Éra klasických automobilek je u konce a Volkswagen stojí před nejtěžší výzvou v historii. Neskončit jako Nokia
Automobilový koncern Volkswagen pod svými křídly schraňuje přes deset velkých automobilek. Mohlo by se zdát, že své dominantní postavení na trhu jistí silnými základy, jak ovšem prozradil generální ředitel koncernu Hebert Diess, pokud se společnost od základnu nezmění, může dopadnout jako Nokia.
Nokia na přelomu tisíciletí platila za největšího výrobce mobilních telefonů na světě a společnost s velice silným postavením na trhu. Stačilo však promeškat nástup chytrých telefonů v čele s iPhonem a veškerá budovaná image značky byla ta tam. Hojné roky vystřídalo období plné finančních problémů a prodejních nezdarů, které vyústily v odkoupení celé divize mobilních zařízení Microsoftem.
Příběh Nokie, která během pěti let klesla z páté nejhodnotnější firmy světa až na 98. příčku, se stal strašákem pro každého vrcholného manažera. Jasně totiž dokazuje, že stačí jen trochu polevit v tempu a zlatý sen se může během chvíle zcela rozplynout. Uvědomuje si to i Herbert Diess, generální ředitel Volkswagenu, který má obavy, aby osud Nokie nepotkal i jeho koncern, který je dnes největším producentem automobilů na světě.
Jak informovala agentura Reuters, Herbert Diess přednesl tyto obavy vyššímu managementu společnosti během zasedání správní rady minulý týden. Volkswagen má v úmyslu kompletně přepracovat svá aktiva, snížit náklady a pracovat na nových technologiích. Tyto kroky by společnosti měly pomoci navýšit tržní kapitalizaci ze současných 100 miliard dolarů o více než polovinu.
Základem úspěchu je udržet výzkum a vývoj v dostatečně rychlém tempu, díky kterému Volkswagen udrží technologický krok se svou konkurencí. V tomto ohledu však Diess vidí zásadní problém.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Otázka zní: Jsme dostatečně rychlí? Pokud budeme pokračovat současnou rychlostí, bude to velice složité,“ vyjádřil Diess své obavy a dodal: „Volkswagen přechází z výroby tradičních automobilů na výrobu autonomních vozidel a vozidel s konektivitou, což je krok, který vyžaduje snížení nákladů a navýšení efektivity. Éra klasických automobilek je u konce.“
Budoucnost jménem elektromobilita
Na výrobce vozů je v současné době vyvíjen vysoký tlak ze strany regulačních orgánů a jejich emisních norem. Výrobci vozidel musí do svých flotil zařazovat stále větší množství elektromobilů, aby byly normy schopny naplnit, s čímž souvisí vysoké náklady na vývoj a zvyšování jeho tempa. Celý tento proces ovšem musí jít ruku v ruce se ziskem, což je pro takový kolos, jako je Volkswagen, značně problematické.
Jak moc je situace pro Volkswagen závažná, dokládá Diessův výrok, že nutnost restrukturalizace je pravděpodobně tou nejobtížnější výzvou, jaké kdy Volkswagen ve své historii čelil. Restrukturalizace by se měla dotknout v podstatě všech sektorů koncernu. Podle Diesse bude nutné snížit složitost výroby, zvýšit její produktivitu a k tomu navíc snižovat náklady. Je tedy jasné, že se Volkswagen bude muset vzdát některých ze svých současných projektů.
Mezi ně patří například vývoj vodíkových palivových článků, které podle Diesse nebudou konkurenceschopné klasickým bateriovým akumulátorům minimálně příštích deset let. Škrty by se měly dotknout i služeb mobility poskytovaných pod značkou MOIA, která byla založena v roce 2016.
Spolu s tím se chce Volkswagen, pod něhož spadá i Škoda Auto, zaměřit na zisk a redukci produkčního objemu. „Vezměme si jako příklad Bentley a jeho 10 tisíc dodávek. Bylo by mnohem působivější, kdybychom měli marži vyšší než nula. Pokud mám být upřímný, upřednostňoval bych pět tisíc dodávek a marži přes 20 %,“ demonstroval svou ideu Diess na značce Bentley, která do koncernu rovněž patří.
Odhazování zbytečné zátěže
Aby byl Volkswagen schopen udržet svou pozici a nedopadl jako Nokia, musí se začít plně soustředit na své silné stránky a dát sbohem projektům, které mu stojí v cestě zvyšování efektivity produkce. Proto Diess oznámil, že hledá kupce pro divize Renk a MAN Energy Solutions.
Volkswagen má v současné době hned 12 velkých automobilek, mezi kterými jsou vedle tuzemské Škody Auto také výrobci luxusních vozů Bugatti či Lamborghini nebo nákladní vozy MAN a Scania. Během aféry Dieselgate bylo odhaleno podvodné manipulování se softwarem, který měřil množství produkovaných emisí. Po tomto odhalení se Volkswagen začal naplno věnovat technologii elektromobility. Tento rok by se měl do prodeje dostat model ID.3, který představuje jeden z prvních masově dostupných elektromobilů koncernu na trhu, byť ani jeho cena ještě úplně nízko nebude.