Duna: Část druhá má za sebou skvělou premiéru. Diváci jsou nadšení a tržby překonaly Oppenheimera

Ve čtvrtek do kin vstoupilo očekávané sci-fi Duna: Část druhá. Ke statusu jednoho z nejlepších filmů roku možná přibude i jeden z nejvýdělečnějších.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dune-part-2-timothee-chalamet-zendaya-villeneuve-2

Reprofoto: Warner Bros. Pictures/YouTube

Timothée Chalamet a Zendaya ve filmu Duna: Část druhá

0Zobrazit komentáře

Filmový průmysl se dnes nachází ve zvláštní etapě. Na superhrdinské filmy, které ještě před pár lety zcela dominovaly příjmům, lidé nechodí nebo se jim přímo vysmívají a přejí jim neúspěch. Nejvýdělečnějšími filmy loňského roku byly feministická komedie o slavné plastové panence a tříhodinové životopisné drama o otci atomové bomby. Mezi nejúspěšnější snímky letošního roku se nejspíš zařadí Duna: Část druhá, chytré sci-fi kombinující postupy blockbusterů a umělecké kinematografie za sebou má skvělý premiérový víkend.

Duna: Část druhá, za níž stojí režisér Denis Villeneuve, v amerických kinech za první víkend utržila 81,5 milionu dolarů (1,9 miliardy korun). To představuje nejlepší premiéru od loňského října, kdy vyšel koncertní film Taylor Swift: The Eras Tour a téměř dvojnásobek počátečních příjmů první Duny, která vyšla za pandemie paralelně v kinech a na HBO Max. Výborně se novince dařilo také ve zbytku světa a celkově začíná se 178 miliony dolarů na kontě.

Očekává se přitom, že o snímek bude vysoký zájem dlouho, a projekce v řadě prémiových kin jsou vyprodané na týdny dopředu. Takzvané PLF neboli projekce v Imaxech a dalších velkoformátových kinech, představují téměř polovinu všech prodaných vstupenek. Samotný Imax si přitom ve Spojených státech ukrojil necelou čtvrtinu z koláče příjmů – zájem o režisérův preferovaný formát, který díky jinému poměru stran nabídne velký kus obrazu navíc, je takový, že jsou vyprodané i noční projekce.

Duna, o jejíž audiovizuální zpracování se pokusilo už více tvůrců, kolem sebe vždy měla auru předlohy, která vyžaduje specifický přístup. Původně měl román Franka Herberta adaptovat surrealista Alejandro Jodorowsky, který ho sám ani nečetl, ale chtěl z něj udělat psychedelickou odyseu s nadějí změnit svět. V 80. letech pak dílo na starosti dostal další surrealista David Lynch s potenciálem vytvořit výjimečný epický snímek. Jeho verzi ale studio výrazně osekalo, on sám se k ní nehlásí a diváky rozdělila.

Také Denis Villeneuve, režisér Nepřítele a Příchozích, vykazuje jisté vlivy surrealismu. Možná je to pouze shoda náhod, jeho Duna ovšem výrazně těží ze schopnosti vytvořit svět, který je vedle toho našeho v mnoha směrech srozumitelný, avšak zároveň velice cizí. Obří vesmírné lodě popírající známé fyzikální zákony v divácích vyvolávají ohromení, harkonnenští válečníci levitující nad povrchem podivný neklid a stovky metrů dlouzí píseční červi děsí, ale nelze je svým způsobem neobdivovat.

Na druhé straně leží příběh s univerzálními motivy moci, náboženství, pomsty, lásky a chamtivosti. Duna se z většiny odehrává na písečné planetě Arrakis, která je jediným ložiskem extrémně cenné suroviny melanž. Její těžbu měl dlouho na starosti rod Harkonnenů, galaktický imperátor Shaddam IV. ale práci svěří rodu Atreidů ve snaze vyvolat mezi nimi zničující konflikt. Stane se ovšem něco, s čím nepočítal. Mladý dědic Paul Atreides se spojí s utlačovanými původními obyvateli Arrakisu, fremeny, a vede je do svaté války, která rozhodne o budoucnosti známého vesmíru.

Zatímco první film diváky uhranul vzdáleným, a přece povědomým světem, představil jeho hlavní souvislosti a hybatele příběhu, druhý začíná v bodě, kdy se Paul připojí k fremenům. Vyprávění je svižnější, akčnější. Když se pak spojí sliby ještě velkolepějšího pokračování, hvězdné obsazení s Timothéem Chalametem, Zendayou, Javierem Bardemem či Austinem Butlerem, odložení očekávané premiéry a absence velkých kinozážitků od začátku roku, máme co do činění s hitem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Finální tržby filmu by se měly vyšplhat na několikanásobek premiéry. Zda se přiblíží až k miliardě, je zatím pouhá spekulace, loňský Oppenheimer si nicméně z premiérového víkendu odnášel 176 milionů a díky statusu jednoho z nejlepších filmů roku skončil na 957 milionech (22,4 miliardy korun).

Duna: Část druhá se zatím těší velice podobným ohlasům. Kritici hovoří o jednom z nejlepších blockbusterů tohoto století a svoji diváckou zkušenost přirovnávají k tomu, jak se asi cítilo publikum prvních Star Wars v 70. letech. Villeneuvův film prý nabízí záběry, při nichž se tají dech a rozpadají se představy o tom, že už jsme vše viděli. I když může jít jen o použití černobílého obrazu, v Duně se to daří natolik dobře, že ohromí jako vizionářská filmová technika.

