Dron, který vám ohlídá domácnost. Amazon láká na autonomní létající kameru a mění reproduktory Echo

Filip HouskaFilip Houska

always-home-cam-echo-dat

Foto: Amazon

Domácí dron Always Home Cam a nové Echo

0Zobrazit komentáře

Představa, kdy vám v domě nebo bytě létá dron a hlídá vaši domácnost, nemusí být dnes vzhledem k technologickým pokrokům nijak zvlášť přetažená za vlasy. Až teď ale nabírá reálných obrysů, které jí dává Amazon. Ten totiž v záplavě svých nových produktů odhalil i létající bezpečnostní kameru, která bude ze vzduchu kontrolovat místnosti a upozorňovat majitele na případné problémy.

Abychom byli přesní, za touto novinkou nestojí přímo Amazon, nýbrž výrobce bezpečnostních řešení Ring, kterého společnost Jeffa Bezose v roce 2018 koupila. Ten se dlouhodobě specializuje na doplňky pro zabezpečení domácností a největší úspěch slaví se svým inteligentním venkovním zvonkem.

Ring ovšem podniká také v oblasti chytrých bezpečnostních kamer, jejichž portfolio nyní rozšiřuje o zmíněného drona. Ačkoliv nevypadá jako bežné kvadrokoptéry od DJI, právě díky svému jednoduchému vzhledu bez výrazných vrtulí může ideálně korespondovat s domácnosti a létat jejím okolím, aniž by dělal přílišný hluk.

ring-always-home-cam_1

Foto: Amazon

Always Home Cam natáčí video jen během letu

Jak už z podstaty tohoto drona, nazvaného jako Always Home Cam, vyplývá, jeho využití míří na situace, kdy majitel domu nebo rodina není doma. Jinak sedí ve svém docku, kde se zároveň nabíjí, a vyčkává, až mu dá někdo přes aplikaci povel k letu. Pak vzletí a protože je zcela autonomní a umí rozpoznávat stěny i jiné překážky, měl by létat domácností bez jakýchkoliv úhon.

Aktivace letového režimu drona může nastat třeba tehdy, kdy je potřeba zkontrolovat, jestli jsou zhasnutá světla, vypnutá trouba, zastavená voda a podobně. Samozřejmě se hodí i pro kontrolu, zda se v domácnosti nepohybuje někdo nepovolovaný – v tomto případě se aktivuje sám, pokud ho upozorní další produkty Ringu, které jsou v domácnosti nainstalované. Například kamery nebo i zvonky.

Majitel domu poté může celý let drona kontrolovat ze svého telefonu, kam bude jeho let ve Full HD živě přenášen. Jakmile svou obhlídku po domácnosti ukončí, vrátí se zpět do svého docku. Základní podmínkou je nicméně správné „naprogramování“ stroje, lépe řečeno sestavení co nejpřesnější mapy vnitřních prostor domu či bytu – bez toho moc kouzel nedokáže.

Ring uvádí, že na vývoji této létající bezpečnostní kamery pracoval více než dva roky a do příštího roku potrvá, než se dostane na trh. Pak se ověří, jestli funguje tak, jak společnost popisuje a ukazuje ve videu. Cenově vyjde na 250 dolarů, v přepočtu nějakých 5 800 korun.

Reproduktory Echo mění design

Létajícím dronem do domácnosti to nekončí. Amazon se během představovaní nových výrobků a služeb zaměřil také na Echo, respektive populární řadu chytrých reproduktorů s podporou Alexy. V rámci ní udělal hned několik velkých změn, které jsou patrné na první pohled – modely Echo a menší Echo Dot totiž od základu mění design.

Dosud tato dvojice vypadala jako válec a puk, teď přechází na vzhled koule, která je z horní části potažena látkou kryjící reproduktor a dole svítí tenký barevný proužek indikující, zda zařízení právě poslouchá nebo reaguje na jiné úkony. Minimálně u většího sourozence by pak měl být navíc zajištěn i kvalitnější zvuk s adaptivním řízením.

echo-2020-1

Foto: Amazon

Nový design reproduktorů Echo

Zajímavou novinkou je v nové generaci Echa možnost zpracovávání vybraných příkazů přímo na zařízení, tedy v offline režimu, což má zajišťovat rychlejší vyřizování požadavků. Napomáhat tomu má i nový čip AZ1 Neural Edge, který pro rozpoznávání povelů využívá strojové učení. Nechybí ani podpora protokolu Zigbee.

Přepracované modely jsou již nyní dostupné k předobjednání za cenu 100 dolarů (2 300 korun) v případě vlajkové verze a 50 dolarů ze menší Echo Dot, který je nabízen i v hravé edici pro děti (s příplatkem 10 dolarů). Na trh vstoupí 22. října.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle klasických reproduktorů Echo vyrukoval Amazon také s takzvaným Echo Show 10, který vychází ze stejného principu jako zmíněné modely, ovšem navíc nabízí displej. Ten se navíc nově zvládne i otáčet podle toho, kde se zrovna pohybujete, což se může hodit v případech, kdy chodíte po domácnosti.

K automatickému natáčení displeje ovšem Echo Show 10 nemá využívat integrovanou kameru, která slouží primárně k videohovorům, ale naopak váš hlas a směr, odkud přichází. To vše v kombinaci se strojovým učením.

