Driveto nabírá 125 milionů na vlastní flotilu a ukazuje, že trend cizího vozu ve vlastní garáži je stále silnější
Mít před domem nebo v garáži zaparkovaný vlastní automobil byla ještě před pár lety pro většinu Čechů naprostá samozřejmost. Časy se ovšem mění a s nimi i přístup k vlastnění něčeho tak nákladného, jako je auto. Jednou z odpovědí na otázku, zda ho vlastnit, či nevlastnit, je Driveto a jeho flexibilní pronájem vozů. Až doposud své služby poskytoval tuzemský startup ve spolupráci s leasingovými společnostmi, díky velké investici ve výši 125 milionů korun však začne nabízet i vlastní auta.
Platit za vůz jen určitý měsíční poplatek, nemít s jeho provozem téměř žádné starosti a v případě potřeby ho kdykoliv vyměnit za jiný – to jsou tři benefity, které přináší Driveto v rámci svých služeb flexibilního pronájmu vozů. O tom, že je tento způsob „vlastnění“ vozu stále zajímavější alternativou, svědčí nejen neustále rostoucí základna klientů Driveta, ale také zájem ze strany investorů.
Ke konci minulého roku Driveto oznámilo investici ve vyšších jednotkách milionů korun ze strany Mitonu a jméno tuzemské investiční skupiny se objevuje také v nejnovějším oznámení, ve kterém Driveto ohlašuje nabrání 125 milionů korun na nákup vlastní flotily vozidel. Většina těchto prostředků je zajištěna v rámci dluhového financování, a to díky navázání spolupráce s Českou spořitelnou. Menší část, kterou nechce ani jedna ze stran specifikovat, pak přichází v podobě investice právě od Mitonu.
Střední třída jako základ
„Do této doby jsme nabízeli auta výhradně v rámci spolupráce s partnerskými leasingovými společnostmi. Tyto vztahy nadále rozvíjíme, nicméně vlastní flotila nám umožní být ve výběru vozidel pro naše zákazníky více flexibilní a můžeme tak nabízet i širší portfolio aut na flexibilní pronájem. Vnímáme to jako přirozený rozvoj našeho obchodního modelu, protože stejně postupovaly i společnosti v zahraničí,“ vysvětluje důvod rozhodnutí založit vlastní flotilu vozidel Adam Szabó, CEO Driveto.
Přímé vlastnictví vozidel tuzemského startupu, v němž aktuálně drží Miton přes 80 procent a zbytek připadá zakladateli Františku Peterkovi (po odchodu z Driveta buduje projekt Explorio), umožní mít automobily více pod kontrolou, a tím efektivněji odbavovat požadavky ze strany zákazníků. Dalším benefitem pro firmu sídlící v pražském Karlíně je fakt, že automobil nemá na pevně stanovenou dobu. Díky tomu se může v momentě vrácení vozu od zákazníka rozhodnout, zda si jej ponechá, nebo jej prodá.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
S budováním vlastní flotily začalo Driveto již během prvního kvartálu tohoto roku v reakci na průměrnou šestiměsíční dobu, za kterou jsou nové vozy momentálně vyráběny. První kusy proto začínají být dodávány v těchto dnech a další je budou brzy následovat. Jednat by se mělo především o automobily střední třídy, menší kombíky a středně velká SUV, které doplní také několika modely z luxusnějšího segmentu. Elektromobily však Driveto do své nabídky tento rok nezařadí.
„Jsme sice velkými fanoušky elektromobility, ale bohužel je jejich vývoj pro náš byznys model příliš překotný a je tak velmi obtížné odhadovat zůstatkové ceny do budoucna,“ vysvětluje Adam Szabó rozhodnutí, proč prozatím elektromobily ze své flotily vynechá. Driveto si však u několika automobilek vyjednalo výhodnější podmínky nákupu, což je podle šéfa startupu základní vstup pro výpočet akceptovatelné měsíční ceny flexibilního pronájmu.
Jak již bylo řečeno, valná část získaných peněz pochází z úvěru poskytnutého Českou spořitelnou, která má s financováním vozů bohaté zkušenosti. I proto se vzájemná spolupráce obou subjektů rozvinula do řešení samotného plánu nákupu a získané finance Driveto vnímá jako odrazový můstek i pro budoucí partnerství.
Driveto totiž nabírá na síle, a proto je pravděpodobné, že se bude jeho flotila postupem času dál rozrůstat. V meziročním průměru se Drivetu podařilo dosáhnout očekávaného růstu 120 procent a nad očekávání dobře si startup vedl i v otázce obratů za rok 2020, kde dokonce o pár milionů předčil předpokládaných 120 milionů korun.
Svůj podíl na tomto růstu měla i pandemie, protože se Driveto stalo díky celému online vyřízení pronájmu vozu jedním z mála obchodníků, který byl vůz schopen klientům dodat. Jenže zájem o flexibilní pronájem nepolevil ani s příchodem jarních měsíců a rozvolňování. Počet klientů využívajících služeb Driveta stále roste, a tak flexibilního pronájmu, který Driveto začalo nabízet v říjnu roku 2018, již využilo přes 2 400 klientů a s pronajatými vozy od startupu aktuálně jezdí 1 500 zákazníků.
„Důvod je pořád stejný. Lidé se ztotožňují s myšlenkou, že není potřeba auto vlastnit a možnost vůz kdykoli v průběhu pronájmu vyměnit nebo vrátit je nejsnazší a nejsvobodnější forma mobility,“ dodává Adam Szabó. I proto je cílem společnosti v tomto roce dosáhnout na obrat 200 milionů korun, podepsat přes 1 500 nových smluv na flexibilní pronájem a stabilizovat pohyb v černých číslech.