Tvůrci přitom dali stejnou péči příběhu, který neustupuje do pozadí před audiovizuálním zpracováním, ale naopak je jím vyzdvihnut na úroveň něčeho skutečně významného. Boj za osvobození od útlaku nebo dějová linie Paula coby možná falešného mesiáše dostávají komplexní analýzu a věrně adaptují myšlenky Herbertovy předlohy.

Denis Villeneuve už dříve řekl, že by rád natočil také třetí film, který by na plátna převedl další Herbertovu knihu Spasitel Duny – dokonce už několik měsíců pracuje na scénáři. Pokud bude Duna: Část druhá pokračovat ve svojí nastolené spanilé jízdě, nejspíš se jemu (i mnoha divákům) sen splní. V současnosti vzniká také televizní minisérie Dune: Prophecy (dříve Dune: The Sisterhood) pro HBO, která se vydá deset tisíc let do minulosti k počátkům vlivné náboženské sekty Bene Gesserit.

Manželé Stodolovi nejsou nudná kriminálka. Nový český film je pohled do toxického vztahu krutých vrahů

Po Úsvitu, Bodu obnovy nebo Bratrech vznikl další domácí film, který lze snadno doporučit. I když je to místy až nepříjemná podívaná.

Michal MančařMichal Mančař

manzele-stodolovi-01

Foto: Vertical Entertainment

Snímek Manželé Stodolovi poskytuje divákům vhled do extrémně toxického (a vražedného) vztahu

0Zobrazit komentáře

V kinech právě můžete vidět snímek Manželé Stodolovi, který připomíná skutečné zločiny manželského páru, jenž začátkem milénia zavraždil osm důchodců. Ačkoliv film Petra Hátleho původně vznikal jako dokument, suchopárného převyprávění reálií se bát nemusíte. Ani odvaru z televizních kriminálek. Manželé Svobodovi jsou totiž docela psycho. Mrazivé a nepříjemné.

„Udělal jsem pro tebe všechno. Kdy jsi ty udělala něco pro mě?“

„A co chceš?!“

„Normální manželku…“

Dialog, který zazní v novém českém filmu Manželé Stodolovi, už sám o sobě říká mnohé. Ukazuje na nešťastný vztah, jenže jeho neštěstí se rozlévá do obludných, vražedných rozměrů. Tragédii posiluje skutečnost, že oběťmi vraždění Stodolových byli senioři na pokraji společnosti na zchudlém českém venkově krátce po roce 2000. Lidé mimo zájem okolí a do jisté míry i policie.

Standardně byste od takového zdrojového materiálu čekali zfilmování à la Případy 1. oddělení. Kriminálku o detektivech, důkazech a dopadení. Režisér Petr Hátle a producent Tomáš Hrubý ale ve svém snímku zvolili mnohem méně okoukaný způsob práce. Zajímá je to, co se děje v hlavách a ve vztahu titulních manželů. Není to pěkná podívaná. Ale film je to povedený.

Manželé Stodolovi jsou psychologické drama o vztahu, na který do posledního písmenka platí dnes často skloňované slovo toxický. Dana Stodolová je – profesionálové prominou amatérskou analýzu – psychopat, sociopat, manipulátor, narcista a veskrze odporná lidská bytost. Proč je taková? To film jen párkrát naznačí, ale spíš neřeší. Zajímá ho tady a teď, které patří jejímu vztahu s Jaroslavem Stodolou.

Ten je zase takový jednodušší, naivní a trochu žárlivý chlap, co Danu podpantoflácky miluje. Byl by pro ni schopen učinit snad cokoliv. A Dana toho využije. Cesta z života na vesnici chudého na peníze i jiné vyžití, což je pro ničím nespoutanou ženu peklem, totiž vede přes vykradení souseda. To se zvrtne a Stodolovi učiní první krok na cestě za doživotím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Manželé Stodolovi nicméně nejsou přímou rekonstrukcí zrůdných činů sériových vrahů (na brutální zločiny nicméně dojde). Mnohem víc je zajímá to, co se mezi ústřední dvojicí v kvalitním podání až macbethovské Lucie Žáčkové a Jana Hájka děje. Anonymizované či pozměněné skutečné události a místa jsou jen kulisou pro mrazivé činy a veskrze nepříjemnou partnerskou manipulaci.

Párkrát se vám možná bude chtít s Jaroslavem soucítit, když uvidíte, jak ho manželka ponižuje a zneužívá k nejhrůznějším činům. Podobné myšlenky ale rychle zapudí bezohlednost, každodennost a chladnokrevnost, se kterou Stodolovi vraždí. Zabít a okrást? Ne, předtím si s nicnetušícími seniory popovídat, pomoct jim uvařit – a po zločinu si k večeři sednout a vyspat se v jejich posteli.

manzele-stodolovi-05

Přečtěte si takéVraždy Stodolových? Policie to odflákla, senioři ji nezajímali, říká Petr HátleVraždy Stodolových? Policie to tehdy odflákla, senioři ji nezajímali, říká režisér filmu o brutálním páru

Manželé Stodolovi nevolí kdovíjak objevné filmařské postupy, v kontextu české tvorby jsou ale solidním dílem. Občas se jim podaří rozbít nalajnované role manipulativní ženy a přihlouplého muže, jenž pro ni vraždí. Místy problikne trauma, které Stodolovou muselo formovat. Všechno prostupuje bezvýchodná atmosféra chudších částí venkova a života bez větších nadějí, ze které Stodolovi viděli vražednou cestu.

Po snímcích Úsvit, Bod obnovy nebo Bratři tak vznikl další domácí film, který lze snadno doporučit. Podobně jako zmíněné tituly není přelomový, natož světový – ale sledovat snímek, který je dobře natočený i zahraný a naplňuje požadavky žánru, to je velmi příjemné. Ačkoliv je to místy opravdu nepříjemná podívaná.