Džungle říznutá ostrou linií. Česká architektka si splnila sen o vlastním projektu v Kostarice

Dagmar Štěpánová, zakladatelka architektonického studia Formafatal, se do Kostariky zamilovala při plnění zakázky. Dnes zde žije i pracuje.

formafatal-achiote-09-jaspis-boysplaynice-min

Foto: BoysPlayNice

Vila Jaspis v Kostarice, za níž stojí česká architektka

0Zobrazit komentáře

Když před lety začal podnikatel Filip Žák v Kostarice budovat ambiciózní resort Art Villas Costa Rica, přizval si ke spolupráci architektku Dagmar Štěpánovou. Tu středoamerická země okouzlila natolik, že se sem přestěhovala a rozhodla se zde vytvořit vlastní projekt dvou minimalistických vil, které jemně levitují nad hranou prudkého svahu, který končí až v oceánu.

„Mým záměrem bylo navrhnou udržitelné domy s biofilními interiéry, které budou sofistikovaně promyšlené a zároveň jejich tvarování bude silně minimalistické a čisté. Žádný zbytečný prvek navíc, ale také nic, co by chybělo,“ popisuje zakladatelka architektonického studia Formafatal svůj záměr. Projekt dostal název Achioté – podle sytě červeného přírodního barviva získávaného z rostliny orleáníku barvířského, která neodmyslitelně patří ke zdejší floře.

Dagmar Štěpánovou již od studií ovlivňovala kultura Jižní a Střední Ameriky a práce tamních architektů. Svou lásku mohla nechat naplno promluvit během snové zakázky pro Filipa Žáka, zakladatele někdejší marketingové agentury Eyelevel, který se rozhodl na kostarickém úbočí vybudovat rekreační resort Art Villas. Během práce na tomto projektu si zemi zamilovala natolik, že se do ní přestěhovala, stala se spoluinvestorkou několika rezidenčních projektů a rozhodla se zde vytvořit i ryze vlastní projekt, kterým se staly právě vily Achioté.

Dvojice téměř identických domků vyznává štíhlé a ostré linie, díky kterým je v ostrém kontrastu k přírodním tvarům okolní džungle, do které jsou domy zasazeny. Kde se naopak architektka vydala cestou co možná největšího splynutí s okolím, je barevné pojetí domů a použité materiály. Tyto stavby jsou také vůbec první takzvaně rammed earth na území Kostariky.

formafatal-achiote-06-jaspis-nefrit-boysplaynice-min

Foto: BoysPlayNice

Vily si jsou identickým obrazem a zároveň protikladem

Pod tímto pojmem se ukrývá způsob stavění za využití jílovité půdy z výkopů ze základů. K provedení tohoto postupu byl přizván specialista z Brazílie, který vyškolil místní dělníky. Společně vytvořili obvodové stěny vil.

Ty jsou po architektonické stránce identickými dvojčaty. Využívají stejné materiály, dispoziční řešení i orientaci vůči světovým stranám. Rozdílné jsou však jejich interiéry, ke kterým architektka přistupovala vždy s odlišnou barevnou paletou v ruce ve jménu filosofie jin a jang.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První vila – pojmenovaná Jaspis – se nese ve světlých tónech a pískových odstínech a návštěvníkům nabízí propojení s oceánem i nebem. Naopak vila pojmenovaná Nefrit má evokovat spojení se zemí a džunglí. Převládá zde červená barva korespondující s barvou místní půdy.

Obě vily jsou od sebe vzdálené dvanáct metrů a na první pohled působí skromným, i když velmi výrazným dojmem. Jejich součástí jsou levitující terasy, které otevírají výhled na oceán. Panorama se vlévá do celého interiéru díky velkým bezrámovým sklům, která tvoří čelní fasádu každé z vil.

formafatal-achiote-35-nefrit-boysplaynice-min

Foto: BoysPlayNice

Vila Nefrit

„Materiály jsem zvolila co nejodolnější s ohledem na kostarické klima a vysokou vlhkost,“ vysvětluje Štěpánová s tím, že většina nábytku a vybavení interiéru byla vytvořena na míru. Kuchyňská linka, umyvadlo, police, noční stolky či lavičky jsou vylité z betonu.

Inspirací pro některé betonové solitéry mi byla tvorba designérského studia Bram Vanderbeke, jejichž práci mám nesmírně ráda. Zbylý nábytek, svítidla, doplňky a umění byly pečlivě vybírány s ohledem na originalitu, často přímo od designérů napříč všemi kontinenty,“ dodává Štěpánová.

