřídit startup: V MoviePassu prodělávali a klientům měnili hesla, aby nerušili předplatné

Bývalý ředitel startupu MoviePass, který nabízel neomezené vstupy do kina, se přiznal k podvodům. Už mu nehrozí 20, ale „jen“ pět let vězení.

Luboš KrečLuboš Kreč

moviepass-1Story

Foto: Mitch Lowe / Canva Pro / CzechCrunch

Mitch Lowe se přiznal k podvodům

0Zobrazit komentáře

V roce 2012, rok po svém spuštění, se služba MoviePass ocitla ve výběru nejzajímavějších inovací známého serveru Business Insider. Slibovala totiž předplatné na vstupy do kina, což bylo ojedinělé. Jak už to tak ale se startupy bývá, trochu se trápila a hledala si cestu, než přišel v roce 2016 nový šéf a o rok později i nový majitel. A ti ji vystřelili vzhůru k milionům uživatelů, akorát si na pomoc vzali hodně pochybné praktiky – které teď rozplétají americké soudy, na něž se obrátili poškození klienti i oklamaní investoři.

Mitch Lowe startupu, který původně vznikl v roce 2011, začal pomáhat před deseti lety. Nejdřív jako poradce z titulu veterána filmařského byznysu – prošel Netflixem, stál v čele kdysi úspěšné sítě videopůjčoven Redbox, měl ale zkušenosti i z McDonald’s. Když si zakladatel MoviePassu Stacy Spikes po roce 2015 nevěděl se svou firmou, do níž peníze vložily skupiny jako AOL Ventures nebo Lambert Media, rady a její výkony zůstávaly za očekáváním, předal šéfovské žezlo Lowemu.

Firma do té doby operovala ve střídmém režimu a neslibovala modré z nebe: nabízela několik kategorií předplatného a ta nejvyšší, která skýtala možnost neomezených návštěv kin včetně 3D projekcí, stála sto dolarů. Jenže se jí nedařilo získat víc než pár desítek tisíc uživatelů, protože to jednak cenově nebylo zase takové terno, jednak provozovatelé kin měli ke službě řadu výhrad a nespolupracovali s ní zrovna nadšeně.

Mitch Lowe nastoupil v létě 2016, ale ty opravdové změny začal představovat až na podzim 2017, kdy se změnila i majetková struktura MoviePassu – majoritním vlastníkem startupu se stala veřejně obchodovaná společnost Helios and Matheson. Právě její šéf Ted Farnsworth spolu s Lowem naordinovali velmi ambiciózní marketingovou kúru: přišli s měsíčním předplatným 9,95 dolaru (v tehdejším kurzu zhruba 240 korun) za neomezené návštěvy kina, respektive jeden vstup denně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Reakce zájemců na sebe nenechala dlouho čekat a během roku a půl předplatitelský kmen vyrostl na tři miliony zákazníků. Jenže spolu s tím se začaly hromadit problémy, neboť jejich byznysový model byl totálně prodělečný. Farnsworth s Lowem v rozhovorech tvrdili, že sice vstupy do kin pro uživatele musí dotovat (měsíční předplatné na MoviePassu stálo stejně jako jeden průměrný lístek do amerického kina), ale když budou mít desítky milionů předplatitelů, budou na nich vydělávat cílenou reklamou, jako to dělají technologičtí obři typu Google nebo Facebook.

„Nechápou nás,“ odpověděl Lowe na jednom z mítinků s analytiky z Wall Street na výtku, že přibývá kritiků, kteří se pozastavují nad tím, zda lze opravdu MoviePass překlopit do ziskového módu. A přestože na veřejnosti on i Farnsworth tvrdili, jak je všechno skvělé, jak přibývá zákazníků a jak se zlepšuje kondice firmy, skutečnost byla opačná. Dluhy se hromadily, v polovině roku 2018 dosáhla ztráta 45 milionů dolarů.

A tak šéfové potichu začali službu oklešťovat a pohrávat si se svými klienty. Lowe například přikázal podřízeným, že mají u předplatitelů, kteří by mohli chtít své předplatné zrušit, upravit jejich přístupová hesla. To aby se nedostali do svých účtů, kde by se mohli ze služby odhlásit. Nebo přestali novým zájemcům nabízet neomezené vstupy do kin a nahradili je neomezeným poslechem rádia. Začali také zařezávat neomezené vstupy pro stávající klienty, zkoušeli zdražovat…

Do toho ovšem neustále ujišťovali investory – mateřská společnost Helios and Matheson se obchodovala na burze –, že mají vše pod kontrolou. Dokonce podnikli několik akvizic, ačkoli například na pozadí horečně sháněli peníze a chystali třeba dluhopisovou emisi za více než miliardu dolarů.

MoviePass sliboval i vstupy na 3D projekce

Příběh nakonec explodoval na konci roku 2018, kdy Mitch Lowe oznámil, že pro MoviePass nedokázal zajistit dostatečné financování a že služba musí skončit. Tehdy už její předplatitelský kmen čítal jen zlomek z tří milionů, takže se dá říct, že stejně rychle, jako narostla, tak i splaskla. Jenže po cestě řada lidí přišla o peníze, a tak se na Lowea, Farnswortha a ještě jejich blízkého spolupracovníka Khalida Ituma začaly snášet hromadné žaloby – jednak od zákazníků, kteří se cítili podvedeni, jednak od investorů a držitelů akcií, kteří se cítili taktéž napálení.

Nyní, pět let od chvíle, kdy MoviePass zbankrotoval, Mitch Lowe přiznal, že to byl jeden velký podvod. Nebo přesněji, že nasazení předplatitelského tarifu za 9,95 dolaru byl jen trik, jak rychle nabrat spoustu klientů, s nimiž pak bude moct mateřská firma Helios and Matheson operovat ve výročních zprávách pro investory, a bude tak uměle nafukovat vlastní hodnotu.

Lowe se k tomu doznal v rámci žaloby, kterou na něj podala americká Komise pro cenné papíry. Tím, že se přiznal, mu rázem hrozí „jen“ pět let za mřížemi (přičemž reálný trest bude jistě nižší) a pokuta ve výši několik set tisíc dolarů. Farnsworth nadále sedí ve vazbě a jeho soudní větev se rozjede až na jaře 2025.

gamee-boxed-min

Přečtěte si takéBlockchain změní nejen hry, ale celý internet, říká Božena Řežáb z GameeGamee vyvíjí hry na blockchainu. Ty technologie změní celý internet, nejen gaming, říká Božena Řežáb

„Mitch je dobrý muž, který se ve svém životě chce posunout dál,“ citoval magazín Hollywood Reporter Loweovy právníky. Tím, že uzavřel s prokurátorem dohodu, mu už nehrozí obžaloba v jiných linkách kauzy a Komise pro cenné papíry také snížila odhad škody, na které se podílel, a to z 300 na 25 milionů dolarů. Právě proto mu i klesl maximální možný trest na pět místo 20 let.

A MoviePass? Ten z konkurzní podstaty vykoupil zpět původní zakladatel Stacy Spikes a předloni ohlásil jeho restart, ovšem s mnohem realističtější nabídkou. Loni se pak startup zaměřil na užší propojení se světem kryptoměn, konceptem webu 3.0 a získal investici od skupiny Animoca Brands, která dříve koupila české herní studio Gamee.