E-commerce ve třetím kvartálu dále optimisticky rostla, průměrná hodnota objednávky ale spadla

Srpen byl nejslabším měsícem, výsledky nakonec táhlo velmi silné září. „Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům,“ říká Heureka.

Peter BrejčákPeter Brejčák

notino-sklad23

Foto: Notino

Českým e-shopům se v roce 2024 opět daří

0Zobrazit komentáře

Trh české e-commerce podle dat cenového srovnávače Heureka Group po úspěšných předchozích kvartálech pokračuje v pozitivním trendu. I ve třetím čtvrtletí letošního roku zaznamenal nárůst, a to konkrétně o pět procent. Klesla ale průměrná hodnota objednávky, která se zastavila na částce 1 389 korun.

Data ukazují, že srpen byl v prodejích nejslabším měsícem, září ale přineslo oživení trhu a zájmu zákazníků. Silná zářijová čísla, podpořená podzimními slevovými akcemi, tak zajistila ve srovnání s loňským rokem lepší celkové výsledky. Podle ředitele Heureky Davida Chmelaře celkově letní počasí ovlivňuje e-commerce poklesem prodejů kvůli dovoleným, ale i zvýšenou poptávkou po produktech spojených s teplem.

„Lidé tráví více času venku a méně se věnují online nákupům,“ komentuje Chmelař, dle kterého data zároveň ukazují, že česká ekonomika ožívá. „E-commerce však mohla dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika,“ dodává.

I když celkové prodeje zdejších e-shopů rostly, naopak se opět – i když jen mírně o devět korun – snížila průměrná hodnota objednávky na 1 389 korun. „Z našich dat je také vidět, že lidé stále více porovnávají ceny, vyhledávají nejlepší nabídky a viditelně čekají na předvánoční slevy,“ doplňuje Chmelař.

Nejvíc rostoucí kategorie ve třetím letošním čtvrtletí byly podpořeny mimo jiné i vládními dotačními programy nebo klimatickými podmínkami. Solární a fotovoltaické komponenty, které meziročně rostly o 462 procent, se již podruhé staly nejúspěšnější kategorií čtvrtletí. Slunce hrálo velkou roli i v dalších online nákupech. V důsledku extrémně teplého léta zaznamenaly produkty jako mobilní klimatizace meziročně nárůst poptávky o 38 procent a domácí ventilátory o 32 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Následné letní přemnožení hmyzu vedlo k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 procent. Po slunci přišla bohužel voda a kvůli zářijovým povodním se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie, kdy například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 procent. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 procent.

Překvapivým letním skokanem je pak zrnková káva se 70 procenty jako důsledek obav zákazníků z jejího budoucího zdražení způsobeného letošní neúrodou. Oproti tomu nadále klesá zájem o hit covidových let, automatické kávovary (-16 procent). Na začátku září začal platit zákaz provozování neekologických kotlů na pevná fosilní paliva, což společně s dotacemi státu vygenerovalo nárůst zájmu o nové kotle o 51 procent.

Největší pokles pak zaznamenaly herní konzole s meziročním propadem o 48 procent. Na trhu není žádný nový model a poptávka zdá se být nasycena. Oproti loňskému roku klesala i další spotřební elektronika. Zájem o mobilní telefony klesl přes léto o 19 procent, u chytrých hodinek pak o 25 procent. Jindy silná kategorie sluchátek klesla přes léto o 14 procent. Zákazníci viditelně vyčkávají na novinky, které budou uvedeny na podzim, v dalším čtvrtletí před Vánocemi.

