Eurowag Martina Vohánky dál roste. Na burze se mu tolik nedaří, ale utržil téměř čtyři miliardy korun
Od burzovní premiéry registruje propad ceny akcií o zhruba 40 procent, přesto posiluje nejen hospodářskými výsledky, ale i akvizicemi.
Náročný rok má za sebou Martin Vohánka. Svou společnost Eurowag buduje už od roku 1995 a dnes svými technologiemi zjednodušuje fungování firem v silniční dopravě napříč celou Evropou. Loni udělala další významný krok, když vstoupila na londýnskou burzu. Tam sice zatím investoři Eurowagu tolik nevěří, ale s hospodářskými výsledky je Vohánka spokojen. Za rok 2021 totiž jeho firma vyrostla téměř o pětinu a utržila v přepočtu 3,8 miliardy korun.
Eurowag staví integrovanou platformu pro platby a mobilitu, která je zaměřená na komerční silniční dopravu. Malým a středním podnikům nabízí služby spojené s tankováním, mýtným, vracením daní, správou vozového parku a dalšími finančními záležitostmi. Ve třiceti zemích Evropy, Asie i Blízkého východu je využívá přes 350 tisíc vozidel a v loňském roce svou pozici předního hráče v oboru ještě posílil. A to nejen v rámci hospodářských výsledků, ale i akvizicemi.
Meziroční růst o 19,1 procenta zajistil zvýšení čistých tržeb na 153,1 milionu eur, to je v přepočtu 3,8 miliardy korun. Rok předtím přitom Eurowag poprvé překonal tři miliardy. Upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) vyrostl meziročně o 18,9 procenta na 69,7 milionu eur, tedy 1,7 miliardy korun. EBITDA marže tak činila 45,5 procenta. Čistý zisk se v roce 2021 zastavil na 9,7 milionu eur, v přepočtu zhruba na 240 milionech korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„V roce 2021 jsme dosáhli silného organického růstu a do roku 2022 vstupujeme s jasnou dynamikou a důvěrou v naše podnikání. Eurowag vybudoval v Evropě rozsáhlou síť pro přijímání plateb integrovanou s doplňkovými službami mobility, což ji staví do čela digitální transformace odvětví komerční silniční dopravy,“ uvedl k výsledkům zakladatel a výkonný ředitel Martin Vohánka. Na růst firmy nicméně zatím tolik neslyší investoři na londýnské burze.
Po loňském rozporuplném vstupu na veřejné trhy se zatím cena akcií s označením WPS (zkratka WAG Payment Solutions, což je firma, která za značkou Eurowag stojí) dál propadá. Od IPO, kdy stála jedna akcie 135 pencí, se aktuálně obchoduje za zhruba 85 pencí. Po dnešním oznámení loňských výsledků mírně povyskočila, ale pořád od vstupu na burzu registruje propad o necelých 40 procent. Tržní kapitalizace firmy, v níž dál drží největší podíl sám Vohánka, se aktuálně pohybuje kolem 580 milionů liber, což je v přepočtu 17,2 miliardy korun.
V loňském roce se Eurowag vydal také na nákupy. Za miliardu koupil maďarskou společnost WebEye, s níž chce dál pomáhat kamionům snižovat uhlíkovou stopu. Pro první kvartál letošního roku firma předpokládá, že čisté tržby by měly činit minimálně 39 milionů eur (přes 960 milionů korun). V posledních týdnech musel Eurowag řešit také situaci na Ukrajině. V reakci na ruskou invazi přerušil veškeré služby, které v Rusku nabízel. Na výsledcích firmy se to ale tolik nepodepíše, protože z Ruska a Ukrajiny dohromady Eurowagu plyne jen zhruba desetina celkových čistých tržeb.