Otáčet se za vámi má i po zvolání příkazu „Alexa“, čímž se vyvolá hlasová asistentka. Cenově bude vycházet na 250 dolarů (5 800 korun), zatím se ale neví, kdy na trh dorazí.

amazon-echo-show-10-1

Foto: Amazon

Echo Show 10 kontroluje i domácnost a upozorní vás na pohyb cizích osob

Ani to není vše, co Amazon odhalil. Zájemci se dále mohou těšit například na:

  • cloudovou streamovací službu Luna,
  • nové generace streamovacích zařízení Fire TV,
  • nové routery Eero 6 a Eero Pro 6,
  • nové bezpečnostní kamery pro auta (Ring)
  • nebo výkonnější procesor pro rychlejší pohánění Alexy.

Doba vodíková přichází i do Česka. Unipetrol v příštím roce spustí první veřejně dostupné vodíkové stanice

vodikove-stanice2

Foto: Unipetrol

Vizualizace vodíkové stanice Benzina

0Zobrazit komentáře

Provoz první veřejné vodíkové stanice byl u nás zahájen již v roce 2009, jenže od té doby je ticho po pěšině. Navíc označovat stanici, kterou provozuje společnost Veolia Transport, jako veřejnou, je lehce problematické. Vlastník vozu na vodík zde sice může tankovat, ovšem až po předchozí domluvě, což může být minimálně trochu otravné.

Tato situace by se však měla brzy změnit díky společnosti Unipetrol a skupině Bonett, které začnou s výstavbou skutečně veřejných vodíkových stanic. Ty řidiči naleznou u pump Benzina spadajících právě pod skupinu Unipetrol a první stojany označené charakteristickým symbolem H2 vzniknou při stanicích na pražském Barrandově a také v Litvínově.

Jejich výstavba by měla začít ještě letos a spuštění provozu započne v příštím roce. Ve stejném roce by se měla zpřístupnit také třetí vodíková stanice v Brně, konkrétně v Kaštanové ulici.

vodik1

Foto: Toyota

Toyota Mirai je jeden z průkopníků vodíkové technologie u osobních automobilů

Vodík, který budou do svých vozů zákazníci Benziny čerpat, bude pocházet z rafinérii Unipetrolu nacházejících se v Kralupech nad Vltavou a Litvínově. Vodík je zde získáván při zpracování ropy, ovšem společnost se chce zaměřit i na možnosti získávání tohoto paliva z alternativních zdrojů s nulovou uhlíkovou stopou.

Tisková zpráva se konkrétně zmiňuje o elektrolýze vody, která je sice extrémně náročná na množství spotřebované energie, pokud je ale použita čistá energie (získávaná například ze slunce), pak se skutečně jedná o takzvaný zelený vodík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O výstavbu samotné infrastruktury se postará skupina Bonett, která je jedním z největších dodavatelů alternativních paliv v Česku se zaměřením na distribuci CNG a LNG. Bonett vyhrál výběrové řízení vypsané v rámci programu Ministerstva dopravy, které hledalo toho nejlepšího dodavatele technologií pro nově vznikající infrastrukturu vodíkových čerpacích stanic v tuzemsku v rámci Operačního programu Doprava.

„Naše nabídka na vodíkové stanice byla vyhodnocena jako nejlepší a my si vážíme toho, že Bonett dodá první stanice na vodík nejen u nás, ale i v regionu, a bude v pozici generálního dodavatele u tohoto přelomového dopravního projektu,“ uvádí v tiskové zprávě Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett.

vodikove-stanice1

Foto: Unipetrol

Václav Holovčák (vlevo) a Tomasz Wiatrak při podpisu vzájemné smlouvy

Ona přelomovost projektu je ovšem trochu problematická. V Česku je aktuálně registrováno tolik vozů poháněných vodíkem, že by se daly sečíst na prstech jedné ruky. Důvodů je hned několik a nedostatečná infrastruktura je určitě jedním z těch největších. Zda ke změně tohoto stavu postačí „jen“ infrastrukturu rozšířit a nepřicházet s nejrůznějšími pobídkami, ukáže teprve čas.

Až 50 tisíc vodíkových vozů do 10 let

Stát je však v tomto ohledu poměrně odvážný a počítá s tím, že již za deset let bude na českých silnicích jezdit přibližně 50 tisíc vozů na vodíkový pohon. Otevírání vodíkových stavidel je totiž v zájmu celého Česka. A to i z toho důvodu, že se do roku 2050 zavázal dosáhnout klimatické neutrality schválené v rámci Národního akčního plánu čisté mobility.

„Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility, ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme s jejich produkty přilákat do Česka. Zároveň jsme v kontaktu s orgány státní správy a místní samosprávy,“ dodává Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.

airbus-zeroe4

Přečtěte si takéFuturistické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravuFuturistické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravu

Unipetrol proto nyní plánuje výstavbu dalších dvou vodíkových stanic, které by měly vyrůst v Plzni v Nepomucké ulici a také u Prahy na tahu D10 směrem na Mladou Boleslav. Okřídlený koník ve znaku Benziny však nebude jediným místem, pod kterým bude v budoucnu možno vodík tankovat.

Svou vodíkovou stanici připravuje také Dopravní podnik Ostrava a.s. Tu by měly využívat nejen autobusy podniku, ale bude nabízena k užívání i jiným přepravcům a také soukromým osobám. Stanice by měla být k dispozici v terminálu Hranečník.