Durinovy dveře do Khazad-dûm se otevřely. Vychází Return to Moria, trpasličí hra ze světa Pána prstenů

„Dveře Durina, Pána Morie. Ať promluví přítel a vstoupí. Já, Narvi, jsem je vyrobil. Celebrimbor z Cesmínie nakreslil tyto znaky.“

Michal MančařMichal Mančař

lotr-moria-01

Foto: Free Range Games

Když hrajete za trpaslíky, musíte kovat a kutat. V novince Return to Moria budete dělat oboje

0Zobrazit komentáře

Khazad-dûm. Trpasluj. Hadhodrond. Moria. Kdysi nejmocnější sídlo trpaslíků ve Středozemi má mnoho jmen, která mu ve svém díle přiřkl spisovatel J. R. R. Tolkien. Nový příběh trpasličího města ale napíšete vy sami – ve videohře The Lord of the Rings: Return to Moria, která právě vyšla na PC a chystá se i na konzole.

Sám Gimli, syn Glóinův, vás povolal do Mlžných hor, abyste skřety zneuctěnému městu Khazad-dûm vrátili zašlou slávu. V čele družiny trpaslíků se vydáte do hlubin Morie, kde vás kromě nepřátel v temnotách čeká survivalová hratelnost, těžení surovin, stavba táborů a pevností i výroba a vylepšování vybavení vašich horníků a válečníků. A možná najdete morijské stříbro neboli pravostříbro – anebo, jak by vám řekli elfové, mithril. Ale nekutejte příliš hluboko, víte přece, jak to kdysi dopadlo…

The Lord of the Rings: Return to Moria ukáže hráčům zpustošené trpasličí sídlo ve čtvrtém věku Středozemě, v době po událostech Pána prstenů, takže i po souboji čaroděje Gandalfa s démonickým balrogem a porážce mordorského pána Saurona. Zajímavý námět hra od studia Free Range Games doplňuje neméně zajímavou inspirací. Podle vývojářů by měl být znát vliv významných titulů žánru jako Subnautica nebo Valheim. Špetku filmové atmosféry navíc přidá dabing Jonathana Rhys-Daviese, představitele Gimliho ze snímků Petera Jacksona.

Do Trpasluje se budete moci vydat ve hře pro jednoho hráče i v multiplayerové kooperaci až se sedmi dalšími trpaslíky. Žádný průběh by navíc neměl být zcela stejný, Return to Moria sází na procedurálně generované úrovně. Hra vychází na PC prozatím pouze na Epicu s cenou 860 korun. Původní plány počítaly se současnou premiérou na PlayStationu 5, majitelé konzole od Sony se ale pod povrch Středozemě vydají až 5. prosince. Na Xbox se má hra podívat začátkem příštího roku.

Return to Moria do mnohem větší hloubky (ha ha!) prozkoumá osud Morie, který autor Pána prstenů pouze nastínil ve své pozdější, nedokončené tvorbě. Podle Tolkienových zmínek se mnoho desítek let po svržení Saurona do Morie vydal trpasličí král Durin VII., vládce Osamělé hory Erebor, a navrátil síně Khazad-dûm jejich právoplatným dědicům. Ve hře tak zaplníte bílá místa v Tolkienových příbězích.

Novinka by navíc mohla dát zapomenout na velice hořkou pachuť, kterou ve fanoušcích Pána prstenů zanechal zatím poslední zápis na seznam jeho videoherních adaptací. The Lord of the Rings: Gollum z letošního května byl naprosto tragickým propadákem, který selhal po technické stránce i v ohledu hratelnosti. Studio Daedalic Entertainment kvůli neúspěchu hry o dlouhodobém držiteli Prstenu moci dokonce skrečovalo plány na svůj další tolkienovský titul a zavřelo svou vývojářskou divizi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jinak ale dílo J. R. R. Tolkiena patří k těm šťastnějším značkám, co se herních zpracování týče. Masivně-multiplayerový The Lord of the Rings Online vyšel už v roce 2007 a stále dostává nový obsah. Výrazně novější a pozitivně přijaté Middle-earth: Shadow of War a Shadow of Mordor nabídly akční hratelnost s prvky her na hrdiny i originální pohled do temné země Mordoru. Strategický žánr prozkoumaly dva povedené díly Battle for Middle-earth. A jak Pán prstenů, tak Hobit se dočkali zpracování v podobě oblíbených LEGO videoher.

