Dva úspěšní startupisté z Košic dobývají svět týmového cestování. Jejich NextRetreat teď získal 16 milionů korun
Zakladatelé NextRetreat Pavol Madár (CTO) a Martin Studenčan (CEO)
Dva kamarádi z metropole východního Slovenska dobývají svět, a to doslovně. Se svým startupem NextRetreat se totiž zaměřují na zjednodušování organizace týmového cestování. Navzdory pandemii koronaviru, která globální cestovní ruch v podstatě zastavila, však věří, že má cestování a jejich byznys budoucnost a věří v to také investoři, kteří do startupu vložili 16 milionů korun.
Slovenský NextRetreat, který teprve letos v lednu založili devětadvacetiletí Martin Studenčan a Pavol Madár z Košic, firmám pomáhá vybrat si správnou destinaci, najít a zarezervovat si ideální ubytování, pracovní prostor a zabezpečit lokální služby jako transfer z letiště nebo osobního šéfkuchaře.
„Jsme přesvědčeni, že se trh dříve či později vrátí do normálu – i když bude vypadat trochu jinak,“ popisuje Studenčan v rozhovoru pro CzechCrunch. „Náš market je na průsečíku několika velkých trhů, jako je business travel, wellness travel či MICE (zkratka pro meetings, incentive, conferences and events – pozn. red.), které v posledních letech rekordně rostou.“
Podnikatelské duo tak aktuální situaci vidí jako příležitost zaměřit se na vybrané segmenty zákazníků a přizpůsobit funkcionalitu produktu směrem, který – jak věří – bude nejlépe reagovat na trh i potřeby zákazníků po odeznění globální pandemie.
Koronavirus totiž přinutil množství firem přepnout svůj pracovní režim na dálku, nezanedbatelná část z nich se přitom rozhodla snížit počty zaměstnanců ve svých kancelářích, případně svoje prostory uzavřít úplně a šetřit náklady.
„Pro takové firmy bude potřeba potkat se jednou za čas v inspirativním prostředí o to větší,“ věří Studenčan. Pro něj, stejně jako pro Madára, v případě NextRetreatu nejde o první byznys, který budují. Právě i díky svým předešlým úspěchům již dokázali pár měsíců od spuštění získat důvěru slovenského venture kapitálového fondu Vision Ventures.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Jsme přesvědčeni, že krize může přinést nové příležitosti pro travel-tech oblast a zvýšit náklonnost k týmům, které využívají model práce na dálku. Sloučení těchto dvou faktorů může vytvořit úplně nový trh. K tomu příznivě přispívá fakt, že za společností NextRetreat stojí silný tým,“ uvádí k investici Tomáš Bel, společník ve Vision Ventures.
Od coliving prostor ke zprostředkování pobytů
I když firma NextRetreat oficiálně vznikla teprve letos v lednu, její příběh se začal psát o několik let dřív. Martin Studenčan se v roce 2016 rozhodl odejít z Londýna, kde tehdy žil a pracoval, na Kanárské ostrovy, kde chtěl vytvořit takzvaný coliving space pro týmy.
„Jde o místo, kam mohou firmy přicestovat a strávit společně několik dnů prací či relaxem a načerpat inspiraci nebo síly v novém prostředí,“ popisuje začátky byznysového příběhu Studenčan.
Na ostrovu Tenerife pak dal dohromady menší tým, na jihozápadním pobřeží společně našli vhodnou nemovitost, kterou si pronajali a přizpůsobili svým představám. V roce 2017 tak otevřeli Wolfhouse Los Gigantes, coliving space pro týmy s ubytováním, společenskými prostory a plně vybaveným office-spacem, vše pod jednou střechou.
„Do pěti až šesti měsíců jsme měli vyprodáno,“ usmívá se mladý startupista z Košic, podle jehož slov si týmy pochvalovaly celkový zážitek umožňující vypadnout z rutiny, zlepšit týmové vztahy a také zvýšit produktivitu, a to i po návratu domů do tradičního pracovního prostředí.
S postupným růstem poptávky však tým narážel na omezení, například v maximální kapacitě dvacet lidí, ale také v požadavcích firem, které podobné zážitky hledaly i v jiných lokalitách. Wolfhouse proto začal spolupracovat s majiteli dalších nemovitostí či workspace manažery a zabezpečovat pobyty i pro větší, až 90členné týmy a díky tomu se dostal na úroveň obratů kolem 550 tisíc eur (přibližně patnáct milionů korun).
„Rozhodli jsme se zaměřit na zprostředkování pobytů a vlastní místo zrušit, což se ukázalo jako dobré rozhodnutí. Dnes během pandemie bychom měli problém,“ popisuje Studenčan s tím, že tyto pobyty chtěl se svým týmem nabízet více a efektivněji. A tak vznikl NextRetreat.
„Chceme vybudovat první komplexní řešení pro týmové cestování.“
Ještě před jeho oficiálním založením však Studenčan potřeboval spoluzakladatele s technologickým backgroundem, až narazil na Pavla Madára (současného CTO). Myšlenka jej zaujala a rozhodli se do podnikání společně pustit a založit firmu.
Pro oba přitom nejde o první podnikatelské krůčky. Studenčan ještě před Wolfhousem založil medicínsko-technologický startup Stemi, se kterým v roce 2016 vyhrál prestižní slovenské ocenění Startup Awards. Madár je pak zakladatelem a šéfem úspěšné vývojářské firmy Sudolabs.
„Pavol je majitelem jedné z popředních vývojářských firem se sídlem v Košicích a Praze, má svůj tým programátorů a zkušenosti s podobnými projekty. Tím, že jsme nemuseli najímat vlastní development tým, jsme ušetřili spoustu času a financí, byl to dobrý match,“ pochvaluje si Studenčan.
NextRetreat aktuálně nabízí k pronájmu stovky nemovitostí ve čtyřiceti destinacích, jako firma je ale zatím ve fázi vývoje a optimalizace produktu. Seed investice ve výši 600 tisíc eur (zhruba 16 milionů korun) poslouží k jejímu pořádnému rozběhu, aby se mohla stát plnohodnotnou platformou pro týmové cestování.
„Tohle financování nám umožní využít naše znalosti, zkušenosti a databázi klientů, vybudované v průběhu posledních dvou až tří let,“ věří Studenčan. „Chceme vybudovat první komplexní řešení pro týmové cestování a naším cílem je stát se jedničkou na tomto trhu v Evropě, Spojených státech i globálně.“