Duna: Část druhá má za sebou skvělou premiéru. Diváci jsou nadšení a tržby překonaly Oppenheimera
Ve čtvrtek do kin vstoupilo očekávané sci-fi Duna: Část druhá. Ke statusu jednoho z nejlepších filmů roku možná přibude i jeden z nejvýdělečnějších.
Filmový průmysl se dnes nachází ve zvláštní etapě. Na superhrdinské filmy, které ještě před pár lety zcela dominovaly příjmům, lidé nechodí nebo se jim přímo vysmívají a přejí jim neúspěch. Nejvýdělečnějšími filmy loňského roku byly feministická komedie o slavné plastové panence a tříhodinové životopisné drama o otci atomové bomby. Mezi nejúspěšnější snímky letošního roku se nejspíš zařadí Duna: Část druhá, chytré sci-fi kombinující postupy blockbusterů a umělecké kinematografie za sebou má skvělý premiérový víkend.
Duna: Část druhá, za níž stojí režisér Denis Villeneuve, v amerických kinech za první víkend utržila 81,5 milionu dolarů (1,9 miliardy korun). To představuje nejlepší premiéru od loňského října, kdy vyšel koncertní film Taylor Swift: The Eras Tour a téměř dvojnásobek počátečních příjmů první Duny, která vyšla za pandemie paralelně v kinech a na HBO Max. Výborně se novince dařilo také ve zbytku světa a celkově začíná se 178 miliony dolarů na kontě.
Očekává se přitom, že o snímek bude vysoký zájem dlouho, a projekce v řadě prémiových kin jsou vyprodané na týdny dopředu. Takzvané PLF neboli projekce v Imaxech a dalších velkoformátových kinech, představují téměř polovinu všech prodaných vstupenek. Samotný Imax si přitom ve Spojených státech ukrojil necelou čtvrtinu z koláče příjmů – zájem o režisérův preferovaný formát, který díky jinému poměru stran nabídne velký kus obrazu navíc, je takový, že jsou vyprodané i noční projekce.
Duna, o jejíž audiovizuální zpracování se pokusilo už více tvůrců, kolem sebe vždy měla auru předlohy, která vyžaduje specifický přístup. Původně měl román Franka Herberta adaptovat surrealista Alejandro Jodorowsky, který ho sám ani nečetl, ale chtěl z něj udělat psychedelickou odyseu s nadějí změnit svět. V 80. letech pak dílo na starosti dostal další surrealista David Lynch s potenciálem vytvořit výjimečný epický snímek. Jeho verzi ale studio výrazně osekalo, on sám se k ní nehlásí a diváky rozdělila.
Také Denis Villeneuve, režisér Nepřítele a Příchozích, vykazuje jisté vlivy surrealismu. Možná je to pouze shoda náhod, jeho Duna ovšem výrazně těží ze schopnosti vytvořit svět, který je vedle toho našeho v mnoha směrech srozumitelný, avšak zároveň velice cizí. Obří vesmírné lodě popírající známé fyzikální zákony v divácích vyvolávají ohromení, harkonnenští válečníci levitující nad povrchem podivný neklid a stovky metrů dlouzí píseční červi děsí, ale nelze je svým způsobem neobdivovat.
Na druhé straně leží příběh s univerzálními motivy moci, náboženství, pomsty, lásky a chamtivosti. Duna se z většiny odehrává na písečné planetě Arrakis, která je jediným ložiskem extrémně cenné suroviny melanž. Její těžbu měl dlouho na starosti rod Harkonnenů, galaktický imperátor Shaddam IV. ale práci svěří rodu Atreidů ve snaze vyvolat mezi nimi zničující konflikt. Stane se ovšem něco, s čím nepočítal. Mladý dědic Paul Atreides se spojí s utlačovanými původními obyvateli Arrakisu, fremeny, a vede je do svaté války, která rozhodne o budoucnosti známého vesmíru.
Zatímco první film diváky uhranul vzdáleným, a přece povědomým světem, představil jeho hlavní souvislosti a hybatele příběhu, druhý začíná v bodě, kdy se Paul připojí k fremenům. Vyprávění je svižnější, akčnější. Když se pak spojí sliby ještě velkolepějšího pokračování, hvězdné obsazení s Timothéem Chalametem, Zendayou, Javierem Bardemem či Austinem Butlerem, odložení očekávané premiéry a absence velkých kinozážitků od začátku roku, máme co do činění s hitem.