Zařadí se The Lord of the Rings: Return to Moria po bok Gluma a padne do temnoty, nebo příjemně překvapí? Příliš důvodů k optimismu nedává skutečnost, že hra je prvním velkým projektem málo známého studia Free Range Games. Ani fakt, že vydání hry nepředcházely žádné recenze. Zároveň nejde o vysokorozpočtový titul s většími ambicemi oslovit tolkienovské fandy, ale dílo úzce zaměřené na příznivce survivalových her. Ale vždyť prstenová sága je příběhem malé, přesto naplněné naděje. Takže vzhůru k Durinovým dveřím a proneste: „Mellon!“

lord-rings-moria

Foto: Free Range Games

Udělejte ze zničené Morie opět slavnou Trpasluj!

lotr-moria-04

Foto: Free Range Games

Nová tolkienovská videohra Lord of the Rings: Return to Moria vychází na PC i konzole

Takhle má vypadat nejdražší hra na světě. Star Citizen stál 14 miliard, teď se ukazuje v hvězdami nabité ukázce

Hollywoodští herci, víc než hollywoodský rozpočet, plány na multiplayerový simulátor kosmu i filmový zážitek v singleplayerové Squadron 42.

Michal MančařMichal Mančař

star-citizen-gillian-anderson-squadron-42

Foto: Cloud Imperium Games

Star Citizen a Squadron 42 vás vezmou ke hvězdám. A to i těm hereckým, třeba v podobě Gillian Andersonové

0Zobrazit komentáře

Znáte Star Citizen? Jestli do videoher moc nevidíte, pak vězte, že to je ten nejdražší, nejambicióznější a nejvelkolepější herní projekt, který kdy vznikl. To není nadsázka, žádná jiná hra – ba co víc, ani žádný film! – zatím nespolykala tolik peněz. A jestli Star Citizen znáte, ale dění kolem něj nesledujete, nejspíš vás zaujmou tři věci. Ano, stále je ve vývoji. Ne, ještě není hotový. Ale pozor, v novém a velice působivém videu tvůrci ukazují, že v této vesmírně nekonečné sáze udělali významný krok vpřed.

Star Citizen je maximálně megalomanská hra. Nic se jí nevyrovná. V roce 2012 spustila kampaň na Kickstarteru a vybrala dva miliony dolarů. Dnes, o jedenáct let později, má od pěti milionů příznivců už 615 milionů dolarů. Tedy přes 14 miliard korun. A od investorů ještě pár desítek milionů dolarů k tomu. Lidé stále věří tomu, že se dočkají bezprecedentní vesmírné hry, ve které budete létat jak obratnou stíhačkou, tak velkým kosmickým křižníkem. A dokonce vystoupíte z kokpitu a projdete se po kosmických stanicích i planetách se zbraní v ruce.

Plány vývojáře Chrise Robertse – znáte z Wing Commandera nebo Freelancera – a jeho Cloud Imperium Games jsou nezměrné. Star Citizen má být masivně-multiplayerovou hrou, jaká tu dosud nebyla. Zlé jazyky by zde mohly jedovatě poznamenat, že ani nebude, protože její vývoj se neustále nafukuje, prodražuje, dříve představené milníky se ruší a mění… ale hru stále nevidět. Tentokrát však autoři učinili dost možná ten nejkonkrétnější krok ve svém kosmickém projektu. Kdepak, neblázněte, Star Citizen ještě nemá jasné datum vydání.

Ale blíží se uzavření důležité kapitoly jeho příběhu. Robertsova vize je totiž tak masivní, že vedle Star Citizenu vzniká prakticky ještě jedna hra Squadron 42. Zatímco Star Citizen bude online záležitostí, která simuluje obchod, souboj i průzkum pro nespočet hráčů v rozsáhlém vesmíru, Squadron 42 tvoří vlastně singleplayerovou část Star Citizenu. Je to tatáž hra se stejnými technologiemi, zasazená do stejného univerza, se stejnými herními principy, ale chce nabídnout pompézní sci-fi zážitek čistě pro jednoho hráče.

