Ekologičtější cestování s mapami od Googlu. Nově nabízejí výběr trasy šetřící přírodu i peněženku

Novinka má potenciál ročně ušetřit tolik emisí oxidu uhličitého, kolik by vyprodukovalo až 200 tisíc vozidel.

Pár minut navíc vadit nemusí, když ušetříme ovzduší i peníze

0Zobrazit komentáře

Kdo by chtěl na cestách trávit víc času, než je nezbytně nutné? Proto většinou jen zadáme cílovou destinaci a vybereme tu nejrychlejší trasu. Google však nyní ve svých Mapách spouští novou možnost, díky které možná pár minut navíc vadit nebude. Jedná se o funkci vyhledávání ekologických tras, které nabídnou cestování s vyšší úsporou pohonných hmot a s tím spojený menší dopad na životní prostředí.

Silniční doprava se ve velkém podílí na znečistění planety, což platí i pro Evropu. Alespoň částečně chce tento stav pomoci změnit také Google prostřednictvím své navigace v Google Mapách. Ta řidičům běžně nabízí možnost volit mezi nejrychlejšími trasami, případně se na cestě vyhýbat poplatkům. Nově však bude možné na trase místo času šetřit palivo, pokud taková trasa bude dostupná.

Novinka již byla spuštěna v Německu a během několika příštích týdnů by měla být k dispozici také v České republice a dalších státech Evropy. Řidiči si po zadání cílové destinace budou moci vybrat, zda se vydají cestou časové či ekonomické úspory. Aplikace jim pro lehčí rozhodování zobrazí také přibližnou úsporu paliva i časový rozdíl mezi trasami.

google-maps

Foto: Google

Novinka dokáže zobrazit odhad, kolik paliva ušetříte volbou alternativní trasy

Řidiči si rovněž budou moci zvolit typ pohonu svého vozu, přičemž v nabídce budou dieselové, benzínové, hybridní i elektrické pohonné jednotky. Kdo nebude chtít novou funkci využívat, bude ji moci jednoduše v aplikaci vypnout.

Návrhy tras bude vyhodnocovat umělá inteligence, která je dle Googlu důležitým pomocníkem v boji s klimatickou změnou. „Umělá inteligence identifikuje všechny relevantní trasy z bodu A do bodu B a vypočítá spotřebu paliva pro každou z nich na základě historických a reálných dopravních vzorců, sklonu a typu silnice a dalších údajů. Díky tomu dokáže ve zlomku sekundy najít nejúspornější a nejrychlejší trasu do cíle,“ vysvětluje princip fungování nové technologie mluvčí českého zastoupení Googlu Iva Fialová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Funkce ekologických tras v Mapách od Googlu již delší dobu funguje ve Spojených státech a Kanadě, kde podle dat internetového gigantu ušetřila více než půl milionu tun emisí oxidu uhličitého. To odpovídá provozu přibližně 100 tisíc vozidel. Společnost odhaduje, že při nasazení funkce po celém světě má potenciál ušetřit více než jeden milion tun emisí uhlíku ročně, což odpovídá zmizení přibližně 200 tisíc vozidel. Připomeňme jen, že celosvětově je v provozu přibližně miliarda aut.

Kromě ekologických tras dnes mohou uživatelé přímo v Mapách také vyhledávat nejrůznější alternativy k jízdě automobilem. Mohou tak zjistit, jak se do vybraného bodu dostat pomocí veřejné dopravy, pěší trasy či cesty vhodné pro jízdu na kole.

Zájem o tyto alternativy podle Googlu v České republice meziročně roste. Za červenec byl nárůst využívaní navigace při chůzi či přepravování pomocí veřejné dopravy přibližně o 60 % vyšší než v červenci minulého roku.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Do Prahy míří přehlednější navigace celá v černém. K vidění už je v metru na Palmovce

Pilotní projekt si mají lidé prohlédnout a v anketě se podělit o dojmy. Nový orientační systém by se měl po městě objevovat od příštího roku.

Eliška NováEliška Nová

novemetro

Foto: ROPID

Novou grafickou podobu navigace můžete porovnat s tou stávající

0Zobrazit komentáře

Pohyb po Praze by už brzy měl být přehlednější a snazší. Především pro lidi, kteří do metropole přijedou. Hlavní město totiž instaluje zcela novou navigaci a celý informační systém. Vyznat se tak například v metru by již pro návštěvníka neměl být problém. Nová podoba orientačních cedulí je už k vidění na Palmovce. A lidé mají možnost se k její podobě vyjádřit.

Kompletně bude Palmovka novými cedulemi osazena do konce týdne. Už nyní je ale několik z nich vidět ve stanici metra. Jsou černé s bílými nápisy. Vedle nich ale budou k vidění i ty původní, aby si lidé mohli prohlédnout rozdíl a porovnat starou i novou variantu.

Na Palmovce jde o pilotní projekt. Cestující budou mít možnost říci, jestli jim na nové navigaci něco chybí, nebo zmínit další připomínky. Anketa mezi lidmi by se měla konat ještě letos. Město, dopravní podnik a regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) pak tyto připomínky vyhodnotí. Autoři slibují, že připomínky veřejnosti do finální podoby navigačního systému zahrnou.

metronavigace4-min

Foto: ROPID

Nový systém bude nejen v metru, ale i nad zemí

metronavigace2-min

Foto: ROPID

Cedule ukážou, kam vedou východy z metra

Novinkou by měla být například informace o tom, kdy metro jede. A to ještě předtím, než člověk sejde dolů do stanice. Lidé by ji měli najít před vchodem do vestibulu, tedy na ulici. V metru by měly být například také vitríny s mapami okolí a další doplňkové navigační cedule. O dodatečné informace bude doplněný i takzvaný teploměr, tedy centrální cedule ve stanici s rozpisem jednotlivých zastávek.

Přibude rovněž elektrická tabule, která při východu z metra bude upozorňovat na příjezdy navazující dopravy. Takové už někde jsou, v budoucnu by ale měly být všude.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nové cedule a ukazatele navrhlo grafické studio Side2, architektonické studio A69 a typografické studio Superior Type. Ti vyhráli v mezinárodní graficko-designérské soutěži. Jako písmo zvolili Prague Citizen. Grafika pro metro doplňuje tradiční barvy jednotlivých linek podzemní dráhy.

V budoucnu nepůjde jen o obměnu v podzemí. Nové orientační ukazatele se objeví také na povrchu. Jsou určené pro pěší, řidiče osobních aut, cyklisty, stejně jako pro cestující ve veřejné dopravě. Tabule by měly vést k různým druhům dopravy, stejně tak ale například k pražským památkám či ke službám. Praha chce takto ucelit celý navigační systém po městě.

metronavigace-min

Foto: ROPID

V novém bude i celkový přehled stanic

metronavigace3-min

Foto: ROPID

Vizuální identita přinese obměněné písmo

Kromě Palmovky by se nový systém měl zatím objevit také ve stanici metra Háje a na Karlově náměstí. Lidé je ale potkají i v některých ulicích. Kompletně by se měl systém začít obměňovat příští rok.

Nepůjde o plošnou výměnu. Bude postupná a bude k ní docházet tehdy, pokud se bude rekonstruovat. Samozřejmostí bude nový systém také ve zcela nových stanicích. Ropid počítá, že kompletní výměna potrvá deset až patnáct let. Dnešní navigační systém je z minulého století, měl by se tedy zmodernizovat.

praha-citelna7

Foto: ROPID

Nové pražské značení