Drogy, Musk a Hollywood. John DeLorean přišel o vše, přesto se jeho auto stalo legendou
Osmdesátkový Elon Musk utopil svůj automobilový sen v dluzích a kufru plném kokainu. Díky Martymu McFlyovi se však z jeho vozu stala ikona.
Dealorean DMC-12 v úpravě pro cestování časem
Ve své době o něm věděl málokdo – a ještě méně lidí po něm toužilo. Přesto se stal automobil DeLorean DMC-12 ikonou světa vozů. Stačil k tomu jediný hollywoodský trhák, který však přišel v době, kdy byly dny automobilky DMC dávno sečteny. Veškeré naděje se utopily v dluzích a kokainových eskapádách jejího zakladatele Johna DeLoreana.
Je tomu pár dní, co se světu představil vůz DeLorean Alpha 5, který neskrývá svůj záměr stát se nepřímým nástupcem ikonického modelu DeLorean DMC-12 z osmdesátých let minulého století. Za projektem stojí společnost, která od roku 1985 prodává komponenty pro onu hrstku majitelů, kteří si DMC-12 kdysi zakoupili.
Společnost DeLorean One se sídlem v americkém Ohiu odkoupila to, co po krachu automobilky DeLorean Motor Company (DMC) zbylo. Jednalo se především o díly, technické výkresy a další dokumenty, které za sebou John DeLorean zanechal. Proč by ale někdo investoval do know-how zkrachovalé automobilky, jejíž vozy nikdo nechtěl? Protože Hollywood.
U všech Skotů!
V roce 1985 do kin dorazil snímek Back to the Future (v češtině Návrat do budoucnosti), který se okamžitě stal hitem. Jeho děj se točí okolo šíleného vědátora Emetta Browna a jeho pomocníka Martyho McFlye, který s doktorem hasí chyby minulosti, aby zlepšil budoucnost. K tomu ale potřebuje stroj času, jehož základem není nic jiného než auto DeLorean DMC-12.
Původní scénář přitom vůbec nepočítal s tím, že by stroj času měl být mobilní. První návrhy pracovaly s jakýmsi laserovým přístrojem, který byl ale až příliš nudný. Druhým řešením se měla stát lednice, kterou však tvůrci zavrhli z obavy, aby se děti po zhlédnutí filmu nesnažily zabouchnout v mrazáku.
Třetí volba proto padla na auto. Jenže jaké vybrat? Ford měl údajně nabídnout produkčnímu štábu v čele se Stevenem Spielbergem 75 tisíc dolarů za to, že se strojem času stane jeho Mustang. Ostatně product placementem se to ve filmu jen hemží a samozavazovací tenisky Nike nebo hoverboard od Mattela v něm nejsou náhodou. Ovšem Mustang byl smeten ze stolu a volba padla právě na DMC-12.
Důvodem byl futuristický design, který si vyžádal použití ohýbané nerezové oceli bez lakování. Co nám to jen připomíná… Ovšem podoba DMC-12 a Cybertrucku od Tesly není to jediné, co Muska a DeLoreana spojuje. Rukou by si mohli potřást i v určité životní výstřednosti a filozofii, kterou indoktrinoval své automobilce.
Pan DMC
Na rozdíl od Elona Muska se John DeLorean pohyboval ve světě vozů již od počátku své kariéry. Rodák z Detroitu začal u Chrysleru a postupně se vypracoval až na hlavního konstruktéra ikonických vozů jako Pontiac GTO či Pontiac Firebird. Dlouhé roky pracoval pro General Motors, ovšem v roce 1973 se s tamějším vedením rozkmotřil a rozhodl se jít svou vlastní cestou.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs