Éra klasických automobilek je u konce a Volkswagen stojí před nejtěžší výzvou v historii. Neskončit jako Nokia
Automobilový koncern Volkswagen pod svými křídly schraňuje přes deset velkých automobilek. Mohlo by se zdát, že své dominantní postavení na trhu jistí silnými základy, jak ovšem prozradil generální ředitel koncernu Hebert Diess, pokud se společnost od základnu nezmění, může dopadnout jako Nokia.
Nokia na přelomu tisíciletí platila za největšího výrobce mobilních telefonů na světě a společnost s velice silným postavením na trhu. Stačilo však promeškat nástup chytrých telefonů v čele s iPhonem a veškerá budovaná image značky byla ta tam. Hojné roky vystřídalo období plné finančních problémů a prodejních nezdarů, které vyústily v odkoupení celé divize mobilních zařízení Microsoftem.
Příběh Nokie, která během pěti let klesla z páté nejhodnotnější firmy světa až na 98. příčku, se stal strašákem pro každého vrcholného manažera. Jasně totiž dokazuje, že stačí jen trochu polevit v tempu a zlatý sen se může během chvíle zcela rozplynout. Uvědomuje si to i Herbert Diess, generální ředitel Volkswagenu, který má obavy, aby osud Nokie nepotkal i jeho koncern, který je dnes největším producentem automobilů na světě.
Jak informovala agentura Reuters, Herbert Diess přednesl tyto obavy vyššímu managementu společnosti během zasedání správní rady minulý týden. Volkswagen má v úmyslu kompletně přepracovat svá aktiva, snížit náklady a pracovat na nových technologiích. Tyto kroky by společnosti měly pomoci navýšit tržní kapitalizaci ze současných 100 miliard dolarů o více než polovinu.
Základem úspěchu je udržet výzkum a vývoj v dostatečně rychlém tempu, díky kterému Volkswagen udrží technologický krok se svou konkurencí. V tomto ohledu však Diess vidí zásadní problém.