Elektromobily jako pojízdné powerbanky. Nizozemský Utrecht je chce jak nabíjet, tak jejich energii posílat zpět do sítě
Zatímco majitelé elektromobilů potřebují energii do baterií svých vozů, města jako Utrecht potřebují mít místo, kam ukládat energii získávanou z obnovitelných zdrojů. Proto v Nizozemsku vznikl nápad, že by si tyto dvě potřeby mohly jít naproti. Ve dne by proto měly solární elektrárny ukládat přebytečnou energii do baterií vozů, ze kterých poputuje zpět do sítě v momentě, kdy padne tma.
Zda by takový systém mohl v praxi skutečně fungovat, začne nizozemský Utrecht testovat na jednom z parkovišť, na jehož střechu nechalo město nainstalovat dva tisíce solárních panelů. Pod nimi by mělo vzniknout 250 obousměrných nabíječek, jež umožní baterie elektromobilů nabíjet, ale také z nich posílat energii zpět do sítě.
Důvodem, proč chce Utrecht funkčnost takového systému posoudit, je fakt, že by tím mohlo ušetřit náklady spojené s pořizováním drahých úložišť energie, jaká dodává například Tesla. „V zásadě pozorujeme dva trendy. Jsme svědky obrovského nárůstu objemu energie z obnovitelných zdrojů a obrovského nárůstu počtu elektromobilů, které přichází na trh,“ říká Robin Berg, ředitel organizace We Drive Solar, která ve městě provozuje flotilu sdílených elektroaut a je jedním z hlavních partnerů projektu.
„Aby tedy přechod na novou energetiku probíhal dobře a byl efektivní bez obrovských investic provozovatelů sítí a dalších úložišť, je skutečnou cestou vpřed spojení těchto dvou trendů – umožnit bateriím a automobilům, aby se staly nárazníkem pro obnovitelné zdroje energie a vyrovnaly tak systém,“ dodává Berg.
Mimo obousměrných nabíječek na parkovišti by měly takové stojany vyrůst i v dalších částech města, aby se celé řešení stalo maximálně flexibilní a elektromobily mohly distribuovat energii do sítě rovnoměrně. Jenže to prozatím není možné.