Eurosport ukázal budoucnost televizních přenosů. Do svého studia přes půl světa virtuálně přenesl Karolínu Plíškovou

Michal MarekMichal Marek

pliskova

Foto: Eurosport

Virtuální Karolína Plíšková ve studiu Eurosport Cube

0Zobrazit komentáře

Koronavirus změnil svět v mnoha ohledech a tvrdě zasáhl i sport. Sportovci se již sice do značné míry ke své profesi vrátili, musejí si ale zvykat, že své výkony podávají před prázdnými tribunami. Jak to tak ale v životě bývá, všechno zlé je k něčemu dobré. Stejně jako třeba v e-commerce, i ve sportu pandemie urychlila „digitalizaci“ a nasazování technologií. Dokazuje to třeba Eurosport, který na letošním US Open využívá rozšířenou realitu.

Tvrdá omezení spojená s předcházením šíření nákazy mají samozřejmě dopad i na práci sportovních reportérů, pro které je nyní nemožné být přímo v dějišti turnaje a nemohou se tedy ve studiu fyzicky setkávat se svými hosty z řad sportovců. Právě mix sportovních záběrů, rozhovorů a komentářů expertů přitom bývá nedílnou součástí každé významnější sportovní akce.

Aktuální bariéru je ale naštěstí schopna řešit technologie a Eurosport ukazuje, že to umí i velmi působivě. Na letošní ročník tenisového US Open dorazila televizní stanice se studiem Eurosport Cube, které využívá prvků rozšířené reality a umožňuje, aby se vysílání účastnili i komentátoři a experti, kterým pandemie zabránila do New Yorku dorazit a nacházejí se na jiném kontinentu.

Pro českého diváka je zajímavé především to, že vůbec první hráčkou US Open, která se do studia díky unikátní technologii dostala, je Češka Karolína Plíšková. Ta byla na newyorském Armstrong Stadium nasazenou jedničkou, což jí zajistilo zápas přímo na hlavním dvorci Arthura Ashe.

Z něj se po vítězství s ukrajinskou soupeřkou odebrala právě do unikátní přenosové kostky. Tam si mohla virtuálně pohovořit s rakouskou tenisovou legendou Barbarou Schettovou, která diváky Eurosportu turnajem provází spolu s bývalou světovou jedničkou Matsem Wilanderem.

Jen stěží rozeznatelné od skutečnosti

Eurosport Cube funguje tak, že skrze systém kamer zaznamenává reálný obraz, který je následně graficky upravován, doplňován interaktivními prvky a vysílán do vzdáleného studia. Do hlavní vysílací místnosti, která může být i na druhém konci světa, tak může být „promítán“ právě až neskutečně realistický obraz hosta, kdy divák jen stěží pozná, že se účastníci rozhovoru ve skutečnosti nenachází ve stejné místnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Technologie, která byla vyvinuta pro Zimní olympijské hry v roce 2018 v Pchjongčchangu, se na slavném americkém grandslamu ukazuje divákům teprve podruhé a dle Eurosportu jde o řešení, jež se v době pandemie ukazuje jako nejlepší řešení, jak zprostředkovat fanouškům, kteří museli zůstat doma, ty nejsyrovější zážitky z místa dění.

Eurosport na vývoji unikátního studia s prvky rozšířené reality pracoval bezmála tři roky a výsledek je produktem spolupráce s technologickými firmami White Light a Disguise. Ty jsou obecně vnímány coby průkopníci na poli inovativních řešení pro audiovizi a ukazují, že jejich technologie nemusejí být jen hříčkami pro geeky, ale skutečnou inovací pro diváky po celém světě.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Karolina Pliskova (@karolinapliskova),

Velkou výhodou speciálního studia Eurosport Cube je mimo jiné to, že je „přenosné“ a velmi kompaktní. I když to divák při sledování nemá šanci poznat, přenosová kostka je velká pouhé čtyři krát čtyři metry. Dojem prostornosti budí i čtyři miliony LED pixelů, kterými jsou účastníci vysílání obklopeni a díky nimiž mají moderátoři možnost interakce se všemi počítačově zprostředkovanými prvky v 360stupňovém prostředí.

Právě kompaktní rozměry a snadná „přenositelnost“ je pro sportovní studio Eurosportu skutečně klíčovou výhodou. Stavba studia v místě dění události prý zabere maximálně den a sportovní kanál tak může svou technologii využívat napříč světem a významnými akcemi ze světa sportu.

Letošní US Open je zatím druhou sportovní událostí, na níž Eurosport Cube funguje, přičemž premiérově studio vysílalo v roce 2018 ze zimní olympiády v Pchjongčchangu. V podobném duchu Eurosport plánoval i přenosy z Letních olympijských her v Tokiu, které se měly odehrát letos, ale v důsledku probíhající pandemie byly odloženy na příští rok.

nba-microsoft-teams-1x

Přečtěte si takéFandění v roce 2020. Na zápasy NBA dorazí diváci přes Microsoft Teams, basketbal si užijí jako z první řadyFandění v roce 2020. Na zápasy NBA dorazí diváci přes Microsoft Teams, basketbal si užijí jako z první řady

„Olympijské hry sice byly přesunuty na rok 2021, ale technologie už byla připravena. Neexistuje lepší příležitosti pro představení než na tenisovém grandslamu,“ říká Andrew Georgiou, pod kterého v Eurosportu spadají globální sportovní práva a marketingová řešení.

