Evropa chce změnit automobilovou dopravu. V Česku si už auta mezi sebou začínají povídat a znají i počasí

Iva BrejlováIva Brejlová

croads

Foto: C-Roads

Projekt C-Roads vás má upozornit na všechno, co se na trase děje

0Zobrazit komentáře

Řekne vám, co se děje za vámi, ale vidí i za roh. Když z nejbližší meteorologické stanice zjistí, že bude na silnici námraza, upozorní vás na to. Stejně jako že se na přejezd blíží vlak. Systém pro dopravu na silnicích, který se právě v Česku testuje, má kompletně změnit dopravu nejen v tuzemsku, ale i v celé Evropě. A zároveň být prvním krokem k samořiditelným autům.

„Jako Česká republika máme dobré renomé a podílíme se na rozvoji zásadním způsobem,“ věří vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů a výzkumu a vývoje z Ministerstva dopravy Martin Pichl, když hovoří o velkém projektu C-Roads. K tomu se ale ještě dostaneme.

Na první pohled je to přitom třeba jen pár drátků trčících z mýtné brány, které tu v posledních měsících Ředitelství silnic a dálnic nechalo nainstalovat. Tyhle antény si však pořád povídají. Jedna s druhou a pak také s auty, které jezdí pod nimi. Tedy prozatím zdaleka ne se všemi. Jsou to buď vozy účastnících se organizací, nebo lidé, kteří se jako dobrovolníci nedávno přihlásili do testování celého projektu.

Jde o poněkud krkolomně znějící systém C-ITS, konkrétně pro Česko projekt C-Roads. Je evropský, ale jedním z jeho prvních tří iniciátorů se stala právě Česká republika, společně s Rakouskem a Německem. Cílem je výrazně pomoci plynulosti automobilové dopravy a stejně tak i její bezpečnosti.

croads2

Foto: C-Roads

Projekt C-Roads vás upozorní i na jakékoliv neočekávané situace na trati

Zatím Ředitelství silnic a dálnic osázelo několik úseků D1, D5, D11 a Pražského okruhu vysílači, které si s auty povídají. Kolem Brna jich je pětadvacet, na ostatních úsecích dohromady 54 zařízení. K tomu je systém na 150 osobních a nákladních vozidlech a mobilních vozících údržby, které ŘSD spravuje. A další desítky vozíků se osazují.

Systém pro řidiče vypadá jako aplikace na mobilu nebo na displeji v autě. Přenáší informace o poloze, směru a rychlosti vozidel nebo o automatickém brzdění: to si říkají auta mezi sebou. Z meteorologických stanic vám přeloží data o teplotě, dešti nebo mlze, na základě čehož řekne, co to pro vozovku znamená.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když pak jede vaším směrem sanitka nebo hasičský vůz, vyšle vám systém signál, že se tyto vozy blíží a je třeba jim uvolnit cestu. Vozíky údržby zase stále varují, že před řidiči probíhají na silnici práce, případně v jakém pruhu, aby si dal pozor.

Až tohle všechno bude perfektně otestované, bude to fungovat, a jakmile technologie přeci jen ještě o něco pokročí, stane se celý systém zároveň základem pro samořiditelná auta. Jednou mají s aplikací komunikovat dokonce i značky u silnice.

„Blízká komunikace je součástí asistenčních systémů řízení a cílem je plně autonomní řízení,“ přitakává Vít Šembera, odborník na propojování automobilů a jejich kybernetickou bezpečnost ze společnosti Trend Micro. Podle něj přitom nezáleží na tom, jestli se mu uživatelé budou bránit. „Vývoj směřuje k plně autonomnímu řízení. Časem bude tato otázka bezpředmětná,“ vysvětluje.

Napříč Evropou

Nápad na takový systém vznikl v roce 2015. Dnes se projektu účastní 16 evropských zemí a o něco víc některá konkrétní města. Třeba Brno, které umí řidiče varovat před blížící se sanitkou, hasiči, ale i před vozidlem projíždějícím křižovatkou na červenou. A zájem stoupá.

