Elektřina, drony a Wi-Fi. V Amsterdamu začnou testovat první hasičský elektromobil s tou nejmodernější výbavou
Příchod elektromobilů je ve společnosti vnímán vesměs pozitivně, ovšem najdou se i tací, kterým jejich existence může přinést do pracovního života nemalé problémy. Na mysli máme hasiče, pro které se záchranné práce spojené s hašením havarovaných elektromobilů ukázaly být velmi problematickou záležitostí.
Názor na elektromobily by však mohli hasiči změnit, pokud se v Berlíně a Amsterdamu osvědčí speciální požární vůz jezdící výhradně na elektřinu.
Možná jste také v poslední době zaznamenali některé ze záběrů elektromobilů, které jsou hasiči máčeny v nádržích s vodou. Takové záběry rozdmýchávají vášnivé debaty o tom, jak moc jsou elektromobily nebezpečné. Nutno říci, že požáry elektromobilů nejsou příliš častou podívanou a při nehodách elektrovozů k nim dochází méně často než u nehod klasických automobilů.
Navíc velké množství z nich dostává v crash testech ta nejvyšší hodnocení, takže řidiči elektromobilů rozhodně nejsou jezdci na zapálených rachejtlích. Pokud však už k nehodě elektromobilu doprovázené požárem dojde, je zaděláno na problém.
Pro přivolané hasiče představuje hašení elektromobilu mnohem větší výzvu než hašení konvenčního vozu. Nejenže proces hašení trvá mnohem déle, ale kvůli vysokému napětí je i mnohem nebezpečnější a nemusí být vždy zcela stoprocentní.
Hasičům se totiž nemusí podařit dosáhnout úplného přerušení veškerých procesů, které se uvnitř baterie odehrávají. Vždy tak hrozí riziko samovznícení či úniku chemikálií do půdy a ovzduší. Dalo by se očekávat, že budou mít hasiči vůči elektromobilitě obecně negativní postoj. Amsterdamský hasičský sbor je ale důkazem toho, že elektřina by mohla být nakonec pro požárníky neocenitelným partnerem.
V rámci snah o čistší ovzduší v centru města se amsterdamský hasičský sbor rozhodl otestovat plug-in hybridní hasičské vozidlo. Jedná se o nákladní automobil značky Volvo, které je rakouskou společností Rosenbauer přestavěno na plnohodnotný hasičský vůz vybavený elektromotorem i dieselovým agregátem. Tím je ovšem vůz vybaven pouze pro případy, které by vyžadovaly větší množství energie, než jaké může elektromotor spolu s akumulátorem poskytnout.
Vůz je nazýván CFT, neboli Concept Fire Truck. Jeho první studie byla představena již v roce 2016 a zaujala celou řadu hasičských oddělení. Jako první se jej rozhodli otestovat v Berlíně a nedávno o něj projevil zájem i sbor z Menlo Parku v Kalifornii.
Po Berlíně se tak Amsterdam stává druhým evropským městem, které se rozhodlo vzít technologii elektromotorů na milost a vyzkoušet její schopnosti. Použití elektromotorů u hasičského vozu totiž dává velký smysl.
Nejenže vozy ve většině případů překonávají pouze kratší vzdálenosti, ale jsou vybaveny řadou prvků, kterým může akumulátor dodávat energii, aniž by bylo nutné mít permanentně nahozený motor.
Boj s ohněm pomocí technologií
V souvislosti s amsterdamským vozem se hovoří o řadě prvků, kterými bude původní CFT dovybaveno. Na palubě vozu mají hasiči k dispozici Wi-Fi připojení, respektive možnost bezpečného Wi-Fi hotspotu pro dálkové ovládání nejrůznějších doplňků vozu, kterými jsou i hasičské drony.
Dojezd vozu by měl představovat pouhých 30 kilometrů. Rosenbauer tvrdí, že takto krátká vzdálenost je dostačující pro širokou škálu typických provozních cest hasičského sboru. A pokud by to přeci jen bylo málo, stále je v záloze dieselový generátor, který může s dojezdem pomoci. Stejně tak může sloužit i pro provoz čerpadla hasicího systému vozu, který jinak běží na energii z akumulátorů.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsSpolupráce společnosti Rosenbauer s Amsterdamem je prvním krokem k plné elektrifikaci hasičského sboru města. Amsterdam se chce do roku 2030 ve vybraných částech města zcela zbavit veškerých vozů se spalovacími motory. Hasiči by si měli testovací model převzít koncem příštího roku a budou zkoušet, jak se takovému vozu bude dařit v úzkých uličkách města.
„Těším se na toto partnerství,“ řekl Tijs van Lieshout, velitel hasičského sboru v Amsterdamu a dodal: „Pouze testováním zařízení v náročných podmínkách se naučíme, jak mohou splnit náš objektivismus. Naši profesionálové si zaslouží to nejlepší vybavení, aby mohli plnit své důležité povinnosti co nejbezpečnějším způsobem.“