Elektrická rallye v místech postižených klimatickou změnou. Do „zeleného“ seriálu Extreme E vstupuje i Lewis Hamilton

Jiří SvobodaJiří Svoboda

extreme-x

Foto: Extreme E

Extreme E spojují závody v elektrických vozech s místy postiženými klimatickými změnami

0Zobrazit komentáře

Stejně jako takřka celý automobilový průmysl začínají od nafty a benzínu postupně dávat ruce pryč i organizátoři motorsportu. V souvislosti s tím vzniká dokonce zcela nová série elektromobilových závodů, která chce myšlenku udržitelnosti posunout na další úroveň. Jmenuje se Extreme E a svůj tým v něm představí i slavný pilot F1 Lewis Hamilton.

Offroadová série je zvláštní především tím, že se úmyslně pojede v odlehlých místech, které jsou ohroženy klimatickými změnami. Organizátoři doufají, že tak prostřednictvím populární podívané upoutají pozornost na dané environmentální problémy.

Od ledna do října 2021 se seriál ve svém prvním ročníku zastaví v pěti různých lokacích a klimatech, konkrétně na senegalském pobřeží sužovaném odpadky z moře, vysušené poušti v Saúdské Arábii, Himálajích, tajících ledovcích v Grónsku a ve vykáceném Amazonském pralesu.

extreme_e3

Foto: Extreme E

Vůz Odyssey už tvůrci otestovali v Saúdské Arábii

Celá série se pochopitelně pojede v elektrických autech. Speciálně pro Extreme E vzniklo plně elektrické SUV zvané Odyssey 21, které se pyšní 550 koňskými silami, váží 1 650 kilogramů a z nuly na sto se dostane za 4,5 sekundy.

Jak upozorňuje magazín Engadget, na voze se kromě velkých partnerů jako Continental podílela i francouzská firma Spark Racing Technology, tedy stejná entita, jako stála za první a druhou generací monopostů pro elektrickou sérii Formula E.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V první sezóně se představí celkem osm týmů, z nichž část už funguje také ve zmíněné Formuli E, a závodní víkendy se budou skládat z kvalifikačních kol i finálových jízd. Zajímavostí mimo jiné je, že v každém týmu bude jeden závodník a jedna závodnice, kteří budou jezdit po okruzích dlouhých zhruba 16 kilometrů.

Nápad, který baví i hvězdu F1

Ve voze Odyssey se projel už třeba také známý závodník Ken Block. Organizátorům se ale povedlo přilákat i hvězdu Formule 1, britského jezdce Lewise Hamiltona. Ten pro účely Extreme E postavil svůj vlastní tým zvaný X44.

Šestinásobný vítěz seriálu královské disciplíny motosportu v něm nebude přímo závodit, ale projekt financuje a zaštiťuje. „Extreme E na mě zapůsobila svým zaměřením na přírodu. Znamená pro mě hodně, že mohu spojit svou vášeň pro závodění s láskou k naší planetě,“ řekl Hamilton.

Ekologický dopad bude chtít mít Extreme E i nad rámec závodění a například tak bude uklízet znečištěnou pláž v Senegalu. I na dalších zastávkách série se chtějí zasloužit o projekty s obnovitelnou energií a zapojení lokálních komunit.

Myšlenka Extreme E zaujala i Lewise Hamiltona

Organizátoři také deklarovali, že do konce první série by chtěli být kompletně uhlíkově neutrální. Samotné závodění ovšem paradoxně u klasického motorsportu netvoří tak zásadní uhlíkovou stopu jako logistika a operace okolo samotných závodů.

S touto složkou znečištění by měla Extreme E pomoci i vlastní nákladní loď, která bude sloužit jako hlavní způsob, jak po světě přepravit tuny materiálu mezi jednotlivými lokacemi. Přestože samotná je na naftu, Extreme E se vyhne emisím z letecké dopravy a chce nadále svůj dopad snižovat.

Seriál Formule E, který vznikl v roce 2014, je pro Extreme E vzorem v několika parametrech. Ostatně právě bývalý šéf této série, Španěl Alejandro Agag, odešel ze své pozice proto, aby založil a šéfoval Extreme E. První událost série je zatím naplánována na 23. a 24. leden 2021 v Senegalu. Diváci budou moci sledovat celý přenos také online.

Uber chce zásadně zezelenat. Jeho řidiči v USA, Kanadě a Evropě mají od roku 2030 jezdit jen s elektromobily

CPG_UBER_GREEN

Foto: Uber

Uber má nový plán pro ochranu životního prostředí

0Zobrazit komentáře

Nejpozději od roku 2030 by měla jízda Uberem v jakémkoliv z kanadských, amerických a evropských měst automaticky znamenat svezení elektromobilem. A po dalších deseti letech to bude platit i všude jinde ve světě. Tak zní poměrně odvážný plán americké přepravní společnosti, která chce svou flotilu výrazně elektrifikovat i přesto, že není majitelem vozů, které pod ní jezdí.

Přibližně 5 milionů řidičů a tedy 5 milionů vozidel, tak velká by měla být podle únorových údajů síla Uberu a jeho služeb nabízených po celém světě. I přesto, že řada řidičů Uberu již využívá hybridy a elektromobily, stále v drtivé většině po zavolání řidiče dorazí automobil se spalovacím motorem.

Před pandemií koronaviru bylo na území Kanady a Spojených států jen 0,15 % všech ujetých kilometrů v rámci služby Uber překonáno díky elektrickému pohonu – a přesně to by Uber rád změnil. Společnost si totiž uvědomuje, že oněch 5 milionů vozů má nemalý dopad na životní prostředí.

