Estonci posilují v Česku. Ke GoOutu za více než 100 milionů přikupují Ticketstream, vydělá i spolumajitel Dukly

Český GoOut před dvěma lety koupila estonská skupina, jež je největším prodejcem vstupenek ve střední Evropě. Teď kupuje dalšího hráče.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

goout-ticketstream

Foto: PLG

Sven Nuutmann (CEO PLG), Lukáš Jandač (CEO GoOut), Viktor Mastník (CEO Ticketstream)

0Zobrazit komentáře

Ve střední Evropě a v Pobaltí v loňském roce prodala patnáct milionů vstupenek za více než sedm miliard korun. Taková je bilance estonské ticketingové skupiny AS Piletilevi, operující pod značkou PLG, která je od předloňska aktivní také v Česku. Nejprve tu koupila platformu GoOut a teď svou pozici posiluje akvizicí konkurenční společnosti Ticketstream. Za tou vedle výkonného ředitele Viktora Mastníka v posledních letech stál v roli investora také Matěj Turek, mimo jiné minoritní akcionář fotbalové Dukly.

Detaily akvizice oficiálně nebyly zveřejněny. Zástupci GoOutu pro CzechCrunch potvrdili, že částka za akvizici stoprocentního podílu přesáhla 100 milionů korun. Ticketstream za předloňský rok uvádí čistý obrat přesahující 53 milionů korun při zisku ve výši 7,8 milionu korun. Zatímco obrat meziročně vyrostl o 45 procent, zisk byl zhruba o milion korun nižší. Ve dvou předchozích letech byla firma nicméně ve ztrátě, v roce 2021 v desítkách tisíc, rok předtím to bylo necelých deset milionů korun.

„Naší vizí je skloubit lokální znalosti a zkušenosti s možnostmi globální technologické expertízy. Potenciál tohoto spojení je opravdu velký, portfolia obou společností se skvěle doplňují a s Viktorem Mastníkem sdílíme jednotnou vizi ohledně dalšího rozvoje kultury v Česku,“ komentuje akvizici Lukáš Jandač, výkonný ředitel GoOutu, který po předloňském prodeji firmy do rukou estonské skupiny zůstal v v roli CEO i jako minoritní akcionář. Sám drží pětinový podíl, zbytek patří skupině PLG.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotný GoOut v roce 2023 vygeneroval čistý obrat 96 milionů korun při necelém dvoumilionovém zisku. Rok předtím tyto ukazatele činily 70 milionů, respektive 17 milionů korun. Spojení s Ticketstreamem má dál posilovat pozici PLG na evropském ticketingovém trhu, kde dnes působí vedle domácího Estonska také v Lotyšsku, Litvě, Rumunsku, Česku, Slovensku a Polsku.

„Mám upřímnou radost, že se nám díky začlenění do struktury PLG otevírá možnost posunout standard služeb na českém trhu na novou úroveň,“ říká Mastník k prodeji Tickestreamu, který na trhu působí od roku 2001. V posledních letech ho pomáhal rozvíjet také investor Matěj Turek, který byl tento týden hostem našeho podcastu Money Maker.

money-maker_turek-mvp

Přečtěte si takéMiliardové portfolio i fotbalová Dukla. Příběh investora Matěje TurkaVybudoval miliardovou skupinu, ve které má Duklu i pivovar. Kdo je pozoruhodný investor Matěj Turek?

V něm popisoval svůj příběh včetně toho, jak do sebe zapadají fotbalová Dukla Praha, algoritmický investiční fond Quant, Vinohradský pivovar a třeba právě online prodejce vstupenek Ticketstream. Všechny tyto firmy má totiž ve svém portfoliu.

Viktor Mastník i Matěj Turek drželi dosud v Ticketstreamu třetinové podíly, zbylá třetina připadala skupině investorů v čele s Leošem Navrátilem a Josefem Soukalem. Ti společně i samostatně investují do řady dalších firem, historicky drželi podíl například ve společnosti Fruitisimo.

Za více než dvacet let na trhu se Ticketstream vyprofiloval i jako prodejce vstupenek na velké sportovní akce, ale jeho největší doménou je česká hudební scéna a letní hudební festivaly. Právě na kulturu se dlouhodobě specializuje také GoOut.

„Naši zákazníci a partneři z řad pořadatelů jsou pro nás vždy na prvním místě. Jsem rád, že se nám tímto otevírá příležitost oslovit ještě větší spektrum českého publika a upevnit pozici GoOut jako místa, kde se fanoušci kultury dozví skutečně o všem podstatném, co se kolem nich děje,“ doplňuje Lukáš Jandač z GoOutu.

