E-commerce ve třetím kvartálu dále optimisticky rostla, průměrná hodnota objednávky ale spadla

Srpen byl nejslabším měsícem, výsledky nakonec táhlo velmi silné září. „Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům,“ říká Heureka.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2024-10-07-13-52-23-a-scene-of-a-person-sitting-with-a-laptop-on-their-lap-the-person-is-casually-seated-on-a-chair-or-couch-in-a-neutral-setting-focused-on-their-lapto-copy

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E

Češi utrácejí online více

0Zobrazit komentáře

Trh české e-commerce podle dat cenového srovnávače Heureka Group po úspěšných předchozích kvartálech pokračuje v pozitivním trendu. I ve třetím čtvrtletí letošního roku zaznamenal nárůst, a to konkrétně o pět procent. Klesla ale průměrná hodnota objednávky, která se zastavila na částce 1 389 korun.

Data ukazují, že srpen byl v prodejích nejslabším měsícem, září ale přineslo oživení trhu a zájmu zákazníků. Silná zářijová čísla, podpořená podzimními slevovými akcemi, tak zajistila ve srovnání s loňským rokem lepší celkové výsledky. Podle ředitele Heureky Davida Chmelaře celkově letní počasí ovlivňuje e-commerce poklesem prodejů kvůli dovoleným, ale i zvýšenou poptávkou po produktech spojených s teplem.

„Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům,“ komentuje Chmelař, dle kterého data zároveň ukazují, že česká ekonomika ožívá. „E-commerce však mohla dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika,“ dodává.

I když celkové prodeje zdejších e-shopů rostly, naopak se opět – i když jen mírně o devět korun – snížila průměrná hodnota objednávky na 1 389 korun. „Z našich dat je také vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nejlepší nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy,“ doplňuje Chmelař.

Nejvíc rostoucí kategorie ve třetím letošním čtvrtletí byly podpořeny mimo jiné i vládními dotačními programy nebo klimatickými podmínkami. Solární a fotovoltaické komponenty, které meziročně rostly o 462 procent, se již podruhé staly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Slunce hrálo velkou roli i v dalších online nákupech. V důsledku extrémně teplého léta zaznamenaly produkty jako mobilní klimatizace meziročně nárůst poptávky o 38 procent a domácí ventilátory o 32 procent.

Následné letní přemnožení hmyzu vedlo k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 procent. Po slunci přišla bohužel voda a kvůli zářijovým povodním se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie, kdy například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 procent. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 procent.

Překvapivým letním skokanem je pak zrnková káva se 70 procenty jako důsledek obav zákazníků z jejího budoucího zdražení způsobeného letošní neúrodou. Oproti tomu nadále klesá zájem o hit covidových let, automatické kávovary (-16 procent). Na začátku září začal platit zákaz provozování neekologických kotlů na pevná fosilní paliva, což společně s dotacemi státu vygenerovalo nárůst zájmu o nové kotle o 51 procent.

Největší pokles pak zaznamenaly herní konzole s meziročním propadem o 48 procent. Na trhu není žádný nový model a poptávka zdá se být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika. Zájem o mobilní telefony klesl přes léto o 19 procent, u chytrých hodinek pak o 25 procent. Jindy silná kategorie sluchátek klesla přes léto o 14 procent. Zákazníci viditelně vyčkávají na novinky, které budou uvedeny na podzim, v dalším čtvrtletí před Vánocemi.