Dvě stovky investorů ho odmítly. Když změnil strategii, dostal 14 nabídek za celkem 160 milionů
Jan Sláma popisuje, jak se startupu FaceUp nedařilo uzavřít finanční kolo. Říká, co konkrétně investorům vadilo a co mu pomohlo situaci otočit.
Jan Sláma, spoluzakladatel startupu FaceUp
Rok co rok v průměru více než stovka zakladatelů českých startupů oznámí uzavření investičního kola. Okolí je poplácá po rameni a jde se dál. Často se ale nemluví o dřině a útrapách v pozadí těchto dealů. Jedním z dobrých příkladů, kolik práce za získáním investice je, je případ startupu FaceUp, jenž pomáhá ve školách bojovat proti šikaně a ve firmách s ochranou whistleblowerů. V říjnu dal světu vědět o tom, že nabral vyšší desítky milionů korun. Celý proces ale začal již předloni v září a zakladatel Jan Sláma si prožil poměrně hodně včetně smíření, že finanční injekci nakonec nezíská. CzechCrunchi popsal, s čím se potýkal a co mu pomohlo dojít do úspěšného konce.
„V začátcích jsem udělal blbě asi všechno, co se dalo,“ směje se dnes Sláma. Do nástroje na produktový management ClickUp si nový úkol uzavřít další investiční kolo poznamenal 16. září 2023. O pár týdnů později, 8. listopadu, pak úkol přesunul do reálného procesu a během dvou měsíců společně s týmem pracovali na přípravě tzv. pitch decku (tedy úvodní prezentace pro investory), finančního plánu a celé složky dalších podkladů.
S oslovováním potenciálních investorů a fondů pak začal 2. ledna loňského roku. „Jakmile opadla kocovina z novoročních oslav, pustili jsme se do toho,“ popisuje Sláma, jenž FaceUp zakládal společně s Davidem Špunarem a Pavlem Ihmem. Celkem oslovili asi dvě stovky investorů, a to hlavně v zahraničí.
Proč ne také v Česku? „Mysleli jsme si, že zdejší fondy nebudou věřit našim mezinárodním ambicím, protože tady jsme se do té doby prezentovali zejména jako nástroj na implementaci českého zákona o whistleblowingu, což nezní zrovna jako nápad s globálním potenciálem, i když reálně působíme ve více než šedesáti zemích světa,“ přibližuje Sláma. Navzdory desítkám meetingů a callů ale FaceUp nedokázal v první vlně přesvědčit ani jednoho zahraničního investora.
Po třech měsících tak Sláma svůj přístup v několika bodech přehodnotil, udělal několik změn a ke konci dubna měl prý tzv. soft commitment – tedy předběžný příslib na investici zatím bez podepsaných papírů – od čtrnácti fondů v souhrnné výši sedm milionů dolarů, v přepočtu něco přes 160 milionů korun. V květnu a červnu probíhal finální výběr investorů i dolaďování detailů smlouvy, v červenci došlo na jejich podpis a v říjnu na oznámení. FaceUp celkem získal 70 milionů korun od fondu Reflex Capital s přispěním Tilia Impact Ventures a Lighthouse Ventures.
V čem měl tedy FaceUp předtím problémy a jak je vyřešil? Podle Slámy probíhalo přímé či nepřímé odmítnutí od investorů ve dvou hlavních krocích. První nastal po oslovení, tedy před možností vůbec pobavit se na meetingu, a důvodem bylo, že šlo o český startup. „Některé fondy jednoduše na základě svých pravidel a podmínek nemohou investovat do firem v našem regionu,“ vysvětluje Sláma.
Druhým důvodem pak měla být nedostatečná komplexita samotného produktu. „V pitch decku jsem produktový slide schválně co nejvíc zjednodušil, aby jej pochopili i lidé, co nerozumí našemu trhu. To se ukázalo jako chyba, později jsem proto přidal mnohem víc podrobností,“ pokračuje.
Peněžní injekce nebyla otázkou přežití. A právě to byl ve vyjednávání s investory největší zlom.
Další vlna zamítnutých reakcí přicházela po rozhovoru nebo meetingu. Častým důvodem byl jeden konkrétní finanční ukazatel – tržby i počet klientů včetně růstů těchto veličin prý byly v pohodě, FaceUp ale vykazoval příliš nízké ACV (z anglického Annual Contract Value), tedy roční příjem z jednoho zákazníka. Konkrétně české školy startupu za využívání nástroje platí jednotky tisíc korun ročně, průměrný firemní klient desítky tisíc, největší klienti se pak blíží půl milionu ročně.
„Ceny jsme tehdy měli nastavené podle českých klientů, americkým investorům se pochopitelně zdály extrémně nízké,“ vysvětluje Sláma. A jako podobně nízké vnímali také ambice samotného startupu. „Jako všichni ostatní jsem sice prezentoval, že budujeme miliardového jednorožce, reálně ale míříme spíš k exitu za miliardy korun. A to je pro západní investory příliš málo, chyběl nám plán na prodej za miliardy dolarů, což se může zdát v Česku, kde takového exitu žádný startup zatím nedosáhl, až neuvěřitelně ambiciózní.“
Přiznává tak, že dostatečně dobře nerozuměl matematice západního venture kapitálu a tomu, jak tento trh funguje. Mnohé tamní fondy obecně počítají s tím, že padesát procent podpořených startupů zanikne a odepíšou z nich ztráty, u dalších čtyřiceti procent počítají, že investice zůstane na nule. Zbylých deset procent zainvestovaných firem tak musí vyrůst více než stonásobně, aby právě ony zaplatily výnosy celého fondu.