Aktualizace 26. 3. 2025 17.45: Do textu jsme doplnili přesnější informaci i výši akvizice, která podle vyjádření GoOutu měla překonat sto milionů korun.

Její sérum na pleť máte doma možná i vy. Teď virální kosmetická značka prodávala kartony slepičích vajec

Značka The Ordinary zareagovala na drahá vejce v USA marketingovým stuntem. Místo produktů na pleť prodávala tucet vajec za zlomek současné ceny.

the-ordinary-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / The Ordinary

Kosmetická značka The Ordinary

0Zobrazit komentáře

Kosmetická značka The Ordinary si vybudovala pověst jako cenově dostupná a zároveň minimalistická péče o pleť. Její séra s kyselinou hyaluronovou, tonika a hydratační krémy jsou oblíbené především u mladé generace. Teď ale brand překvapil nejen ji. Začal totiž nabízet zcela nový a pro kosmetickou firmu netypický produkt – slepičí vejce.

The Ordinary je kanadská značka, která vznikla v roce 2016. Získala si pozornost především díky minimalistickému přístupu k péči o pleť, který se vyhýbá parfemaci i kýčovitému balení. Sází na jednoduché a účinné složení, díky čemuž teď najdete její séra v koupelně mnoha žen.

Produkty navíc prodává za zlomek ceny běžných luxusnějších značek, je proto jednoduše dostupná pro mladou generaci. Zároveň se straní přehnanému marketingu. Na jejím Instagramu, kde má 2,7 milionu sledujících, tak najdete spíš sjednocené světlé barvy s neokázalým copy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I proto značka vzbudila na sítích nebývalý povyk, když před pár dny nasadila do své nabídky nový produkt v podobě slepičích vajec. Šlo o marketingovou akci, kterou firma zrealizovala ve spolupráci s kreativním kolektivem MSCHF, známým například virálními červenými Astro Boy botami.

Ve svých dvou prodejnách v New Yorku začala kosmetická značka prodávat karton dvanácti vajec za 3,27 dolaru – tedy v současných ekonomických poměrech za velmi nízkou cenu, která měla reflektovat jejich dřívější běžnou hodnotu. Firma tak chtěla upozornit na realitu amerického trhu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený The Ordinary (@theordinary)

Spojené státy se totiž potýkají s vysokými cenami vajec, které dosáhly osmi dolarů za karton, v přepočtu tedy asi 185 korun. Nárůst cen způsobila mimo jiné ptačí chřipka, problémy v dodavatelském řetězci i regulace. Zdražení se navíc stalo i tématem prezidentských voleb v roce 2024 a Donald Trump dokonce slíbil, že ceny vajec sníží hned první den ve funkci.

To se ale nestalo – cena se za poslední rok zvýšila o více než 65 procent a předpokládá se, že letos vzroste ještě o dalších 41 procent. Americká vláda proto spustila před několika dny rozsáhlý plán za miliardu dolarů, který zahrnuje dovoz vajec z Brazílie, Turecka, Jižní Koreje nebo plánovaně i z Polska nebo Litvy.

Značka The Ordinary prezentovala své rozhodnutí docela jednoduše. „Slyšeli jsme, že NYC potřebuje vejce. Tento víkend si u nás můžete koupit tucet obyčejně naceněných vajec za 3,37 dolaru. Bez zbytečností, prostě vejce. Do vyprodání zásob,“ napsala na svůj Instagram. Vajíčka pak z obou prodejen zmizela během chvíle.

Na sociálních sítích se tento marketingový stunt stal obratem virálním. Někteří uživatelé chválili kreativitu a propojení ceny vajec s celkovou filosofií značky, tedy být cenově dostupná obyčejným lidem. Jiní prodej živočišného produktu naopak kritizovali jako pouhou snahu o pozornost – The Ordinary se totiž dlouhodobě prezentuje jako značka bez krutosti na zvířatech a je certifikovaná jako veganská.

Akce zároveň podnítila i širší společenskou debatu o tom, proč musí vejce za rozumnou cenu přijít od kosmetické značky. „To, že cenově dostupnou potravinu musíte koupit v obchodě s kosmetikou, je smutné. Spousta lidí za ně ale bude ráda. Doufejme, že si je koupí ti, kteří si skutečně nemohou dovolit inflační náklady a neskončí jen jako estetický kousek bohatých influencerů,“ komentoval dermatolog Justin Spracklin.