V právě zveřejněném videu autoři informují o stavu Squadron 42. Hra je „feature-complete“, tedy hotová z pohledu vývoje jednotlivých herních mechanismů. „Nyní ji musíme vyleštit, optimalizovat a vyladit, abychom hráčům poskytli opravdu jedinečný filmový zážitek,“ zmiňují. Ta slova jsou na místě, Squadron 42 zaprvé vypadá opravdu velkolepě, zadruhé jí své hlasy a tváře propůjčili známí herci jako Gillian Andersonová, Mark Hamill, Gary Oldman, Henry Cavill, Mark Strong nebo Andy Serkis.

Kromě nich v šestadvaceti minutách tvůrci ukazují nejen příběhové uvedení Squadron 42, ale i přímo záběry ze hraní. A to nejen zpoza kniplu kokpitu kosmického bitevníku, ale i při postupu příběhem na povrchu planety. Jak pešky, tak třeba ve člunu. Vidět je i manipulace s prostředím v hlavolamech založených na skutečné fyzice. Zajímavé je také srovnání už dříve zveřejněných záběrů s aktuální, vizuálně výrazně vylepšenou podobou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pomyslný mladší – ale o nic méně impozantní – sourozenec Star Citizenu si po vzoru svého většího bratříčka prošel produkčními problémy. Měl vyjít už v roce 2014, následně se Roberts a jeho kolegové rozhodli, že přesnější plány už raději nebudou představovat. „Jakmile si ale budeme datem vydání jistí, dozvíte se ho. Urazili jsme dlouhou cestu a chceme dosáhnout toho, že se Squadron 42 stane Wing Commanderem této generace,“ vyhlašuje sám šéf Cloud Imperium Games ve videu.

Wing Commander je název dnes už velice retro, ale ve své době naprosto legendární série vesmírných simulátorů z Robertsovy hlavy. Ta se v devadesátkách těšila extrémní popularitě, vznikl podle ní hraný film, animovaný seriál nebo knihy a stolní hry. Pětapadesátiletý herní designér měl ale mnohem rozsáhlejší myšlenky. Ještě v době, kdy byl komerční, rozšířený internet v plenkách, snil o masivní kosmické simulaci, která by si žila svým životem. Která by tisícovkám hráčům naservírovala vesmír s takřka nekonečnými možnostmi.

star-citizen-07

Foto: by Cloud Imperium Games

Vesmírná flotila z traileru Squadron 42. Stejné lodě byste měli potkat (a pilotovat) i ve Star Citizenu

Prvním takovým pokusem byl Freelancer. Chris Roberts si s bratrem Erinem založil nové herní studio a začal svou ideu proměňovat ve skutečnost. Jenže ho dostihla realita rozpočtů a vydavatelských společností. S každým měsícem prodlužovaného vývoje se tak vždy z ambicí o kousek slevilo. Freelancer letos oslavil 20 let od vydání, ve výsledku ani zdaleka nebyl onou slibovanou multiplayerovou revolucí. Přesto byl povedený a zaslouženě se stal kultovním titulem. A alespoň v nezrealizovaných plánech je předchůdcem Star Citizenu.

Roberts následně koketoval s filmovým průmyslem, zapojil se například do produkce Obchodníka se smrtí. Ani tato část jeho kariéry se ale neobešla bez pár pochybnějších okamžiků, financování snímků totiž zneužívalo díru v německém daňovém systému. Možná i její zacelení vedlo podnikavého vývojáře k návratu do videoher. V roce 2010 založil Cloud Imperium Games, zakrátko vyhlásil kickstarterovou kampaň, získal si srdce i peníze fanoušků – a o šest set milionů dolarů později už třináctým rokem tvoří svůj magnum opus.

Ani nejnovější a nejdražší filmy Avatar, Star Wars nebo Jurský park nestály Hollywood víc peněz. Dokonce i na videoherní poměry extradrahému Cyberpunku 2077 (včetně nedávno vydaného velkého rozšíření Phantom Liberty) na takovou částku asi čtvrt miliardy dolarů chybí. V přepočtu přes 14 miliard korun je naprosto výjimečná částka. Významný milník pro Squadron 42 opět trochu ztiší škarohlídy prorokující, že Star Citizenu se hráči nedočkají. Ale až – jestli? – skutečně vyjde, bude sám muset být naprosto výjimečný.

star-citizen-gary-oldman

Foto: Cloud Imperium Games

Odehrává se mezi hvězdami, Star Citizen a Squadron 42 ale mají i hvězdné obsazení. Třeba Garyho Oldmana