E-commerce ve druhém kvartálu pokračovala v mírném růstu. Klesla však průměrná výše objednávky

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali,“ komentuje aktuální údaje ředitel Heureky David Chmelař.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2024-07-09-10-36-04-a-person-shopping-online-looking-more-like-a-czech-individual-sitting-at-a-desk-with-a-laptop-open-displaying-an-e-commerce-website-the-scene-incl-copy

Foto: Vygenerováno OpenAI

Češi pokračují ve zvyšování útrat na internetu

0Zobrazit komentáře

Mírný vzestup e-commerce pokračoval i ve druhém čtvrtletí letošního roku, kdy podle dat Heureky trh prodeje zboží online meziročně vzrostl o tři procenta. Naopak se ale mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1 398 korun. Češi tak podle nákupního rádce pokračují v online nákupech, které dosud odkládali, ale nakupují zboží, které dříve nebylo na internetu tolik dostupné.

Data Heureky potvrzují, že česká ekonomika ožívá a lidé již nemají obavy z nakupování, jak tomu bylo loni vinou doznívajících obav souvisejících s vysokou inflací či nejistotou kolem cen energií. „V e-commerce je patrná další konsolidace online trhu, spojená s jistým nasycením nákupních potřeb zákazníků. Větší růst je brzděn poklesem ve velkých kategoriích, jako jsou notebooky, granule pro psy nebo chytré hodinky,“ komentuje ředitel Heureky David Chmelař.

Dle jeho slov rostou nové kategorie, které před pár lety téměř nikdo v online prostředí neznal, konkrétně má jít o solární panely, diaboly a broky nebo třeba elektrické motorky. „Některé e-shopy sice rostou dvouciferně, ale současně jiné dvouciferně klesají,“ doplňuje Chmelař, kterého na misi do čela Heureky vyslal Jiří Šmejc z PPF loni v září.

Nejslabším měsícem ve druhém kvartálu byl květen. „Vliv na to měl loňský květen, kdy lidé zjistili, že energie zlevnily, a začali utrácet našetřené peníze,“ přibližuje Chmelař. Přímou souvislost pak firma pozoruje i s nezvykle rychlým nástupem letního počasí, další problémy vznikly s lodní dopravou v oblasti Suezského průplavu a vybookovanou kapacitou letecké dopravy pro přepravu zboží. „Teplé počasí navíc lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, což omezilo jejich čas strávený prohlížením nabídek na internetu,“ doplňuje.

Které kategorie ve druhém čtvrtletí rostly nejvíc? Absolutními skokany jsou solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem o 393 procent. Druhé místo obsadily elektrické motorky s růstem o 382 procent, oproti loňsku si polepšila také elektrická kola (+20 procent). Třetí příčku pak obsadily klimatizace (+112 procent).

Naopak po letech výrazného zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole, které klesají už druhý kvartál po sobě (minus 35 procent). Následují elektrokoloběžky (-30 procent) a investiční zlato (-30 procent). Klesal i zájem ve velkých kategoriích jako automatické kávovary a chytré hodinky (-22 procent), notebooky (-18 procent) a sluchátka (-16 procent).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Objem objednávek se mírně zvětšil, ale průměrná cena objednávky se mírně snížila o osm procent na aktuální hodnotu 1 398 korun. Zákaznická spokojenost zůstala prakticky stejná, zastavila se na hodnotě 96,2,“ ohlíží se Chmelař.

Svá data přidal také Shoptet, na jehož platformě funguje přes třicet tisíc zejména malých a středních e-shopů. Dle vyjádření firmy si tito hráči drží stabilní tempo růstu, ve druhém čtvrtletí v meziročním srovnání v průměru o 23 procent. V porovnání s prvním čtvrtletím vykázali růst o 11 procent.

Podle ředitele Shoptetu Samuela Huby je rozdíl v růstu tohoto segmentu a celého trhu dán zejména tím, že jejich e-shopy se úzce profilují v určitém segmentu. „Mají své stálé a věrné zákazníky, kteří si chodí pro určitý druh zboží. Češi se v průběhu let naučili podporovat lokální obchodníky. Nemalá část zákazníků přemýšlí nad tím, u koho své peníze utrácí,“ vysvětluje.

Brněnská Authentica místo papírové etikety tiskne na sklo. Technologie zdobí i lahve Žufánka

Za rok Authentica potiskla přes milion lahví. V Evropě je jednou ze tří firem, které tuto technologii sítotisku jako jediné využívají.

