E-commerce ve druhém kvartálu pokračovala v mírném růstu. Klesla však průměrná výše objednávky

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali,“ komentuje aktuální údaje ředitel Heureky David Chmelař.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2024-07-09-10-36-04-a-person-shopping-online-looking-more-like-a-czech-individual-sitting-at-a-desk-with-a-laptop-open-displaying-an-e-commerce-website-the-scene-incl-copy

Foto: Vygenerováno OpenAI

Češi pokračují ve zvyšování útrat na internetu

0Zobrazit komentáře

Mírný vzestup e-commerce pokračoval i ve druhém čtvrtletí letošního roku, kdy podle dat Heureky trh prodeje zboží online meziročně vzrostl o tři procenta. Naopak se ale mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1 398 korun. Češi tak podle nákupního rádce pokračují v online nákupech, které dosud odkládali, ale nakupují zboží, které dříve nebylo na internetu tolik dostupné.

Data Heureky potvrzují, že česká ekonomika ožívá a lidé již nemají obavy z nakupování, jak tomu bylo loni vinou doznívajících obav souvisejících s vysokou inflací či nejistotou kolem cen energií. „V e-commerce je patrná další konsolidace online trhu, spojená s jistým nasycením nákupních potřeb zákazníků. Větší růst je brzděn poklesem ve velkých kategoriích, jako jsou notebooky, granule pro psy nebo chytré hodinky,“ komentuje ředitel Heureky David Chmelař.

Dle jeho slov rostou nové kategorie, které před pár lety téměř nikdo v online prostředí neznal, konkrétně má jít o solární panely, diaboly a broky nebo třeba elektrické motorky. „Některé e-shopy sice rostou dvouciferně, ale současně jiné dvouciferně klesají,“ doplňuje Chmelař, kterého na misi do čela Heureky vyslal Jiří Šmejc z PPF loni v září.

Nejslabším měsícem ve druhém kvartálu byl květen. „Vliv na to měl loňský květen, kdy lidé zjistili, že energie zlevnily, a začali utrácet našetřené peníze,“ přibližuje Chmelař. Přímou souvislost pak firma pozoruje i s nezvykle rychlým nástupem letního počasí, další problémy vznikly s lodní dopravou v oblasti Suezského průplavu a vybookovanou kapacitou letecké dopravy pro přepravu zboží. „Teplé počasí navíc lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, což omezilo jejich čas strávený prohlížením nabídek na internetu,“ doplňuje.

Které kategorie ve druhém čtvrtletí rostly nejvíc? Absolutními skokany jsou solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem o 393 procent. Druhé místo obsadily elektrické motorky s růstem o 382 procent, oproti loňsku si polepšila také elektrická kola (+20 procent). Třetí příčku pak obsadily klimatizace (+112 procent).

Naopak po letech výrazného zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole, které klesají už druhý kvartál po sobě (minus 35 procent). Následují elektrokoloběžky (-30 procent) a investiční zlato (-30 procent). Klesal i zájem ve velkých kategoriích jako automatické kávovary a chytré hodinky (-22 procent), notebooky (-18 procent) a sluchátka (-16 procent).

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Objem objednávek se mírně zvětšil, ale průměrná cena objednávky se mírně snížila o osm procent na aktuální hodnotu 1 398 korun. Zákaznická spokojenost zůstala prakticky stejná, zastavila se na hodnotě 96,2,“ ohlíží se Chmelař.

Svá data přidal také Shoptet, na jehož platformě funguje přes třicet tisíc zejména malých a středních e-shopů. Dle vyjádření firmy si tito hráči drží stabilní tempo růstu, ve druhém čtvrtletí v meziročním srovnání v průměru o 23 procent. V porovnání s prvním čtvrtletím vykázali růst o 11 procent.

Podle ředitele Shoptetu Samuela Huby je rozdíl v růstu tohoto segmentu a celého trhu dán zejména tím, že jejich e-shopy se úzce profilují v určitém segmentu. „Mají své stálé a věrné zákazníky, kteří si chodí pro určitý druh zboží. Češi se v průběhu let naučili podporovat lokální obchodníky. Nemalá část zákazníků přemýšlí nad tím, u koho své peníze utrácí,“ vysvětluje.