Dvojitá šance na Oscara pro český film. Do užšího výběru na nominace se dostaly Vlny a kraťas Krajan
Česko má po pár letech opět šanci získat nominaci na Oscara, a to rovnou dvakrát. Do užšího výběru filmů se dostal thriller Vlny a válečné drama Krajan.
Český film na mezinárodním poli není příliš vidět. Naposledy se domácí počin na seznam nominací na Oscary dostal před více než dvaceti lety, po poslední zlaté sošce je pak třeba pátrat až někde v polovině 90. let. Zatím je příliš brzy spekulovat, zda se to změní, česká kinematografie má ale po pár letech opět šanci se prosadit, a to hned dvakrát. Americká filmová akademie oznámila zúžený výběr adeptů na nominace na Oscary, do něhož se dostalo úspěšné drama Vlny i krátkometrážní Krajan.
Nominace na ceny akademie, které ve většině kategorií dostane pět filmů, budou oznámeny za měsíc. Hlasování nicméně probíhá v několika kolech a už delší dobu se zveřejňují výsledky toho prvního, v němž se ze všech přihlášených a přijatých filmů vybírá užší seznam. Na ten se nyní probojovaly dva české počiny – Vlny režiséra Jiřího Mádla v kategorii Nejlepší mezinárodní film a Krajan režisérů Pavla Sýkory a Viktora Horáka v kategorii Nejlepší krátkometrážní film.
Mádl se od momentu, co členové České filmové a televizní akademie Vlny vybrali jako českého reprezentanta, nijak netajil záměrem udělat vše pro to, aby svůj snímek protlačil až na oscarové pódium. Původně herec, jenž debutoval v komedii Snowboarďáci, se před deseti lety po studiu scenáristiky ve Spojených státech pustil také do režie a zatím všechny tři jeho počiny – Pojedeme k moři, Na střeše a Vlny – se dočkaly vřelého přijetí, ten nejnovější pak zdaleka nejvíce.
Šance na nominace teď Mádl vidí poměrně dobře. Tím skutečně náročným krokem podle něj bylo vůbec získat pozornost a dostat se do užšího výběru, původně to žádné z prestižních filmových médií neočekávalo. Jelikož u prvního kola hlasování se od členů akademie nevyžaduje, aby viděli vše, úspěch do velké míry závisí na známosti jednotlivých snímků. Více hlasů jednoduše nezískají jen ty, které jsou nejlepší, ale ty, o kterých ví nejvíce lidí.
„Pro nás byl tohle nejtěžší krok, protože pro nás bez prostředků a bez toho, že by naše kinematografie měla za poslední dobu nějakou ohromně dobrou reputaci, bylo mnohem těžší vybojovat shortlist,“ řekl Mádl v rozhovoru pro ČTK. Dodal, že prozatímní úspěch hovoří ve prospěch srozumitelnosti filmu, který se jinak zaměřuje na specifickou část dějin a zahraniční publikum by jí nemuselo dostatečně rozumět.