Elektrické i vodíkové autobusy a klimatické odpustky. FlixBus chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální

Michal MarekMichal Marek

flixbus_ebus_1

Foto: FlixBus

Elektrický autobus FlixBusu v Německu

0Zobrazit komentáře

Ekologie je velkým tématem dneška a firmy, ale třeba i města, se předhánějí v tom, jakou „zelenou“ iniciativu představí. S novým závazkem nyní přišel i německý FlixBus, který odhalil akční plán, jehož cílem je být nejpozději do roku 2030 plně uhlíkově neutrální.

FlixBus chce, aby byly z hlediska produkce uhlíku neutrální všechny cesty jeho autobusy i vlaky a veškeré související obchodní aktivity. Ochrana přírody je pro FlixBus důležité téma prakticky od začátku jeho existence.

„Udržitelná a zelená mobilita je jednou z našich klíčových priorit. Na naše autobusy klademe vysoké nároky, a to jak z hlediska jejich stáří a technického stavu, tak i počtu najetých kilometrů a plnění emisních norem. Průměrný věk vozů v naší flotile jsou tři až čtyři roky,“ popisuje mluvčí české pobočky FlixBusu Martina Čmielová.

flixbus-praha

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus u pražského Tančícího domu

Hlídáním stáří flotily ovšem snahy FlixBusu povznést autobusovou dopravu z hlediska šetrnosti k životnímu prostředí nekončí. Zákazníci mají při nákupu jízdenky možnost „kompenzovat“ uhlíkovou stopu snadným odesláním příspěvku na environmentální projekty a firma již v ostrém provozu testuje i plně elektrické autobusy. Nový ambiciózní závazek ale míří ještě mnohem výše.

Elektrobusy na kratší vzdálenost, vodíkové na dálku

Alfou a omegou autobusové přepravy a primárním zdrojem uhlíkových emisí jsou samozřejmě samotné autobusy. Právě u nich tedy společnost musí pro dosažení uhlíkové neutrality začít. FlixBus má proto v plánu ve velkém investovat do technologií, které umožňují provoz bez přímého dopadu na klima, jako jsou již zmíněné elektrické autobusy, vozidla využívající vodíkové palivové články či autobusy s pohonem na bioplyn.

První dálkové autobusy poháněné elektřinou uvedl FlixBus na trh loni a prozatím jezdí, i díky vysoké pořizovací ceně, jen v Německu a ve Francii. Firma chce ale projekt elektrobusů rozšiřovat. Stejně jako vlaky FlixTrain, i elektrické autobusy FlixBusu jsou napájeny 100% zelenou elektřinou z obnovitelných zdrojů, kterou dodává společnost Greenpeace Energy.

flixbus_ebus_2

Foto: FlixBus

Elektrický autobus FlixBusu

Jak již ale bylo zmíněno, FlixBus určitě nechce spoléhat jen na elektrické baterie. Dalším pilotním projektem FlixBusu má být flotila autobusů poháněná vodíkovými palivovými články. Zatímco elektrobusy jsou vhodné spíše na kratší vzdálenosti, autobusy poháněné palivovými články mohou snáze plnit roli plnohodnotných dálkových autobusů. Vozidla na vodík jsou schopná před doplněním urazit nejméně 500 kilometrů. Samotné doplňování vodíku by navíc mělo trvat maximálně 20 minut.

„Se zvyšujícím se globálním oteplováním a rostoucí automobilovou a leteckou přepravou čelí celé odvětví mobility obrovské výzvě,” říká André Schwämmlein, spoluzakladatel FlixBusu.

martin-holecko1

Přečtěte si takéZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. stoletíZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. století

„Bereme naši odpovědnost vážně a budeme součástí hledání řešení udržitelné mobility. Pomůžeme utvářet budoucnost dopravy a sami se chceme stát tím nejzelenějším poskytovatelem mobility na světě. Do roku 2030 bude cestování autobusy FlixBus nebo vlaky FlixTrain buď uhlíkově neutrální, nebo jeho produkce bude kompenzována skrze klimatické odpustky.“

Právě na klimatické „odpustky“ chce FlixBus do budoucna spoléhat ještě více a otevřené přiznává, že pro úspěch svého úsilí bude potřebovat také podporu samotných cestujících. V současné době se svůj uhlíkový dopad rozhodne v rámci nákupu jízdenky kompenzovat 6 % cestujících FlixBusu. „Naším cílem je zvyšování podílu cestujících, kteří své cesty kompenzují. Jako společnost také musíme zvážit, jak k tomu můžeme v budoucnu dodatečně přispět,“ dodává Schwämmlein.

flixbus_founders

Foto: FlixBus

Zakladatelé FlixBusu: Daniel Krauss, Jochen Engert a André Schwämmlein

Ve FlixBusu jsou si vědomi toho, že kromě investic do samotné přepravy je třeba obrátit pozornost i na jednotlivé procesy uvnitř společnosti. Řeč je o třídění odpadu, podpoře dodavatelů lokálních surovin nebo pití filtrované vody z kohoutku. Firma se navíc chce soustředit i na pohyb vlastních zaměstnanců a upřednostňovat videokonference či cestování autobusem před méně ekologickými způsoby dopravy na obchodní jednání.

Elektronické jízdenky ušetřily téměř 2 miliony stran papíru

Důležitou součástí „ekologizace“ autobusové dopravy je pak samozřejmě i digitalizace nákupu vstupenek. FlixBus na svou mobilní aplikaci a webové rozhraní obecně hodně spoléhá a uživatelům se snaží elektronický nákup jízdenek co nejvíce zjednodušit. To je vidět již u samotné platby za jízdenku. Firma nabízí kromě tradiční platby kartou i hrazení jízdenek skrze Apple Pay, Google Pay či PayPal. I v důsledku toho si jízdenky kupuje online 88 procent Čechů, kteří se pro cestu FlixBusem rozhodnou.

„Vyhledání spoje, zakoupení jízdenky online, uložení v aplikaci, odbavení přes aplikaci. To už není trend, ale realita každého dne. Pro cestu autobusem není třeba nic tisknout, vše vyřešíte přes chytrý telefon,“ uvádí mluvčí FlixBusu Martina Čmielová.

Dle informací dopravce bylo díky digitálnímu nákupu jízdenek jen v loňském roce ušetřeno až 1,9 milionu stran papíru, což představuje úsporu 24 vzrostlých stromů.

flixbus-apple-pay

FlixBus umožňuje nákup vstupenky i přes Apple Pay

V souvislosti s FlixBusem a jeho dravým dobýváním trhu se často objevují obavy z monopolizace autobusové přepravy. FlixBusu se vyčítá, že „pohlcuje“ takřka veškerou konkurenci, ničí ji agresivní cenovou politikou a na trzích, kde již nemá vážné soupeře, ceny významně zvyšuje. Ekologie tedy může být oblastí, kde FlixBus může dokázat přínos své moci a velikosti. Pokud se německé přepravní platformě podaří viditelně posouvat pozemní hromadnou přepravu vpřed a dosahovat svých „zelených“ cílů, ukáže, že mocná hybná síla nemusí být oboru na škodu.