Europarlament je pro konec nových aut se spalovacím motorem v roce 2035. Teď se bude vyjednávat
Zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem by měl přispět k dosažení uhlíkové neutrality Evropské unie.
Doprava a průmysl se řadí k největším znečišťovatelům a stojí za podstatným množstvím emisí vypouštěných do atmosféry. Evropa se rozhodla jít příkladem a aspoň jeden z těchto zdrojů omezit. A to z gruntu. Europarlament posvětil zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Návrh se bude ještě projednávat, a to i se členskými zeměmi.
Evropský parlament schválil nejpřísnější verzi připravované legislativy, kterou mu poslala k projednání Evropská komise. Podle návrhu by se za třináct let mohlo stát, že zájemce o nový vůz v autosalonu narazí. Nemohl by si koupit ani osobní auto, ani lehký užitkový vůz. To jsou v podstatě nejmenší auta určená pro přepravu nákladu. V nabídce by zůstaly pouze elektromobily.
Nová norma totiž říká, že automobilky budou muset snížit emise oxidu uhličitého. A to o sto procent na nula gramů plynu na kilometr. To je má přimět k tomu, aby se fakticky zaměřily právě na elektromobily.
Tomu, kdo by dobíjecí auto nechtěl, zbyde jen trh s ojetinami. Ten zatím zákonodárci omezovat nechtějí. Záležet ale také bude na tom, jak dopadne jednání mezi europarlamentem, Komisí a státy sedmadvacítky. Je tak možné, že návrh dozná ještě změn. O konečné verzi bude ještě znovu hlasovat europarlament. A také Rada EU, tedy členské země.
Kritici odhadují, že kvůli opatření se stanou nedostupnějšími i ojetá auta, protože se u nich zvedne cena. Navíc se budou používat častěji i starší vozy, které mají horší uhlíkovou stopu.