Důležitý bod na železniční regionální mapě. Podívejte se, jak bude vypadat nové nádraží v Nymburce
Za dva roky by se mělo na nymburském nádraží začít stavět. Na jeho novou podobu vyhlásila Správa železnic architektonickou soutěž.
Za pár let bude nymburským nádražím protékat dvakrát větší počet cestujících. Počítá se také s tím, že se stane důležitým bodem na regionální železniční mapě. I to je důvod, proč chce Správa železnic dopravní uzel zásadně změnit. V architektonické soutěži na nové nádraží uspěli Byró architekti.
„Nejdůležitějším tématem je správná organizace dopravy a funkčních vazeb, která by umožnila vytvoření veřejného prostoru kolem nádraží a jeho napojení na strukturu města. Právě to nyní podstatnou měrou v území chybí a se zkapacitněním nádraží bude tento problém ještě viditelnější,“ popisuje pro CzechCrunch architekt Tomáš Hanus z vítězného studia. Aby toho ateliér dosáhl, bude na nádraží pracovat se třemi budovami.
Jde o budovu technologickou, pak starou výpravní budovu a úplně novou výpravní halu. „Původní výpravní budova se nachází na ose Masarykovy ulice, osa Palackého třídy končí branou k nástupišti. Technologické provozy budou umístěny do samostatné budovy východně od nového náměstí, mimo těžiště hlavního prostoru. Nové objekty s historickým nádražím záměrně nespojujeme, naopak ponecháváme dostatek prostoru tak, abychom neoslabili jeho figuru,“ popisuje Hanus budoucí stav.
Nová kompozice také počítá se zastřešením autobusů u nové výstupní haly. Cestující tak budou moci plynule přestoupit z vlaku na autobus a opačně. „Potenciál plynoucí z přítomnosti cestujících se tak nedělí do prostor vlakového nádraží a autobusových nástupišť, ale koncentruje se na jedno místo, které je podpořené základní veřejnou vybaveností. Palackého třída je zakončena velkorysou vstupní branou k nástupištím, která ovšem nechává vyniknout starou výpravní budovu, která by měla i nadále zůstat přirozenou dominantou místa,“ vysvětluje architekt.
Novostavba bude tvořená pohledovým betonem, plastickým keramickým obkladem a dřevem. Konstrukce bude ze železobetonového skeletu. Budova má být průchozí ve všech směrech a má propojovat náměstí na jedné straně s vlakovými nástupišti na té druhé, dále s autobusy a starou budovou. Směrem k náměstí je pak prostor pro obchody nebo služby, které jsou přístupné jak z haly, tak zvenku. Počítá se s tím, že nová hala bude mít zelenou střechu a bude zde prostor pro fotovoltaiku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„V našich představách má být nové nádraží primárně civilní architekturou, avšak bez rezignace na svou důležitost v hierarchii městských staveb. Důležitým tématem je práce se starou budovou, která má pro charakter a paměť místa velmi důležitou roli,“ uvádí Hanus. Dodává, že i přesto, že mají nové budovy zcela jinou stavební podstatu než původní nádraží, studio se pokoušelo hledat drobné spojující prvky a analogie nové a staré architektury. Nejvýraznějším odkazem jsou světlíky nové výpravní budovy, které navazují na štíty té staré.
Důležitou součástí nového projektu je úprava veřejného prostoru. Nová kompozice totiž umožňuje, aby v místě vzniklo nové náměstí. To by mělo mít charakter parku, počítá se tedy i s výsadbou nových stromů. Veřejný prostor by ale měl být upravený také před dalšími budovami v místě. Architektonickou soutěž vyhlásila Správa železnic loni v říjnu. Samotné práce by měly začít za dva roky.