Druhý Joker je muzikál i soudní drama. První recenze nadšené nejsou, chválí ale Phoenixe a Lady Gaga
Na festivalu v Benátkách měl ve středu premiéru očekávaný Joker: Folie à Deux. První ohlasy jsou smíšené, chválí odvahu tvůrců, ale mluví o nudě.
V italských Benátkách právě probíhá jeden z celosvětově nejvýznamnějších filmových festivalů a ve středu zde mělo v rámci hlavní soutěže světovou premiéru očekávané pokračování komiksového hitu Joker: Folie à Deux. První recenze chválí herecké výkony Joaquina Phoenixe i Lady Gaga v hlavních rolích a potvrzují zvěsti, že jde z velké části o muzikál. Naneštěstí většina kritiků zatím dochází k závěru, že to není příliš dobrý film.
Než ovšem začneme procházet recenze na Folie à Deux, je potřeba si připomenout reakce na první snímek. Byly totiž poměrně chaotické. Joker překvapil – režisér Todd Phillips, jehož předchozí kariéru definovala komediální trilogie Pařba, přetavil původně komiksovou látku do zcela seriózního psychologického dramatu, který s žánrem ovládaným Iron Manem, Doctorem Strangem a Spider-Manem sdílel pouze jména postav a základní souvislosti. V zásadě znovu, snad i na vyšší úrovni, se mu podařilo to, co o dekádu dříve udělal Christopher Nolan s Batmanem.
Díky tomu se Joker stal prvním snímkem na motivy komiksu, který se nejen objevil v hlavní soutěži prestižního filmového festivalu, ale dokonce vyhrál hlavní cenu. Poměrně velký risk studia, kdy před globální premiérou a širokým uvedením uběhl více než měsíc, se tak skvěle vyplatil. Phillipsova ambiciózní novinka mezitím stihla posbírat i nadšené reakce některých novinářů a stala se z ní významná kulturní událost.
Vnímání filmu se ale časem začalo měnit. Nejdříve se začalo diskutovat o tom, jestli se nemůže stát nebezpečnou inspirací pro lidi v podobné situaci, jako je jeho hlavní postava, následovala očividná srovnání s Taxikářem a Králem komedie od Martina Scorseseho a kritické ohlasy byly čím dál viditelnější. Dnes má Joker status poněkud kontroverzního, byť finančně fantasticky úspěšného díla.
Ať už Zlatý lev z Benátek připadne komukoliv, Folie à Deux podobnou trajektorii následovat nemůže. Todd Phillips si to přitom dobře uvědomuje a tuto skutečnost zapracoval i do svého filmu, který se má vyjadřovat k tématům řešeným po uvedení prvního Jokera. Jeho pokračování Arthura Flecka alias titulního klauna doslova staví před soud.
Před ním ale titulní hrdina tráví dlouhé roky zavřený v ústavu pro mentálně choré, kde je většinu času zavřený sám v cele, propadá depresi a šikanují ho stráže. Věci se začnou měnit, když ho jeden z hlídačů přihlásí na muzikoterapii. Arthur se zde seznámí s jeho samozvanou největší obdivovatelkou Harleen „Lee“ Quinzel a oba spolu započnou velký, šílený, poněkud toxický, muzikálový milostný vztah. Nedlouho poté přichází série soudních slyšení – má se rozhodnout, zda je Arthur šílený, nebo nese za vraždy spáchané před několika lety plnou zodpovědnost.