Obě vily jsou určeny k rekreačnímu pronájmu. Pokud se tedy někdy vydáte hledat do Kostariky odpočinek, můžete zde složit hlavu a užít si kus českého architektonického umu uprostřed exotické přírody.

Byt na Královských Vinohradech ukazuje, že i v pronájmu lze bydlet královsky

S byty zařízenými do posledního detailu se budeme podle designérek setkávat stále častěji. Ten na Vinohradech ukazuje, jak malý prostor nafouknout.

Eliška NováEliška Nová

rybalkova1

Foto: Adriana Fialová

Byt na Královských Vinohradech je investiční, přesto do detailu zařízený

0Zobrazit komentáře

Proměna bytu nedaleko oblíbeného pražského parku Grébovka ukazuje, že i v pronájmu se dá žít jako v malém nebi. Majitelé investičního bytu totiž přistoupili k rekonstrukci, které dominují světlé barvy včetně modré. Blízko jsou navíc vinice. Prostě nebe, jak má být.

Unylých a levně vybavených bytů, které slouží k pronájmu, jsou mraky. I tenhle takový mohl být. Jeho majitelé se ale rozhodli udělat z 45 metrů čtverečních plnohodnotné místo k žití. Přizvali si k tomu Atelier Monday, který se specializuje na interiéry.

„Přestože jde o byt na pronájem, majitelé k němu přistoupili netypicky, je totiž vybavený s důrazem na útulnost a na detail. Dekorace jsou vymyšlené do posledního polštářku. To je trend, se kterým se budeme setkávat čím dál častěji. Už nyní je vidět, že i developeři zařizují byty daleko důkladněji, než bylo zvykem,“ popisuje jedna z designérek bytu na Královských Vinohradech Tereza Ptáček.

Ateliéru se sem podařilo vměstnat všechny funkce, které člověk ve vinohradském bytě potřebuje. K útulnosti má nakročeno už díky své rozloze. K tomu, aby byl také praktický, už méně. O tomhle bytě to ale neplatí a je stejně útulný jako praktický.

rybalkova2

Foto: Adriana Fialová

Byt má pouhých 45 metrů čtverečních, přesto se sem podařilo vměstnat všechny funkce

Atelier Monday v první řadě byt vizuálně nafoukl, a to pomocí barev. Do interiéru zvolil krémovou, béžovou a bílou, které pomohly prostor opticky zvětšit a prosvětlit. K nim přibyla také holubí modř, která je v části ložnice a opticky ji odděluje od zbytku bytu. Barvy doprovázejí přírodní materiály, v bytě jsou dřevěné podlahy, na nábytku a doplňcích je přírodní výplet a designérky použily také mramor a mosaz. Zdobné lišty doplňují industriální prvky.

Ty jsou použité také na prosklených stěnách, které dodávají bytu efekt většího prostoru. Designérky jimi oddělily jednotlivé části bytu, ve kterých díky tomu zůstalo světlo.

Dominantou vinohradského bytu je ale kuchyň, kde je kromě klasických skříněk i otevřená police s keramikou. „Prostor je využitý do posledního metru, což dokresluje i na míru vestavěný pracovní kout, kam je možné se skrýt se svou prací před ostatními. Přestože je tak člověk prakticky ve středu všeho dění, má pocit soukromí,“ líčí designérka Anna Teresa Hamerská.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pocitu stísněnosti se autorky vyhnuly i díky vestavěným skříním. Ty jsou rovněž vyrobené na míru a od jiných se liší především decentním rámečkem, díky němuž skříně splývají se stěnami.

Designérky byt doplnily také o umění. „Je pro nás důležité zapojení lokálních umělců a tvůrců. Stejně je to i v případě tohoto projektu. V bytě tak najdete například dekorativní keramické předměty od českých designérů Milana Pekaře, Romana Šediny nebo studia Pigmentarium. Začlenily jsme ale také první produkt z naší dílny – personalizované půlkruhové noční stolky z mramoru,“ líčí zakladatelky Atelieru Monday.

rybalkova3

Foto: Adriana Fialová

Vestavěné skříně díky decentnímu rámečku navazují na stěny

Na Královských Vinohradech je znát i doušek Severu. A to skrze švédskou umělkyni Sofii Lind, od které je tu obraz s éterickou ženou. Okouzlení severským designem se objevuje i u neoklasických prvků doplněných o odkazy na Kodaň nebo Stockholm.

„Inspiraci jsme hledaly nejen v historii známé pražské čtvrti, ale právě i u neoklasických bytů severských zemí. Svou elegancí, noblesou, ale i důmyslným zpracováním byt skvěle zapadá do okolí Grébovky plné vinné révy,“ dodávají designérky.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox