Efektivní kombinace MHD a taxíků pro lepší dopravu ve městech. Juraj Atlas má na svůj nový startup prvních 10 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

Mileus, Praha 1. října 2019

Foto: Mileus

Juraj Atlas, spoluzakladatel Liftaga a zakladatel projektu Mileus

0Zobrazit komentáře

Pokračující růst velkých měst bude nadále zvyšovat potřebu dojíždění, což ve spojení s pomalou reakcí rozvoje veřejné dopravy pravděpodobně v budoucnu povede k ještě většímu růstu objemu individuální automobilové dopravy. V začátcích rozvoje služeb sdílení vozidel se zdálo, že právě nástup tohoto trendu může přeplněným městům pomoct. V mnoha evropských i amerických městech však nastal pravý opak.

V ulicích je často ještě více minimálně obsazených aut, a to hlavně v lukrativních oblastech centrech, což přispívá k zhoršování jejich průjezdnosti. Právě tak nedávno pro CzechCrunch popsal současnost i budoucnost dopravní situace Juraj Atlas, odborník na téma městské mobility a jeden ze zakladatelů přepravní služby Liftago. Situaci se proto rozhodl řešit a přeplněným městským silnicím chce pomáhat s novým startupem.

Cílem Mileusu je přinést celkové zlepšení dopravní situace ve velkých evropských městech. Na své platformě chce lidem umožnit snadnější cestování díky kombinaci hromadné a návazné smluvní osobní dopravy. Pražané by se měli pilotního programu dočkat již na jaře a k jeho spuštění pomůže i nově získaná investice od fondu Nation 1 ve výši deseti milionů korun.

Mileus, Praha 1. října 2019

Foto: Mileus

Juraj Atlas, spoluzakladatel Liftaga a zakladatel projektu Mileus

„Prakticky vás například na poslední možné zastávce MHD cestou domů vyzvedne řidič taxi. Nemusíte tak čekat desítky minut na autobus a taxi vás odveze až před dveře, kam bude potřeba. Podle průzkumu je 70 % cest, které obyvatelé měst absolvují, z nebo do jejich bydliště,“ popisuje Atlas.

O tom, jaký druh dopravy při této cestě využijí, se přitom lidé nejčastěji rozhodují již ráno, a to i v návaznosti kdy a odkud pojedou večer zpět domů. Po práci preferují komfort a chtějí se vyhnout zdlouhavému cestování – takže i když by ráno volili cestu MHD, kvůli večerní pohodlnosti raději sednou do auta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Mileus nabídne možnost využití navazující cesty v pohodlí automobilu, aniž bychom se v tom svém ráno museli prodírat pravidelnou zácpou a kroužit v ulicích při hledání parkovacího místa,“ přibližuje princip svého nového projektu Atlas, který v Liftagu pořád zastává funkci předsedy představenstva.

Pohodlněji než MHD, levněji než taxi

Cílem Mileusu je nabídnout lidem alternativu k neefektivní individuální automobilové dopravě, na kterou se často musí spoléhat obyvatelé hlavně z okrajů měst. Sdílením cest se podle Atlase uleví nejen zahlcené dopravní infrastruktuře, ale nabídne také volnost samotným cestujícím, kteří nejsou vázání na svůj automobil. Okraje měst totiž doteď všeobecně nebyly pro individuální přepravce a sdílenou dopravu ve srovnání s centry měst dostatečně výdělečné, a proto jim chce Mileus svou platformou chce zajistit vyšší poptávku i frekvenci jízd v těchto lokalitách.

„Navíc celý počin nepředstavuje konkurenci pro hromadnou dopravu, nýbrž její posílení bez nutnosti zajišťování nových spojů a linek. Bez MHD totiž nejde budovat udržitelnou dopravu ve velkých městech. Naše platforma tak propojí obě tyto formy přepravy, každou pro takový segment cesty, kde exceluje, a zajistí jejich operátorům přísun nových zákazníků,“ popisuje Atlas. Pilotní program v Praze se slibem nižších cen dopravy než u běžných taxi, ale se zachováním podobné úrovně komfortu, se má spustit na jaře.

tramvaj-praha-prague-min

Pražská tramvaj

Ke spuštění pilotního režimu a dalšímu rozvoji startupu pomůže zmíněná desetimilionová investice od fondu Nation 1. „Nabídkou nového druhu dopravy, který snoubí výhody hromadné a osobní přepravy, se Mileus na trhu odlišuje. Mechanismus a vývoj technologie, která zajistí návaznost taxi přepravců na hromadnou dopravu není snadný, ulehčí však celkové dopravě ve městech i životnímu prostředí,“ říká Martin Bodocký, Technical Partner Nation 1.

Zaměřením se na dojíždějící lidi z okrajů měst však Mileus pochopitelně nekončí. Po pilotním testování a rozšíření služby plánuje v dalších fázích řešit také celodenní návaznost různých druhů přepravy. Tím by měli lidé získat jistotu, že se dostanou do práce či například na úřady, za nákupy, k lékaři a následně zpátky domů rychle a pohodlněji, než kdyby jeli jenom MHD, ale levněji než při objednání klasického taxi. To jim umožní nechat svůj vůz ráno doma v garáži a přispět svojí měrou ke zlepšení dopravní situace a zvýšení kvality života ve městě, věří Mileus.

Éra klasických automobilek je u konce a Volkswagen stojí před nejtěžší výzvou v historii. Neskončit jako Nokia

volkswagen-id-3-4

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

0Zobrazit komentáře

Automobilový koncern Volkswagen pod svými křídly schraňuje přes deset velkých automobilek. Mohlo by se zdát, že své dominantní postavení na trhu jistí silnými základy, jak ovšem prozradil generální ředitel koncernu Hebert Diess, pokud se společnost od základnu nezmění, může dopadnout jako Nokia.