Peter BrejčákPeter Brejčák

authentica-lahve-1

Foto: Authentica

Technologie sítotisku umožňuje tisk na sklo

Papírové etikety na lahvích jsou jednorázové, poškozují se při přepravě a například u prémiových produktů nemusí nabídnout dostatečně zajímavý design. I z těchto důvodů brněnská společnost Authentica ukazuje, že to jde také jinak a doslova bez zbytečných nálepek. Díky tisku rovnou na sklo, dřevo, nerez či další materiály.

Jde o speciální technologii, kterou Authentica přivedla také do Česka. „Přímý UV sítotisk na obaly je novým designovým trendem a budoucností dekorací na téměř jakýkoliv materiál,“ přibližuje Pavel Zemčík, šéf divize Glass Decoration. Ta do skupiny patří v rámci návaznosti služeb, kdy Authentica dokáže vybavit kamenné prodejny – což dělá například pro značku Hugo Boss –, vyrobit obaly na zboží, následně jej zabalit, naskladnit pomocí fulfillmentu a také expedovat zákazníkům.

„Technologie sítotisku dodává například lahvím výrazně zajímavější vzhled a nabízí neokoukané možnosti, jak se firmy mohou odlišit od konkurence. Klasické papírové etikety tato metoda převyšuje v zásadě v každém ohledu,“ vysvětluje Zemčík, podle kterého je výsledkem hladký a odolný potisk přímo na povrchu lahve.

„Zvláště u prémiovějších produktů celkový dojem často kazí papírová etiketa, která se například poškodí při přepravě. U přímého potisku nic takového nehrozí,“ pokračuje Zemčík. Nový trend podle něj bere i větší ohledy na udržitelnost a zdravotní nezávadnost, protože jde o organické, netoxické a bezolovnaté barvy.

Sítotisk od firmy Authentica využívají známé nápojové značky Waterdrop, Mandlovka či Ginjoy. Klienti si jej objednávají i na lahve ve speciálních edicích destilátů například od výrobce Žufánek, jako je Bráškovice, jež vznikla ve spolupráci s youtuberem Agraelem. Za jeden rok potiskla Authentica přes milion lahví, v nejbližší době pak očekává dvojnásobný nárůst výroby díky přibývání objednávek, a tak i eliminaci prostojů. Tiskařský stroj, který firmu stál několik desítek milionů korun, dokáže potisknout šedesát lahví za minutu, tedy zhruba patnáct tisíc lahví za směnu a přibližně tři miliony lahví ročně.

„Jedná se o největší a nejvybavenější stroj pro přímý potisk v Česku, který je schopen tisknout opravdu velkolepé a technicky dokonalé ornamenty,“ doplňuje Zemčík. Authentica je přitom jednou ze tří společností v Evropě a jedinou v Česku, která tuto technologii sítotisku na lahve až devíti barvami najednou využívá. Stroj nanáší na lahve z různých materiálů barvu, která je následně tvrzena UV lampou.

K soutisku barev stroj využívá devět UV lamp pro každou z nich. Po dokončení celého procesu již lahve nemusí být nijak dál zpracovávány a může se přistoupit přímo k jejich plnění. Metoda přímého tisku tak eliminuje potřebu tradičních papírových etiket a naopak umožňuje vytvořit detailní a odolné designy, čímž se snižuje spotřeba dalších materiálů a odpadu z výroby. O to víc u skleněných lahví, které jsou stoprocentně recyklovatelné bez ztráty kvality.

Připravujete váš e-shop na Vánoce?

Zapojte se do průzkumu společnosti Authentica o tom, jestli jsou adventní kalendáře klíčem k úspěchu ve vánoční sezóně. Získejte relevantní data o trhu a zviditelněte svou značku.

Vyplnit dotazník.

Authentica sítotiskem oslovuje nejen prémiové značky, které se chtějí odlišit. Podle průzkumu americké asociace zastupující výrobce obalů Paper and Packaging Board si totiž 72 procent spotřebitelů vybírá produkty hlavně podle obalu. Jeho design hraje obzvlášť velkou roli při výběru dárků, kde až 81 procent lidí považuje vzhled za klíčový při rozhodování. Sítotisk je přitom kromě skla vhodný také pro materiály jako hliník, nerez, dřevo či bambus.

bytovy-dum-od-studia-qarta-ve-vrsovicich-1

Přečtěte si takéPo karlínském Fragmentu navrhla Qarta bytový dům do VršovicPo karlínském Fragmentu míří studio Qarta do Vršovic. Vznikne tu bydlení na pomezí bytu a rodinného domu

Divizi dekorace skla se Authentica do budoucna chystá rozšiřovat. Ještě letos má v plánu implementovat další technologie včetně termotisku, jenž umožňuje přidat metalizovanou fólii pro lesklé detaily, a takzvanou lakovací linku, kterou lze využít pro lokální nebo celoplošné zabarvení skla.

CC Native

Partnerem článku je Authentica