Estonci digitalizují všechno, i řezání vánočních stromků. Tisíce lidí je hledají díky aplikaci státních lesů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

estonsko-trees

Foto: RMK

Digitalizace Estonska prostoupila až k vánočním stromkům

0Zobrazit komentáře

Estonsko je země, která je proslulá v zásadě dvěma věcmi: okouzlující přírodou a technologickou vyspělostí. Však první elektronické volby tu měli už v roce 2005 a na území o velikosti Slovenska se nachází pět národních parků. Není tak divu, že tyto dva elementy v malé pobaltské zemi mohou fungovat společně a sami Estonci se o tom mohu přesvědčit každý rok o Vánocích. Svou oficiální aplikaci mají totiž i tamní státní lesy.

Aplikace Estonské lesní správy (RMK) po celý rok nabízí turistické trasy, tipy na výlety nebo informace o tamních přírodních úkazech. O Vánocích ale přibude i jiná funkce. Díky ní si lidé mohou najít v lese vlastní vánoční stromek, sami si ho porazit, odnést domů a zaplatit za něj příslušnou částku.

Aplikace navíc nabídne mapu s oblastmi, kde lze strom legálně pokácet. Díky přírodní rozmanitosti lidé ten svůj najdou po celé zemi.

smartmockups_k4bbd4qx

Foto: RMK

Aplikace Estonské lesní správy nabízí možnost pokácení vlastního vánočního stromu

Cena se přitom odvíjí od velikosti stromku – za nejmenší zaplatí Estonci tři eura (necelých 80 korun), až pětimetrový strom si lze odnést za třicet eur (760 korun). Poté stačí zavolat na příslušné číslo a cena se přičte k vyúčtování za telefon.

Jak ale upozornil bloger Adam Rang, porazit lidé mohou jen ty stromy, které nemají šanci vyrůst do plné výše – například pod dráty (ty jsou v mapě vyznačené modrými čarami), v příkopech nebo u cest. Zároveň je zakázáno kácet příliš mladé stromky z lesních školek a pochopitelně v samotných národních parcích.

Hlavní lesník RMK Andres Sepp pro CzechCrunch řekl, že stát nabízí lidem tuto možnost už od roku 2008 a od roku 2012 lidé mohou najít svůj strom právě pomocí aplikace. „Tato tradice je stále živá a každý rok si lidé odnesou okolo deseti tisíc stromů,“ říká Sepp. Nejvíce jich bylo v roce 2016, kdy RMK zaregistrovalo 11 500 pokácených stromků.

Nejvíce si lidé domů odnáší smrky, které měří 1 až 2 metry – ty tvoří každoročně více než polovinu. Za takto velký strom pak zaplatí vskutku lidových osm eur (200 korun). Vše je přitom založené na důvěře mezi státem a obyvateli Estonska. Vláda totiž má jen omezenou možnost zjistit, zda lidé skutečně platí správnou částku nebo zda kácí stromy na místech, kde je to povolené.

RMK ale podle svých slov nezaznamenala, že by lidé nenahlašovali pokácené stromy správně. „Náš cíl je navést obyvatele na správná místa. Pracovníci RMK se v lesích stále pohybují a vídávají rodiny, které vyrážejí najít svůj vánoční strom. Pokud ho hledají v místech, kde není kácení povoleno, navedeme je jinam. Lidé ale platí upřímně a správně za stromy, které si odnesou,“ vysvětluje Sepp.

Digitální ekonomika zasahuje do koupi vánočních stromků i jinde po světě. Američané si letos mohou nechat dovést svůj vánoční strom z Amazonu až k jejich dveřím. V některých oblastech USA lze také za pouhých pár dolarů koupit povolenku a i z tamních lesů si odnést svůj strom. Pokud by vás zajímalo, jak funguje oficiální aplikace estonských lesů, najdete ji v App Storu nebo Google Play.

estonia

Aplikace Estonské lesní správy

Odměna za dlouhé hodiny u počítače. Herní hvězda Ninja spolu s Adidasem uvádí nové tenisky

Filip HouskaFilip Houska

ninja-adidas

Foto: Adidas

Ninja a jeho nové tenisky typu Nite Jogger od Adidasu

0Zobrazit komentáře

Tyler „Ninja“ Blevins je pravděpodobně nejzdárnějším příkladem toho, jak se dá proslavit v mainstreamovém světě pouze na základě hraní počítačových her. Megahit Fortnite v podaní tohoto osmadvacetiletého rodáka z amerického Detroitu totiž baví miliony diváků, mezi kterými se nachází i velké firmy, jež se do Blevinse nebojí investovat svůj čas i prostředky.

