Dva obří telefony Galaxy Note 10 a notebook, co vydrží 23 hodin. Samsung ukázal své podzimní zbraně

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

samsung-galaxy-note10

Foto: Samsung

Samsung Galaxy Note 10 a Note 10+

0Zobrazit komentáře

Z dosavadní vlajkové lodě Samsungu mezi mobilními telefony jsou dva. Jihokorejský gigant představil zbrusu nové modely Galaxy Note 10 a Note 10+, které mají obří displeje a uspokojí ty skutečně nejnáročnější uživatele. Navíc to nebylo všechno, co měl v Samsungu v rukávu, a ukázal také velmi zajímavý notebook Galaxy Book S, kterým jde proti MacBooku Air.

Ostatně Apple, jakožto jeden z hlavních konkurentů Samsungu na poli mobilních telefonů, se bude mít co ohánět i právě se svým iPhonem. Samsung si záměrně vybral jinak obvykle na podobné novinky velmi slabý srpen, aby byl se svými nadupanými telefony na trhu dříve než právě jablečný konkurent. A s oběma modely Galaxy Note 10 opět posunul laťku o něco výš.

Přestože Note 10+ je novinkou, jde víceméně o přímého nástupce loňského Note 9. Má velký displej, vysoký výkon a stylus zvaný Pen S, který přináší větší variabilitu využití. Jeho AMOLED displej o velikosti 6,8 palce je vůbec největším, jaký kdy řada Note nabídla.

samsung-galaxy-note-s10

Foto: Samsung

Samsung Galaxy Note 10

Oproti předchozím letům však nyní Samsung nabízí i menší variantu, Note 10, která má 6,3palcový displej a chce oslovit nové uživatele. V menším těle nabídne podobně vysoký výkon i stylus jako v případě Note 10+, ale velikostí se přiblíží klasickému telefonu Galaxy S10. Designéři Samsungu zkrátka tuší, že ne všichni chtějí nosit v kapse tak velké zařízení.

Minimálně opticky ovšem oba vlajkové telefony z jihokorejských dílen vypadají opravdu obrovsky. Důvodem je především nekonečný displej, který tentokrát vede skutečně od okraje k okraji a nemá prakticky žádné rámečky. Přední fotoaparát je vyřešen „průstřelem“ v horní části uprostřed, přičemž Samsung se ho tentokrát ani nesnaží nijak zvlášť zakrýt. A je fakt, že na velkém displeji se černá tečka rychle ztratí. Pod displej se navíc vešla i čtečka otisku prstů.

samsung_galaxy_note10

Foto: Samsung

Samsung Galaxy Note S10

Obecně co se týče kvality zpracování celého produktu, patří oba modely Note 10 k tomu nejlepšímu, co dosud Samsung mezi chytrými telefony ukázal. Přestože se již někteří konkurenti (a i jiné jeho telefony) největším Notům přiblíží výkonnostně, hardwarově jim nejnovější vlajkové lodě Samsungu stále utíkají, což potvrzují i první ohlasy.

Pro náročné uživatele, kteří často využívají řadu Note jako pracovní nástroj, má Samsung opět doplněk v podobě pera S Pen. To je zabudováno přímo do těla telefonu, takže ho máte neustále při sobě, a nově přináší i gesta. Perem tak můžete nejen jezdit po displeji, ale také švihat vzduchem a ovládat příslušné aplikace. Jak bude tato funkce efektivně využitelná, se teprve ukáže.

Ninja – Competitor

Přečtěte si takéNinja táhne diváky na Mixer. Nejsledovanější streamer hry Fortnite získal po přestupu z Twitche už milion předplatitelůNinja táhne diváky na Mixer. Nejsledovanější streamer hry Fortnite získal po přestupu z Twitche už milion předplatitelů

Uvnitř obou strojů tepe výkonný procesor Snapdragon 855 a vedle rozlišení displeje a velikosti operační paměti pak už oba modely Note 10 logicky odlišuje hlavně velikost baterie. Kvůli ní prý Samsung také poprvé odstranil sluchátkový jack, aby mohl zvýšit výdrž. Stejnou výbavu jinak mají obě novinky i na zádech.

https://www.youtube.com/watch?v=CYA_XAMfRfo

V řadě pod sebou jsou Galaxy Note 10 i Note 10+ osazeny třemi čočkami. Základem je standardní 12Mpx fotoaparát doplněný o širokoúhlou čočku a dvojnásobný optický zoom. Řady vylepšení se navíc dočkalo i snímání videa a jeho úprava.