Jak informoval magazín Wired, generální ředitel společnosti Dara Khosrowshahi dal jasně najevo, že to společnosti není jedno: „Uber má jasnou odpovědnost za snižování dopadu na životní prostředí. Zavazujeme se spolupracovat s městy, abychom společně řešili klimatickou krizi agresivněji než kdykoli předtím.“

dara-uber

Foto: Uber

Dara Khosrowshahi, výkonný ředitel Uberu

Je ovšem otázka, jak chce Uber elektrifikovat flotilu svých vozů, když ve skutečnosti není jejich majitelem. Striktní nakázání „staň se elektrickým, nebo nejezdi“ by se v tomto případě nemuselo setkat s příliš velkým úspěchem. Uber je na svých řidičích závislý a bez nich by se celý jeho byznys sesypal jako domeček z karet.

Navíc je tu stále i ten fakt, že řidiči jsou často lidé, kteří si ježděním pro Uber jen přivydělávají a nákup zcela nového elektrického vozu, jejichž ceny jsou stále oproti klasickým vozům vysoké, by pro ně z finančních hlediska vůbec nedával smysl.

18 miliard pro zelenější služby

Proto Uber přichází s balíčkem pobídek a odměn, kterými chce řidiče motivovat, aby se do jeho zeleného programu zapojili. V rámci těchto pobídek si Uber vyčlenil 800 milionů dolarů, tedy přibližně 18 miliard korun, které bude v příštích pěti letech využívat k namotivování svých řidičů, aby benzínový taxík vyměnili za některý z elektrických vozů.

Řidiči Uberu by měli volit z vozidel společností General Motors či aliance automobilek Renault, Nissan a Mitsubishi, která je po Volkswagenu druhým největším výrobcem vozů na světě. Právě s těmito automobilkami totiž Uber uzavřel smlouvy, na základě kterých bude pro řidiče Uberu nákup nového elektromobilu výhodnější.

Konkrétně u GM je k dostání Chevrolet Bolt se zvýhodněním až 2 750 dolarů, tedy přibližně 60 tisíc korun, o které se sníží cena vozu nabízeném na americkém trhu za 36 tisíc dolarů. Časem by se navíc mělo portfolio zvýhodněných elektromobilů rozrůstat díky aktuálním jednáním, které Uber vede s dalšími automobilkami.

chevrolet-bolt

Foto: Chevrolet

Chevrolet Bolt patří mezi vozy, na které se bude vztahovat zvýhodnění

Řidiči Uberu by také měli mít možnost dobíjet své elektromobily za lepších cenových podmínek. Konkrétně u provozovatele nabíjecích stanic EVGo by mělo být nabíjení levnější o 10 až 25 %. A díky partnerství se společností Avis by mělo být i výhodnější vůz si pronajmout.

V neposlední řadě by řidiči s elektromobily měli za své služby dostávat vyšší odměny než majitelé konvenčních vozů. Uber v minulosti již podobnou strategii zavedl, v rámci programu nazvaném EV Champions, díky které by řidiči elektromobilů dostávali za každou jízdu o 1 dolar více. Nyní by měli američtí a kanadští řidiči nabízející jízdy Green, jak Uber přepravu pomocí elektromobilu nazývá, dostávat hned 1,5 dolaru navíc.

Tím se dostáváme k samotným zákazníkům – 50 centů totiž řidič dostává přímo od těch, kteří se rozhodnou svézt na elektrické vlně v rámci zelené jízdy. Zbylý dolar jde přímo od Uberu.

Více elektromobilů, lepší klima

Pokud by se Uberu skutečně podařilo svůj plán naplnit ve stanoveném časovém horizontu, mohly by se nastolené změny pozitivně promítnout do oblasti automobilového průmyslu, který má momentálně velký zájem na masivním rozšíření elektromobilů, tak i do oblasti zlepšování klimatu.

Automobilový průmysl se pouští do elektromobility se stále větší vervou a elektrifikování služeb, jaké nabízí Uber, mu s tím může pomoci. Nejenže o elektromobily bude zájem přímo u samotných řidičů Uberu, ale do kontaktu s elektromobilem té či oné značky přijde velké množství lidí, tedy potenciálních zákazníků. Mnoho z nich přitom doposud nemělo možnost svézt se elektromobilem, tedy vozem, který nabízí přeci jen trochu odlišný požitek z jízdy, než na jaký jsme zvyklí u konvenčních vozů. Tato zkušenost může zlomit jejich nedůvěru či rovnou vyvolat vážný zájem o nákup.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Matematika je nadále jednoduchá. Čím více vozů na elektrický pohon na silnicích, tím méně těch konvenčních znečišťujících své okolí. Z údajů poskytnutých samotným Uberem vyplývá, že vozy zařazené do jeho flotily vyprodukují na vzdálenost jedné míle o 41 % více oxidu uhličitého než vozy využívané pro soukromé účely. Důvodem je především ujetá vzdálenost od jednoho zákazníka k druhému.

Uber navíc není jedinou společností, která chce mít v roce 2030 podstatnou část svých vozů elektrickou. Podobné rozhodnutí učinil také konkurenční Lyft, další americká společnost zaměřená na služby v oblasti mobility. Díky stále silnější elektrifikaci by se tak mohlo problematickému městskému prostředí, kde jezdí vozy Uberu a dalších přepravních společností nejčastěji, výrazně pomoci.