„Nechceme odhalit všechny trumfy – některá překvapení si schováváme na příští rok. Co se ale týče US Open, díky Eurosport Cube chceme proměnit způsob, jak fanoušci sledují a přemýšlí o tenise. Chceme, aby se dostali do užšího kontaktu se samotnými hráči, a díky výhodám rozšířené reality blíže poznali technické nuance a strategie, jak se vyhrává na turnajích,“ dodává.

Georgiou tak naráží na fakt, že jeho televizní stanice plánuje představit další vylepšení studia právě během odložených tokijských her. Bude tedy zajímavé sledovat, kam se technologie dále posune. Studio ale pravděpodobně uvidíme i dříve než v Tokiu – již za měsíc má Eurosport své přenosné studio předvést také na legendárním tenisovém Roland Garros v Paříži.

Stranger Things bez placení? Netflix láká nové diváky a nabízí několik svých filmových a seriálových hitů zdarma

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

stranger-things-1

Foto: Netflix

Vizuál k třetí řadě Stranger Things

0Zobrazit komentáře

Stranger Things, krimi komedie s Adamem Sandlerem Vražda na jachtě, přírodní dokument Naše planeta a další, vše zdarma, mimo měsíční zkušební lhůtu. Zatímco některé hudební streamovací služby nabízejí bezplatnou verzi s reklamami, mezi televizními platformami se to příliš nenosí. Netflix se ale nyní rozhodl podobnou strategii použít pro přitažení nových předplatitelů. Některé ze svých starších hitů tak umožní sledovat zdarma.

I když se větší zájem způsobený karanténou předpokládal, čísla Netflixu za druhé čtvrtletí letošního roku odhady předčila. Populární streamovací služba mezi březnem a červnem nabrala před deset milionů nových diváků a pozitivně překvapila také obratem. V předchozích čtvrtletích přitom její růst zpomaloval kvůli zvyšující se nasycenosti trhu i stále silnější konkurenci.

Tyto dva fenomény ale pochopitelně rázem nezmizely – touha lidí se doma jakkoliv zabavit je jen překonala. Dlouhodobý důsledek koronavirové pandemie bude tedy pro Netflix dost možná negativní, protože kvůli ní rychle získal nové diváky teď, následující měsíce ale budou mnohem pomalejší. Je proto nejvyšší čas na marketingové experimenty.

Reed Hastings, spoluzakladatel a spoluředitel Netflixu

Televizní i filmové produkce se nyní pomalu zotavují po několikaměsíčním výpadku, Netflix má ale v záloze dostatek novinek přinejmenším do konce roku. Množstvím obsahu už tak téměř nedostižná streamovací služba chystá brzy vypustit například Away, realistické sci-fi o letu na Mars s Hilary Swank, seriálový prequel Přeletu nad kukaččím hnízdem, novou řadu kulinářského dokumentu Šéfkuchařův stůl a další.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud ale někdo nebude slyšet na tyto novinky, nevadí, jsou tady třeba Stranger Things. Ačkoliv jde o jeden z nejúspěšnějších seriálů posledních let, stále se jistě najdou mnozí, kteří s ním neměli tu čest a Netflix se je pokusí navnadit prvním dílem zdarma – další už si budou moci zaplatit.

Totéž platí pro dokument Naše planeta, španělské středoškolské drama Elita, kriminální minisérii Když nás uvidí, reality show Láska je slepá, sitcom Grace a Frankie a animovanou komedii Mimi šéf: zpátky ve hře.

Snaha zaujmout nová publika

O něco větší míru satisfakce neplatícím divákům poskytnou filmy. Zde Netflix nabídne drama nominované na tři Oscary Dva papežové, komedii Vražda na jachtě nebo horor se Sandrou Bullock V pasti. Zatímco dostupné seriály se pohybují od univerzálně skvělých po vyžadujících velmi specifický vkus, všechny tři filmové tituly není těžké doporučit.

Celkově je zjevné, že se Netflix snaží poskytnout poměrně široký přehled žánrů a témat, které jeho knihovna obsahuje. Na dotazy několika internetových médií firma jednoduše řekla: „Zkoušíme různé marketingové akce, abychom zaujali nové zákazníky a poskytli jim skvělou zkušenost s Netflixem.“

Zajímavá je přitom volba, kdy lze bezplatné epizody seriálů a filmy zhlédnout jedině prostřednictvím prohlížeče, ne přímo v aplikaci. Přístup k nim totiž umožňuje pouze specifická sekce webové verze služby, dostupná z prohlížečů na desktopu nebo Androidu. iOS momentálně podporováno není.

netflixfree

Foto: Netflix

Vražda na jachtě je také zdarma

Několik hodin obsahu zdarma Netflix nedávno zpřístupnil také rovnou na YouTube. V reakci na zavřené školy se firma rozhodla vyučujícím poskytnout jak epizody dokumentů jako Naše planeta (Our Planet), Miminka (Babies) a Máme jasno (Explained), tak komplexně zpracované výukové materiály k daným tématům. V tomto případě se ale spíše nejednalo přímo o marketingovou akci.

Příklady takových zmiňuje například server Gadgets 360. V září minulého roku Netflix bezplatně nabídnul první díl Krvavého barda v Indii a celou druhou řadu Elity v některých částech Latinské Ameriky. V obou případech se jednalo o lokální obsah směřovaný přímo na místní publika. Nyní spuštěná akce je naproti tomu globální, takže všechny trhy, kde streamovací gigant operuje, mají přístup zdarma ke stejným titulům. Na rozdíl od YouTube navíc ve všech existujících jazykových verzích.