Dříve pro hlídače mostů, dnes pro turisty. V Amsterdamu mění budky u vodních kanálů na originální apartmány
Amsterdam je známý nejen pro svou bohatou historii, ikonickou barevnou architekturu a slavné coffee shopy. Jednou z hlavních charakteristik jsou i vodní kanály, protékající v délce okolo 100 kilometrů napříč celým městem, kde vytváří až 90 malých ostrovů, které propojuje na 1 500 mostů. Ne nadarmo se tak Amsterdam nazývá Benátkami severu.
První vodní kanály se v metropoli Nizozemska začaly stavět už v 17. století, kdy sloužily hlavně jako ochrana města a zajišťovaly snadnou možnost pro přepravu zboží. Dnes už jsou spíše turistickou atrakcí, která jen vloni přilákala okolo 18 milionů lidí, a většinu činností, jež před desítkami a stovkami let museli zajišťovat lidé, nahrazují centralizované systémy.
Řeč je především o otevírání závor a mostů vedoucích přes kanály pro případ proplouvání lodí, což měli kdysi na starosti výhradně mostní hlídači. Ti museli být přítomni 24 hodin denně a jako své zázemí využívali malé cihlové budky nacházející se v těsné blízkosti vody. Takové, které dnes čelí proměně v nevšední ubytování pro turisty.
S tímto originálním nápadem přišlo holandské architektonické studio Space&Matter, které nevyužívané domečky u mostů přetváří v síť hotelových apartmánů pod názvem SWEETS Hotel. Cílem je pak vedle autentické příležitosti k přespání také záchrana těchto historických skvostů, které by jinak byly srovnány se zemí.
„Tyto mostové domy se stavěly v letech 1673 až 2009 a podílí se tak na rozsáhlé historii. Jejich návštěva v chronologickém pořadí působí jako cesta časem, která poodhaluje různorodé architektonické styly a ukazuje, jak se město rozvíjelo a rostlo,“ sděluje Space&Matter pro magazín Dezeen.
Pár nocí ve vrcholových dílech architektů
Byť se mostové domy mohou jevit jako příklady nutných staveb, které zkrátka musely existovat, pro řadu renomovaných nizozemských architektů šlo o vrcholová díla jejich práce. Zatímco navrhování mostů bylo zaštítěno přísnými technickými kritérii, u těchto ikonických budek mohli architekti popustit uzdu své fantazie a navrhnout dost možná jejich životní stavbu.
O to víc je tato hotelová iniciativa silnější a Space&Matter si to uvědomuje v každém směru. Pracují s původní stavbou, kterou po stránce exteriéru nijak zásadně nemění, a spoléhají na nefalšovanou práci stavitelů z minulých století. Interiér je však zcela jiná kapitola – hosté vyžadují modernější zázemí, v němž budou mít vše potřebné. Od ložnice přes sprchu a toaletu po internetové připojení.
Největší výzvou je pro architekty práce s velice malými prostory. Základní půdorysy některých mostových domečků měří i pět metrů čtverečních (například Nieuwe Amstelbrug), do nichž je nereálné vměstnat manželskou postel, koupelnu, obývací pokoj i skříně na oblečení. Proto se uchylují k částečnému „narušení“ staveb tím, že je prohlubují pod zem a tvoří jakýsi malý sklep spojený schody s hlavní místností i prvním patrem (střešní půdou).
Většina amsterdamských budek však disponuje většími prostory a práce je tak z tohoto pohledu o něco jednodušší. I tak ale Space&Matter zdůrazňuje, že nejde o typický proces: vždy se totiž snaží ponechat onen autentický zážitek z interiéru, a proto promýšlí ideální synergie moderního nábytku s původním vybavením.
Zájemci si mohou aktuálně vybírat z 15 dostupných apartmánů napříč celým městem. Jejich ceny se liší podle toho, kde přesně se nachází. Mostový domeček ve vzdálenějším okolí od centra lze sehnat i za 150 eur za noc (zhruba 3 800 korun), ovšem dvoudenní pobyt přímo v srdci Amsterdamu může přijít až na 950 eur, tedy přibližně 24 tisíc korun. Výhledově má být těchto hotelů otevřených 28.