Džemy jako od babičky, která je trochu hipster. Zezem si našly cestu až do regálů supermarketů
I relativně malá značka se může dostat k širokému spektru zákazníků. Stačí mít odvahu, říkají zakladatelé džemů nazvaných Zezem.
Vladimír Wünsch (vlevo) a Vojtěch Novák, zakladatelé značky Zezem
Nabídka džemů ve velkých obchodních řetězcích se většinou omezuje na produkty s pestrobarevnými etiketami, které se tváří, že jejich obsah pro vás uvařila ta nejhodnější babička na světě žijící v domku obklopeném včelkami a květinami. Po jejich otevření však na spotřebitele většinou čeká zklamání, které se s domácí zavařeninou nedá ani trochu srovnávat. V Albertu či Globusu ale lze narazit na designově jednoduché, avšak chuťově plné české džemy Zezem, které se mohou s dobrotou od babičky klidně poměřit.
Domácí marmelády, zavařeniny a džemy si v Česku vyrábí kdekdo. Ostatně v momentě nadbytku produkce je to jedna z mála možností, jak s ovocem naložit, pokud zrovna není po ruce destilační aparatura. Platilo to tak vždy i v rodině Vojtěcha Nováka, která má u Nového Města nad Metují vlastní ovocný sad.
Právě ten přivedl Nováka na myšlenku začít s výrobky z ovoce ve velkém. Rozhodl se přitom vsadit na poctivou chuť a minimum přidávaného cukru. „Dnešní doba je uspěchaná a spousta lidí nemá čas na jakékoliv zavařování, natož na výrobu džemů, která je poměrně pracná. V regálech supermarketů je jich dost, ale důležitá je kvalita a podíl ovoce, čímž před konkurencí vynikáme,“ nastiňuje Novák myšlenku své značky Zezem, se kterou se do výroby džemů pustil při svých studiích na vysoké škole v Liberci.
Ještě než začal, oslovil s nápadem Vladimíra Wünsche, který v té době již coby ostřílený podnikatel s vlastní digitální agenturou přednášel na univerzitě o podnikání. Po jedné z přednášek jej Novák odchytil a ukázal mu svou ideu. Ta se v té době opírala o jiné produkty, než byly džemy, ale z jejich debaty nakonec vzešly džemy jako vítěz. A Vladimír Wünsch se stal pevnou součástí projektu.
„Dávalo mi to smysl. A to i z toho důvodu, že mi to umožnilo navázat na mou vlastní rodinnou tradici. Můj pradědeček měl celou vlastní výrobnu džemů, měli jsme sady i vlastní koloniál,“ vysvětluje Wünsch, proč se na sebe rozhodl vzít roli spoluzakladatele.
První kroky však nebyly jednoduché. Až do roku 2021 se jednalo spíše o garážový projekt s malou produkcí. Vojtěch Novák například vzpomíná, jak džem v té době vařil ve velkém sudu, u kterého musel někdo stát a míchat. „To mě nebavilo, a tak jsem k sudu přidělal motorek ze stěračů auta, který poháněl vysoustružené lopatky,“ líčí Novák punkové začátky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs