Efektivní kombinace MHD a taxíků pro lepší dopravu ve městech. Juraj Atlas má na svůj nový startup prvních 10 milionů korun
Pokračující růst velkých měst bude nadále zvyšovat potřebu dojíždění, což ve spojení s pomalou reakcí rozvoje veřejné dopravy pravděpodobně v budoucnu povede k ještě většímu růstu objemu individuální automobilové dopravy. V začátcích rozvoje služeb sdílení vozidel se zdálo, že právě nástup tohoto trendu může přeplněným městům pomoct. V mnoha evropských i amerických městech však nastal pravý opak.
V ulicích je často ještě více minimálně obsazených aut, a to hlavně v lukrativních oblastech centrech, což přispívá k zhoršování jejich průjezdnosti. Právě tak nedávno pro CzechCrunch popsal současnost i budoucnost dopravní situace Juraj Atlas, odborník na téma městské mobility a jeden ze zakladatelů přepravní služby Liftago. Situaci se proto rozhodl řešit a přeplněným městským silnicím chce pomáhat s novým startupem.
Cílem Mileusu je přinést celkové zlepšení dopravní situace ve velkých evropských městech. Na své platformě chce lidem umožnit snadnější cestování díky kombinaci hromadné a návazné smluvní osobní dopravy. Pražané by se měli pilotního programu dočkat již na jaře a k jeho spuštění pomůže i nově získaná investice od fondu Nation 1 ve výši deseti milionů korun.
„Prakticky vás například na poslední možné zastávce MHD cestou domů vyzvedne řidič taxi. Nemusíte tak čekat desítky minut na autobus a taxi vás odveze až před dveře, kam bude potřeba. Podle průzkumu je 70 % cest, které obyvatelé měst absolvují, z nebo do jejich bydliště,“ popisuje Atlas.
O tom, jaký druh dopravy při této cestě využijí, se přitom lidé nejčastěji rozhodují již ráno, a to i v návaznosti kdy a odkud pojedou večer zpět domů. Po práci preferují komfort a chtějí se vyhnout zdlouhavému cestování – takže i když by ráno volili cestu MHD, kvůli večerní pohodlnosti raději sednou do auta.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Mileus nabídne možnost využití navazující cesty v pohodlí automobilu, aniž bychom se v tom svém ráno museli prodírat pravidelnou zácpou a kroužit v ulicích při hledání parkovacího místa,“ přibližuje princip svého nového projektu Atlas, který v Liftagu pořád zastává funkci předsedy představenstva.
Pohodlněji než MHD, levněji než taxi
Cílem Mileusu je nabídnout lidem alternativu k neefektivní individuální automobilové dopravě, na kterou se často musí spoléhat obyvatelé hlavně z okrajů měst. Sdílením cest se podle Atlase uleví nejen zahlcené dopravní infrastruktuře, ale nabídne také volnost samotným cestujícím, kteří nejsou vázání na svůj automobil. Okraje měst totiž doteď všeobecně nebyly pro individuální přepravce a sdílenou dopravu ve srovnání s centry měst dostatečně výdělečné, a proto jim chce Mileus svou platformou chce zajistit vyšší poptávku i frekvenci jízd v těchto lokalitách.
„Navíc celý počin nepředstavuje konkurenci pro hromadnou dopravu, nýbrž její posílení bez nutnosti zajišťování nových spojů a linek. Bez MHD totiž nejde budovat udržitelnou dopravu ve velkých městech. Naše platforma tak propojí obě tyto formy přepravy, každou pro takový segment cesty, kde exceluje, a zajistí jejich operátorům přísun nových zákazníků,“ popisuje Atlas. Pilotní program v Praze se slibem nižších cen dopravy než u běžných taxi, ale se zachováním podobné úrovně komfortu, se má spustit na jaře.
Ke spuštění pilotního režimu a dalšímu rozvoji startupu pomůže zmíněná desetimilionová investice od fondu Nation 1. „Nabídkou nového druhu dopravy, který snoubí výhody hromadné a osobní přepravy, se Mileus na trhu odlišuje. Mechanismus a vývoj technologie, která zajistí návaznost taxi přepravců na hromadnou dopravu není snadný, ulehčí však celkové dopravě ve městech i životnímu prostředí,“ říká Martin Bodocký, Technical Partner Nation 1.
Zaměřením se na dojíždějící lidi z okrajů měst však Mileus pochopitelně nekončí. Po pilotním testování a rozšíření služby plánuje v dalších fázích řešit také celodenní návaznost různých druhů přepravy. Tím by měli lidé získat jistotu, že se dostanou do práce či například na úřady, za nákupy, k lékaři a následně zpátky domů rychle a pohodlněji, než kdyby jeli jenom MHD, ale levněji než při objednání klasického taxi. To jim umožní nechat svůj vůz ráno doma v garáži a přispět svojí měrou ke zlepšení dopravní situace a zvýšení kvality života ve městě, věří Mileus.