Do prodeje jdou oba nové modely už 23. srpna s tím, že cena za menší Galaxy Note 10 s kapacitou 256 GB začíná na 24 999 korunách. Nejlevnější Note 10+ se stejnou pamětí stojí o 4 tisíce více a s dvojnásobnou kapacitou pak 30 999 korun. Větší model má navíc možnost dalšího rozšíření pomocí SD karet.

Útok na MacBook Air

Přestože byly hlavní hvězdou večera jednoznačně nové telefony, přichystal si Samsung zajímavou novinku i v počítačích, kde tradičně tak silný není. Minimálně specifikacemi a svým vzhledem však jeho nový Galaxy Book S rozhodně zaujal.

Jedná se o ultralehký notebook poháněný procesorem Snapdragon 8cx od Qualcommu. A o tom to celé je. Na jedné straně totiž tento 7nm čip, který je postavený na architektuře ARM a navržený speciálně pro počítače, poskytne opravdu vysokou výdrž, ale zároveň mnohem menší výkon, než jsme obvykle u notebooků zvyklí. Bude tak velmi zajímavé sledovat, jak si Galaxy Book S povede v reálných testech.

samsung-galaxy-book-s_1

Foto: Samsung

Samsung Galaxy Book S

Oproti loňskému Galaxy Booku 2, který se mnohem více podobal konkurenčnímu Surface Pro od Microsoftu, má mít nový Book S o 40 procent vyšší výpočetní výkon, o 80 procent vyšší grafický výkon a především obří výdrž na baterku. Samsung tvrdí, že i s nepřetržitým přehráváním videa vydrží 23 hodin, ale v reálu bude tato hodnota s velkou pravděpodobností mnohem menší.

Do malého těla i díky úspornějšímu procesu Samsung nemusel zabudovávat žádný větráček a jeho letošní notebook mnohem více než zařízení od Microsoftu připomíná spíše MacBook Air od Applu.

apple-tim-cook-boxed

Přečtěte si takéTady jsou knihy, které doporučují ke čtení Tim Cook z Applu, Mark Zuckerberg z Facebooku nebo Bob Iger z DisneyTady jsou knihy, které doporučují ke čtení Tim Cook z Applu, Mark Zuckerberg z Facebooku nebo Bob Iger z Disney

Zda se mu ale bude moci skutečně postavit, rozhodne to, jestli se Samsungu konečně podařilo vytvořit dostatečně schopný počítač poháněný procesorem ARM, které se již několikrát od různých výrobců objevily, ale prozatím obvykle zklamaly.

https://www.youtube.com/watch?v=JiGkOVG73kc

Jinak ale sází Samsung na kompaktní tělo, které má 13,3palcový dotykový displej, a celý stroj váží necelý jeden kilogram. Jako bonus navíc pak Samsung nabízí konektivitu v podobě LTE, takže můžete být připojeni k internetu kdykoliv a kdekoliv, stejně jako u telefonu. Ostatně Samsung sám Galaxy Book S představoval jako laptop, který si toho od chytrých telefonů hodně bere.

O české dostupnosti nového notebooku zatím nejsou zprávy, ale do prodeje půjde Galaxy Book S v šedé a růžové barvě v září za 999 dolarů (23 tisíc korun).

samsung-galaxy-book-s_2

Foto: Samsung

Samsung Galaxy Book S

Na moře vyplula největší hybridní loď světa. V podpalubí ukrývá baterie o kapacitě 50 vozů Tesla

color-hybrid-1-1
0Zobrazit komentáře

Ačkoliv to nám, obyvatelům vnitrozemí, nemusí tak přijít, lodní doprava zaujímá v celosvětovém měřítku stále velmi významné postavení. Mezinárodní obchod se totiž ve stále drtivé většině odehrává na moři, po kterém cestuje přibližně 90 % veškerého zboží v rámci celosvětové obchodní výměny.

Vysoké množství přepravních lodí však také znamená silné znečišťování vod, po kterých se plaví. Podle statistik se lodní doprava podílí na světových emisích CO2 z 9 %, což se nemusí jevit jako vysoké číslo, ovšem pokud chceme přistupovat k naší planetě s co největší šetrností, hraje snižování každého procenta svou roli. Navíc CO2 není jedinou odpadní látkou, kterou lodní doprava produkuje.

I proto se členské státy Mezinárodní mořské organizace dohodly na společné strategii, která velí rejdařským společnostem snížit objem emisí o 50 % do roku 2050. Ovšem aby byly přepravní společnosti schopné dostát těmto závazkům a zároveň neomezovaly frekvenci plaveb svých lodí, je nutné hledat alternativní způsob pohonu velkých plavidel, a jak se zdá, i v tomto případě by mohla pomoci elektřina.

ms-roald-amundsen-2

Foto: Hurtigruten

Výletní loď MS Roald Amundsen s hybridním motorem

Elektromotor si pomalu ale jistě začíná hledat cestu také do lodního průmyslu a v poslední době se objevuje stále větší počet projektů plavidel na elektrický pohon. V minulosti jsme vás například informovali o nových elektrolodích, které vozí turisty do rozbouřených vod pod Niagarskými vodopády, nebo o norské výletní lodi Amundsen, která poskytuje svým cestujícím nejen vysoký luxus, ale zároveň může plout za využití čistě elektrického pohonu, a tedy nevypouští žádné skleníkové plyny.

