Důležitý bod na železniční regionální mapě. Podívejte se, jak bude vypadat nové nádraží v Nymburce

Za dva roky by se mělo na nymburském nádraží začít stavět. Na jeho novou podobu vyhlásila Správa železnic architektonickou soutěž.

Eliška NováEliška Nová

nadrazi-nymburk-3

Foto: ZAN Studio

Nová podoba nádraží v Nymburce

0Zobrazit komentáře

Za pár let bude nymburským nádražím protékat dvakrát větší počet cestujících. Počítá se také s tím, že se stane důležitým bodem na regionální železniční mapě. I to je důvod, proč chce Správa železnic dopravní uzel zásadně změnit. V architektonické soutěži na nové nádraží uspěli Byró architekti.

„Nejdůležitějším tématem je správná organizace dopravy a funkčních vazeb, která by umožnila vytvoření veřejného prostoru kolem nádraží a jeho napojení na strukturu města. Právě to nyní podstatnou měrou v území chybí a se zkapacitněním nádraží bude tento problém ještě viditelnější,“ popisuje pro CzechCrunch architekt Tomáš Hanus z vítězného studia. Aby toho ateliér dosáhl, bude na nádraží pracovat se třemi budovami.

Jde o budovu technologickou, pak starou výpravní budovu a úplně novou výpravní halu. „Původní výpravní budova se nachází na ose Masarykovy ulice, osa Palackého třídy končí branou k nástupišti. Technologické provozy budou umístěny do samostatné budovy východně od nového náměstí, mimo těžiště hlavního prostoru. Nové objekty s historickým nádražím záměrně nespojujeme, naopak ponecháváme dostatek prostoru tak, abychom neoslabili jeho figuru,“ popisuje Hanus budoucí stav.

nadrazi-nymburk-2

Foto: ZAN Studio

Nádraží dostane novou halu, ta současná se opraví

Nová kompozice také počítá se zastřešením autobusů u nové výstupní haly. Cestující tak budou moci plynule přestoupit z vlaku na autobus a opačně. „Potenciál plynoucí z přítomnosti cestujících se tak nedělí do prostor vlakového nádraží a autobusových nástupišť, ale koncentruje se na jedno místo, které je podpořené základní veřejnou vybaveností. Palackého třída je zakončena velkorysou vstupní branou k nástupištím, která ovšem nechává vyniknout starou výpravní budovu, která by měla i nadále zůstat přirozenou dominantou místa,“ vysvětluje architekt.

Novostavba bude tvořená pohledovým betonem, plastickým keramickým obkladem a dřevem. Konstrukce bude ze železobetonového skeletu. Budova má být průchozí ve všech směrech a má propojovat náměstí na jedné straně s vlakovými nástupišti na té druhé, dále s autobusy a starou budovou. Směrem k náměstí je pak prostor pro obchody nebo služby, které jsou přístupné jak z haly, tak zvenku. Počítá se s tím, že nová hala bude mít zelenou střechu a bude zde prostor pro fotovoltaiku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V našich představách má být nové nádraží primárně civilní architekturou, avšak bez rezignace na svou důležitost v hierarchii městských staveb. Důležitým tématem je práce se starou budovou, která má pro charakter a paměť místa velmi důležitou roli,“ uvádí Hanus. Dodává, že i přesto, že mají nové budovy zcela jinou stavební podstatu než původní nádraží, studio se pokoušelo hledat drobné spojující prvky a analogie nové a staré architektury. Nejvýraznějším odkazem jsou světlíky nové výpravní budovy, které navazují na štíty té staré.

Důležitou součástí nového projektu je úprava veřejného prostoru. Nová kompozice totiž umožňuje, aby v místě vzniklo nové náměstí. To by mělo mít charakter parku, počítá se tedy i s výsadbou nových stromů. Veřejný prostor by ale měl být upravený také před dalšími budovami v místě. Architektonickou soutěž vyhlásila Správa železnic loni v říjnu. Samotné práce by měly začít za dva roky.

nadrazi-nymburk

Foto: ZAN Studio

Nové náměstí

Mouku střídá umění a inovativní vzdělávání. Pardubické Automatické mlýny se brzy otevřou veřejnosti

Přes sto let se zde mlela mouka, nyní ale Automatické mlýny vstupují do nové éry. Postupně zde totiž vzniká čtvrť plná kultury, vědy a setkávání.

automaticke-mlyny-nahled

Foto: Šépka architekti

V Pardubicích vzniká nové centrum kultury a vzdělání – Automatické mlýny

0Zobrazit komentáře

Na pravém břehu řeky Chrudimky navrhl architekt Josef Gočár na začátku dvacátého století budovu mlýnů pro bratry Winternitze. Rozsáhlý průmyslový areál ukončil svůj provoz teprve před deseti lety a v krátké době se pro něj podařilo najít nové využití. Pod taktovkou tří investorů se objekt v posledních letech postupně mění na pardubické centrum umění, vzdělávání a setkávání, k němuž v další etapě přibudou také bytové a komerční objekty. Veřejnosti se otevřou už letos v září.