Nokia na přelomu tisíciletí platila za největšího výrobce mobilních telefonů na světě a společnost s velice silným postavením na trhu. Stačilo však promeškat nástup chytrých telefonů v čele s iPhonem a veškerá budovaná image značky byla ta tam. Hojné roky vystřídalo období plné finančních problémů a prodejních nezdarů, které vyústily v odkoupení celé divize mobilních zařízení Microsoftem.

Příběh Nokie, která během pěti let klesla z páté nejhodnotnější firmy světa až na 98. příčku, se stal strašákem pro každého vrcholného manažera. Jasně totiž dokazuje, že stačí jen trochu polevit v tempu a zlatý sen se může během chvíle zcela rozplynout. Uvědomuje si to i Herbert Diess, generální ředitel Volkswagenu, který má obavy, aby osud Nokie nepotkal i jeho koncern, který je dnes největším producentem automobilů na světě.

Dr. Herbert Diess

Foto: VW

Šéf Volkswagenu Herbert Diess

Jak informovala agentura Reuters, Herbert Diess přednesl tyto obavy vyššímu managementu společnosti během zasedání správní rady minulý týden. Volkswagen má v úmyslu kompletně přepracovat svá aktiva, snížit náklady a pracovat na nových technologiích. Tyto kroky by společnosti měly pomoci navýšit tržní kapitalizaci ze současných 100 miliard dolarů o více než polovinu.

Základem úspěchu je udržet výzkum a vývoj v dostatečně rychlém tempu, díky kterému Volkswagen udrží technologický krok se svou konkurencí. V tomto ohledu však Diess vidí zásadní problém.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Otázka zní: Jsme dostatečně rychlí? Pokud budeme pokračovat současnou rychlostí, bude to velice složité,“ vyjádřil Diess své obavy a dodal: „Volkswagen přechází z výroby tradičních automobilů na výrobu autonomních vozidel a vozidel s konektivitou, což je krok, který vyžaduje snížení nákladů a navýšení efektivity. Éra klasických automobilek je u konce.“

Budoucnost jménem elektromobilita

Na výrobce vozů je v současné době vyvíjen vysoký tlak ze strany regulačních orgánů a jejich emisních norem. Výrobci vozidel musí do svých flotil zařazovat stále větší množství elektromobilů, aby byly normy schopny naplnit, s čímž souvisí vysoké náklady na vývoj a zvyšování jeho tempa. Celý tento proces ovšem musí jít ruku v ruce se ziskem, což je pro takový kolos, jako je Volkswagen, značně problematické.

Jak moc je situace pro Volkswagen závažná, dokládá Diessův výrok, že nutnost restrukturalizace je pravděpodobně tou nejobtížnější výzvou, jaké kdy Volkswagen ve své historii čelil. Restrukturalizace by se měla dotknout v podstatě všech sektorů koncernu. Podle Diesse bude nutné snížit složitost výroby, zvýšit její produktivitu a k tomu navíc snižovat náklady. Je tedy jasné, že se Volkswagen bude muset vzdát některých ze svých současných projektů.

volkswagen1

Foto: Volkswagen

Jeden ze závodů Volkswagenu v německém Cvikově, který se soustředí na produkci elektromobilů

Mezi ně patří například vývoj vodíkových palivových článků, které podle Diesse nebudou konkurenceschopné klasickým bateriovým akumulátorům minimálně příštích deset let. Škrty by se měly dotknout i služeb mobility poskytovaných pod značkou MOIA, která byla založena v roce 2016.

filipmajor

Přečtěte si takéŠéf Busyman.cz: Pozornost si zaslouží vedle velkých investic i začínající startupy. Loni přes naši platformu získaly 50 milionůŠéf Busyman.cz: Pozornost si zaslouží vedle velkých investic i začínající startupy. Loni přes naši platformu získaly 50 milionů

Spolu s tím se chce Volkswagen, pod něhož spadá i Škoda Auto, zaměřit na zisk a redukci produkčního objemu. „Vezměme si jako příklad Bentley a jeho 10 tisíc dodávek. Bylo by mnohem působivější, kdybychom měli marži vyšší než nula. Pokud mám být upřímný, upřednostňoval bych pět tisíc dodávek a marži přes 20 %,“ demonstroval svou ideu Diess na značce Bentley, která do koncernu rovněž patří.

Odhazování zbytečné zátěže

Aby byl Volkswagen schopen udržet svou pozici a nedopadl jako Nokia, musí se začít plně soustředit na své silné stránky a dát sbohem projektům, které mu stojí v cestě zvyšování efektivity produkce. Proto Diess oznámil, že hledá kupce pro divize Renk a MAN Energy Solutions.

Volkswagen má v současné době hned 12 velkých automobilek, mezi kterými jsou vedle tuzemské Škody Auto také výrobci luxusních vozů Bugatti či Lamborghini nebo nákladní vozy MAN a Scania. Během aféry Dieselgate bylo odhaleno podvodné manipulování se softwarem, který měřil množství produkovaných emisí. Po tomto odhalení se Volkswagen začal naplno věnovat technologii elektromobility. Tento rok by se měl do prodeje dostat model ID.3, který představuje jeden z prvních masově dostupných elektromobilů koncernu na trhu, byť ani jeho cena ještě úplně nízko nebude.

volkswagen2

Foto: Volkswagen

Volkswagen musí podle svého generálního ředitele projít zásadní restrukturalizací