Mrkvové mýdlo, pivo z pečiva nebo chutney. Rohlík představil produkty z potravinového odpadu

Upcyklace je proces přeměny nepotřebných materiálů na nové produkty s vyšší hodnotou. Český online supermarket na ni sází i v potravinách.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rohlik

Foto: Rohlik.cz / CzechCrunch

Online supermarket Rohlík zavádí do nabídky upcyklované potraviny

0Zobrazit komentáře

Víte, že z nevyužitého pečiva jde udělat pivo, z mrkve, která by se vyhodila, mýdlo a z cibule, která nemůže do regálů, protože je moc malá, velká nebo baculatá, zase chutney? Tomuto procesu, kdy se z odpadních materiálů vytváří nové využitelné produkty, se říká upcyklace a největší český online supermarket v něm vidí další trend v potravinách. Rohlik.cz, který už dnes pod taktovkou svého zakladatele Tomáše Čupra funguje také v Německu, Rakousku, Maďarsku a Rumunsku, si k desátým narozeninám nadělil novou produktovou kategorii, se kterou chce jít vstříc větší udržitelnosti v rámci potravinářského průmyslu.

Novou kategorii upcyklovaných produktů Rohlík otevírá s více než čtyřiceti položkami v nabídce, z nichž polovina bude exkluzivně dostupná pouze u něj. Jde o nápoje, trvanlivé a mražené potraviny nebo kosmetiku. Ve spolupráci s pivovarem Zichovec Rohlík proměnil 80 kilogramů nevyužitého pečiva v pivní speciál zvaný Tekutý Rohlík. Se společností Almara Soap vytvořil přírodní mýdlo obsahující šťávu z mrkve, kterou by jinak v Rohlíku vyhodili. Každá sklenička mangového chutney Mangolína zase obsahuje tři zachráněná, oloupaná a vypeckovaná zralá manga, která jen nesplňovala požadavky na nezralost či tvrdost do regálů maloobchodů.

„Rozhodli jsme se jako první maloobchodní prodejce v Evropě postavit kategorii s upcyklovanými produkty. V Rohlíku jsme vždy měli udržitelný přístup šetrný k planetě a toto je další krok,“ říká Martin Beháň, šéf českého Rohlíku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Beháně je výhodou Rohlíku, že dokáže upcyklované potraviny, které mohou mít proti jiným produktům třeba menší trvanlivost, rychle dostat přímo k zákazníkům, protože má na rozdíl od velkých kamenných supermarketů přímější logistiku, a potraviny tak nemusí delší dobu ležet ve skladech či regálech.

„Nekomplikovanější je poskládat celý řetězec dohromady. Kde vezmu odpad, co s ním udělám, jak rychle ho můžu zpracovat a jak rychle z něj vytvořím nový produkt,“ vysvětluje Martin Beháň s tím, že v Česku začíná Rohlík upcyklované potraviny nabízet proto, že tu má zatím ze všech zemí, kde působí, nejširší nabídku a zároveň jsou zákazníci již zvyklí, že také v tomto online supermarketu pořídí řadu speciálních potravin.

martin-behan

Foto: Rohlik Group

Martin Beháň, šéf české pobočky Rohlik.cz

Navíc podle něj musí být přeměna odpadních materiálů velmi lokální. „Vyrobit tu mýdlo z mrkve a převést dvě krabice do Rumunska nedává žádný smysl,“ doplňuje. A jak právě třeba mrkvové mýdlo vzniklo? Společnost Almara Soap vyrábí designová mýdla z přírodních ingrediencí už deset let, ale odpadní produkty dosud nevyužívala.

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

„Oslovili jsme je, zda by mýdla nedokázali vyrábět z mrkve, kterou bychom vyhodili. My ji teď posbíráme, odvezeme a oni ji zpracují,“ vysvětluje šéf českého Rohlíku s tím, že součástí výsledného produktu je tím pádem spolu s kokosovým mlékem, mandlovým a sezamovým olejem či bambuckým máslem také mrkvová šťáva vylisovaná z „rohlíkovské“ mrkve. A podobně český online supermarket přistupoval i k dalším produktům.

Rohlík reaguje na růst globálního trhu s upcyklovanými produkty, který se stal jedním z nejrychleji se rozvíjejících oblastí udržitelného podnikání a měl by se dál zvětšovat. Podle dat Rohlíku má upcycling následující ekologický přínos: odpad v primární produkci klesá o pětadvacet procent, při zpracování o čtyřiadvacet procent a při distribuci o pět procent. Výživové hodnoty surovin přitom mají i přes přeměnu odpadních surovin zůstat zachovány.