Éra letů za pár stovek je u konce, říká šéf Ryanairu. Cestovatelé se tím ale podle něj nenechají odradit
Víkendovým leteckým výletům za 250 korun odzvonilo. Nízkonákladový přepravce Ryanair očekává zdražování, poklesu počtu zákazníků se nebojí.
Aerolinky Ryanair jsou typickým příkladem nízkonákladového přepravce, který dokázal z létání setřást prémiový punc a udělat jej stejně dostupným jako jízdu vlakem či autobusem. Jenže časy, kdy bylo možné cestovat po Evropě letecky za pár stovek, jsou pryč. Michael O’Leary, generální ředitel Ryanairu, připustil, že současné zdražování extrémně levné letenky pohřbí. Přesto věří, že lidé budou létat i nadále.
Zpáteční letenka za pár stovek do velkých evropských metropolí byla ještě v roce 2019 zcela dostupnou záležitostí, kterou nabízely aerolinky jako Ryanair, Easyjet, Wizz Air či Vueling. Nedávná slova šéfa Ryanairu však naznačují, že baťůžkářům zvyklým cestovat za pakatel nastávají krušné časy.
Extrémně levným tarifům za jedno až deset eur je konec. „Myslím si, že tyto letenky v příštích letech neuvidíte,“ prohlásil pro BBC šéf Ryanairu, který očekává, že se průměrná cena letenek společnosti během příštích pěti let zvýší z loňských 40 eur na 50 eur, tedy přibližně na 1 200 korun.
Za důvod těchto změn označil neustále rostoucí náklady spojené především se stoupajícími cenami paliva. Přesto O’Leary doufá, že zákazníci nepřestanou omezovat své létání, ale budou aktivněji vyhledávat nejlevnější letenky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Nízkonákladové letecké společnosti se však v současné době nemusejí potýkat jen se zdražováním nabízených služeb, ale také se stále silnějším tlakem, aby lidé pro svou přepravu využívali udržitelnější formy dopravy. Komerční lety se totiž podílí na přibližně 2,4 procenta celosvětové produkce emisí oxidu uhličitého.
O’Leary však silniční či lodní dopravu označuje za větší producenty emisí než komerční létání. Snahu snižovat emise skrze bojkot letecké dopravy proto označuje za chybnou.
Dle jeho slov Ryanair investuje do úspornější letadel, ovšem přechod na elektrická vozidla vnímá ve snaze o redukci spotřeby fosilních paliv jako daleko zásadnější.