Opomene-li se Microsoft, respektive jeho streamingová platforma Mixer, kam Ninja začátkem srpna přešel ze stáje konkurenčního Twitche, mezi ty největší patří jihokorejský Samsung, rakouský Red Bull a německý Adidas. A právě s druhou jmenovanou už pár měsíců vařil exkluzivní kolaboraci, která však dosud byla držena pod pokličkou. Nikdo nevěděl, o co přesně půjde.

Vzhledem k tomu, jak populární jsou mezi výrobci sportovních doplňků a slavnými osobnostmi spolupráce na teniskách, dalo se očekávat, že Adidas a Ninja vyrukují s novým charakteristickým modelem (o to víc, když je Blevins náruživý sneakerhead). A to se nyní ukazuje jako pravdivý předpoklad.

ninja-adidas-nite-jogger-3

Foto: Adidas

První tenisky Adidasu v kolaboraci s velkým hráčem

Pod hlavičkou umělecké platformy Time In, která reflektuje čas strávený nad danou činností pro maximální vypilování potřebných schopností (včetně těch herních), přichází Adidas s novou siluetou ze sbírky Nite Jogger s Ninjovým rukopisem.

„Jsem více než nadšený, že světu konečně mohu představit, na čem jsme s Adidasem pracovali. Takzvané Time In Nite Jogger prezentují to, že nespočet hodin strávených pilováním mého řemesla se skutečně může vyplatit,“ komentuje Ninja.

ninja-adidas-nite-jogger-1

Foto: Adidas

Decentní bílo-šedivo-žlutá colorway

Sázka na jistotu

Protože se jedná o tenisky typu Nite Jogger, který si zakládá na podrážkovém odpružení Boost a tradičním vzhledu inspirovaným 80. léty, nelze očekávat žádnou zběsilou konstrukci. Adidas s Ninjou naopak respektovali původní křivky, akorát je přebarvili do modro-šedivé kombinace se žlutým doplněním ve vnitřku tenisky a na bocích v podobě výrazných nápisů NINJA TIME IN.

A to je prakticky vše. Na první pohled není možné vidět žádné radikálnější změny, což byl podle všeho účel od počátku vývoje. Ninja pak sám dodává, že takzvané Ninja Nite Jogger mají zdůrazňovat onu nadšeneckou filozofii a inspirovat novou generaci tvůrců k tomu, aby své sny realizovali a měli dostatečně silnou vůli k tomu, aby do procesu „vložili čas“.

ninja-adidas-nite-jogger-2

Foto: Adidas

Tyler „Ninja“ Blevins

Co se týče dostupnosti, nové tenisky dorazí do prodeje poslední den v tomto roce, respektive 31. prosince v 10.00. Nabízet je bude i český Adidas za 3 899 korun, v případě dětské verze za 2 999 korun. Nepůjde nicméně o klasický prodej, ale takzvaný raffle, kteří sběratelé uměleckých tenisek dobře znají – zkrátka se o tenisky online přihlásí a budou doufat, že se na ně usměje štěstí během losování. Teprve poté dostanou možnost si Ninja Nite Jogger koupit.

Propojení módy a esportu

Tato kolaborace však není jedinou svého druhu. Již v minulosti se do neustále rostoucího odvětví esportu angažoval například Nike, který pro profesionální čínské hráče League of Legends navrhl speciální dresy fotbalového stylu.

Nedávno se do celého fenoménu zapojil i luxusní módní dům Louis Vuitton se svou novou kolekcí, což jen dokazuje, že soutěžní hraní videoher už není pouze gaučová zábava. O tom ostatně svědčí i vyprodané haly pro turnaje nejen v League of Legends, ale také Dota 2 nebo CS:GO. Obrovského zájmu se těší i fotbalové simulátory, ve kterých bude soutěžit i třeba italský Juventus a v Česku s nimi nedávno uspořádal velký turnaj Jirka Král.