Právě norský Amundsen nastínil, že se elektrický pohon nemusí týkat jen lodí menších rozměrů, ale lze jej využít i u opravdu velkých lodí. Tento fakt nyní nově potvrdila největší plug-in hybridní loď na světě jménem M/S Color Hybrid.

bae-system-p9501

Přečtěte si takéNámořnictvo bez námořníků. Britská armáda testuje autonomní člun schopný samostatně pracovat až 10 dnůNámořnictvo bez námořníků. Britská armáda testuje autonomní člun schopný samostatně pracovat až 10 dnů

Celkem 160 metrů dlouhý trajekt taktéž brázdí výsostné vody Norska a také Švédska, po kterých je schopen převést až 2 tisíce pasažérů a 500 vozidel a při tom příliš nezatěžovat ekosystém tamních vod.

Podle údajů z minulého roku je při provozu takovýchto trajektů vypouštěno až o 95 % méně emisí a provoz je přibližně o 80 % levnější oproti klasickým lodím, které se pro přepravu vozů a pasažérů běžně využívají. Po Norsku v současné době jezdí hned několik hybridních trajektů, ovšem Color Hybrid je největším z nich.

color-hybrid-1-2

Foto: Color Line

Stavba lodi probíhala od července roku 2017 a nyní má za sebou historicky první plavbu

V jeho podpalubí se ukrývá baterie o kapacitě 5 MWh, která je pravidelně dobíjena energií získanou z přílivových elektráren v Sandefjordu. Kapacita baterie lodě odpovídá kapacitě baterií 50 vozů Tesla Model S.

 „Loď připlouvá a odplouvá ze Sandenfjordu tiše a bez emisí škodlivých plynů či sloučenin dusíku a síry,“ uvádí provozovatel trajektu, společnost Color Line. Tím upozorňuje na problém, že lodní doprava není pouze producentem skleníkových plynů, ale motorové lodě jsou také producenty vysoké míry hluku, který zatěžuje živočichy žijící pod hladinou, a dalších odpadních látek, jako jsou saze, prach a oxid siřičitý. Ty vznikají při spalování nedokonale rafinovaných pohonných hmot, které lodní motory spalují.

Trajekt Color Hybrid je důkazem velké snahy Norska snižovat emisní stopu v každém odvětví dopravního průmyslu, ať už se bavíme o tom automobilovém, lodním, ale i leteckém.

color-hybrid-1-3

Foto: Color Line

Color Hybrid v přístavu

Zároveň však dokazuje, že alternativní pohony lze využívat i u skutečně velkých plavidel a do budoucna by se elektromotor mohl stát hlavní hnací silou i těch největších tankerů a kontejnerových lodí. To mimo jiné potvrzuje i závazek největšího námořního dopravce světa společnosti Maersk, který se zavázal, že bude do roku 2050 producentem nulových emisí.

Elektřina není vše

Kromě elektrických motorů se začínají některé společnosti vracet i k o něco tradičnějším způsobům pohonu lodí, kterým je vítr. Společnost Lush, která se pyšní nálepkou ekologické a eticky odpovědné kosmetické firmy, začala pro dopravu zboží využívat plachetnic dopravce New Dawn Traders. A výsledek je natolik uspokojivý, že do budoucna plánuje tímto způsobem přepravovat stále větší množství zboží.

lush-sailboat-3

Nakládka plachetnice zbožím společnosti Lush

lego-nike-dunk

Přečtěte si takéNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Takhle vypadajíNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Sílu větru však nemá v plánu využívat jen ekologický Lush, ale novodobé plachetnice plánuje stavět i francouzská Neoline, která by v nich ráda zkombinovala různé zdroje energie, jako je vítr, slunce i vodík. Společnost již jedná s Renaultem, kterému by takové plavidlo mohlo po moři přepravit až 500 vozů najednou.

Jak přesně bude vypadat budoucnost lodní dopravy, je momentálně velmi těžké odhadovat. Nicméně je jasné, že se bude objevovat stále více pokusů, jak provozovat lodní dopravu ekologicky a přitom stále efektivně. A my si pak budeme moci vychutnávat narážení vln do trupu lodi a čistý mořský vzduch bez jakýchkoliv výčitek.