Winternitzovy mlýny nelze přehlédnout. Jednak jsou skutečně kolosální a nad řekou se vypínají jako pevnost, jednak je Josef Gočár ve své rané tvorbě pojal jako babylónskou Ištařinu bránu – tu parafrázoval přímo u hlavního vstupu do objektu. Inspiraci babylonskou architekturou doprovodil kubismem, díky čemuž vznikla v Pardubicích stavba, která není impozantní jen svou velikostí. I proto byly mlýny roku 2014 zařazeny na seznam Národních kulturních památek České republiky.

Dominanta města se začala stavět v roce 1909 a mouka se zde mlela více než sto let. Po celou dobu ale byly mlýny veřejnosti nepřístupné, což se změnilo s novými majiteli. V roce 2016 budovu koupil architekt Lukáš Smetana s manželkou Marianou, kteří se rozhodli, že z obrovského solitéra vytvoří prostor splývající s městem. A že do něj přivedou život, kulturu a tvůrčí atmosféru.

Do projektu tak vstoupili další dva majitelé: Pardubický kraj a město Pardubice. Pardubickému kraji patří hlavní budova historických mlýnů, ve které vzniknou nové prostory Východočeské galerie Pardubice. Město pak vlastní plochu v severní části areálu, kde nyní buduje polytechnické dílny a galerii GAMPA. Lukáš Smetana je ale stále hlavním iniciátorem velké změny, která podle serveru iDNES přišla na 400 milionů korun.

automaticke-mlyny-1

Foto: Aleš Jungmann / Šépka architekti

Jde o jednu z prvních staveb architekta Gočára

Na aktuální proměně Automatických mlýnů se podílí také hned několik architektonických studií. Důležitou roli zde hraje pardubický architekt Zdeněk Balík, který manželům Smetanovým doporučil, aby průmyslový objekt koupili. Kromě Balíkova studia Zette se do projektu zapojili ještě Šépka architekti, Transat architekti a Prokš Přikryl architekti. Každé studio se podílí na jiné části mlýnů, spojuje je ale záměr vytvořit na místě nový městský prostor pro setkávání a kulturu.

Transat architekti stojí za Gočárovou galerií, která se veřejnosti již otevřela v omezeném provozu. Nachází se v bývalé hlavní budově mlýnů, takže má k dispozici otevřený industriální prostor. Kromě rozsáhlé sbírky českého výtvarného umění sem mohou návštěvníci vyrazit také do edukačního ateliéru, na různé přednášky či workshopy nebo na vyhlídkovou terasu a do kavárny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Rozhodli jsme se co nejvíc renovovat vnější vzhled do stavu zhruba před sto lety a zároveň propojit nábřeží s nádvořím dvěma nově probouranými pasážemi se vstupy do galerie. Přijali jsme monumentální hru horizontál a vertikál Gočárovy stavby, ve které se snoubila architektonická kompozice s mlynářskou technologií. Podpořili jsme její vnitřní gradaci směrem vzhůru, což má dát galerii rozlet,“ říká k projektu architekt Petr Všetečka ze studia Transat.

Dalším galerijním počinem v Automatických mlýnech je městská galerie současného umění GAMPA, kterou si vzalo pod svá křídla studio Šépka architekti. Pro tu vznikla novostavba nazvaná Sféra na místě původních skladů obilné mouky, jejíž vzhled jde ruku v ruce s pojetím mlýnského areálu, má ale o něco více brutalistní ráz. V prostorách se kromě galerie bude nacházet rovněž budova Centrálních polytechnických dílen.

automaticke-mlyny

Foto: Šépka architekti

Do přeměny jsou zapojeni tři investoři a řada architektů

„Centrální polytechnické dílny se nacházejí ve vrchní části a jsou přístupny dvěma schodišti, která vytvářejí zároveň i statickou podporu tohoto objektu. Dílny budou určeny především pro žáky základních a středních škol, kterým nabídnou špičkově vybavené učebny a laboratoře pro výuku technických a přírodovědných oborů. GAMPA je umístěná v nižších úrovních, díky čemuž je více propojena s veřejným prostorem,“ vysvětlují Šépka architekti.

GAMPA svou novou éru zahájí výstavním projektem Mlýnský ostrov, který představí v rámci slavnostního otevření Automatických mlýnů 29. září. O dění ve zbytku areálu se bude starat Nadace Automatické mlýny, která zde představí expozice připravené na míru do těchto specifických prostor. Areál tvoří několik veřejných prostor, kde nadace plánuje pořádat koncerty, vystoupení, živé performance a zároveň zde umístí také zónu vyhrazenou pro gastronomii. V parteru nadace poskytla prostor Turistickému informačnímu centru, které poslouží jako infopoint pro celý areál.

Nové Automatické mlýny se ale budou měnit i v nadcházejících letech, jelikož součástí plánu není jen vytvoření pestrého kulturního centra, ale také výstavba bytových domů a kanceláří. Po dokončení, které by mělo nastat přibližně v roce 2026, půjde o plnohodnotnou čtvrť, původní charakter místa se tak zcela transformuje. Zdeněk Balík navrhl pro areál tři nové bytové a komerční objekty doplněné o občanskou vybavenost. I díky tomu se dá říct, že druhý takový projekt bychom v Česku hledali jen stěží.