C-Roads

Foto: C-Roads

C-Roads má zajišťovat aktuální a věrohodné informace o dopravní situaci

„O výsledky mají zájem i země mimo Evropu, například Izrael, Austrálie nebo Nový Zéland. Nedávná informace z Austrálie je, že sledují, co se v projektu děje, a chtějí budovat kooperativní systémy ITS podle evropských zkušeností,“ říká Martin Pichl z ministerstva dopravy. Podle něj nechce stát čekat jen na to, jak se budou technologie vyvíjet, ale rovnou na ně reagovat.

Co má být ale hlavním tahákem projektu, je právě skutečnost, že má o mezinárodní rozměr. „Cílem je nadefinovat standard tak, aby řidič mohl benefitovat z ověřených dat o dopravní situaci na své trase napříč celou Evropou,“ uvádí Martin Buša, ředitel divize ICT služeb firmy T-Mobile. Jde o jednoho z operátorů, který by – vzhledem k nutnosti používání mobilních dat – rád projekt pomohl rozjet.

ondrejvlcek-avast

Přečtěte si takéAvast se za 10 let zvětšil čtyřicetkrát a dál roste. První rok v roli šéfa jsem se rozhodně nenudil, říká Ondřej VlčekAvast se za 10 let zvětšil čtyřicetkrát a dál roste. První rok v roli šéfa jsem se rozhodně nenudil, říká Ondřej Vlček

Právě T-Mobile teď dokončil testování komunikace mezi jednotlivými vozy, ale i propojení dopravní infrastruktury. Řidiči se tak při jízdě dočkali varování i třeba před přejezdem kolejí. „Testovali jsme i dopad standardu na veřejnou dopravu. Tak, aby cestující měli informaci v reálném čase o pozici autobusu či tramvaje, o tom, za jak dlouho daný dopravní prostředek dorazí do stanice, a mohli se na to připravit,“ popisuje Buša.

C-Roads

Foto: C-Roads

Projekt C-Roads právě prochází testováním

Na projektu ostatně v Česku spolupracuje řada tuzemských institucí, vedle ŘSD a Ministerstva dopravy třeba ČVUT, AŽD, Správa železnic, Brněnské komunikace, mobilní operátoři (spolu s T-Mobilem i O2), Intens Corporation, ale také Škoda Auto, která má prý o výsledky velký zájem. Projekt v rámci Evropy má stát kolem 500 milionů korun, a to od testování, vyhodnocování a přeshraniční provoz až po mezinárodní projednávání nových standardů. Zatím si ho všechny zúčastněné organizace pochvalují, a to včetně spolupráce státního a soukromého sektoru.

Původně měly být všechny testy hotové do konce letoška, ale kvůli omezování pohybu v posledních měsících se protáhnou až do následujícího roku. Přesto si zapojení odborníci představují, že by takový systém mohl naostro fungovat právě v roce 2021. Pokud by se to ale nepodařilo, velké odklady prý následovat nebudou.

„Některá vozidla jsou již standardně vybavována prvky pro blízkou komunikaci s dopravní infrastrukturou – například Audi testuje ve velkých městech USA plánování trasy podle semaforů. Tím, že je vozidlo schopné komunikovat se systémy řídícími semafory, je možné upravit trasu a rychlost, aby jízda byla plynulá,“ popisuje Šembera.

Větší klid na sjezdech i složitých křižovatkách. Populární navigace Waze konečně napoví, ve kterém pruhu jet

Filip HouskaFilip Houska

waze-lane3

Foto: CzechCrunch

Waze vám nově ukáže, do jakého pruhu se máte zařadit

0Zobrazit komentáře

Pokud pravidelně řídíte, nepochybně jste se už dostali do situací, kdy jste nevěděli, do jakého pruhu máte na víceproudých silnicích najet, abyste je mohli bezpečně opustit. Ostatně se tomu nelze divit – některá města mají cesty vyřešeny velmi specificky, což dělá problémy i zkušeným řidičům.

Možnost, jak těmto komplikacím alespoň zčásti předejít, se skrývá v navigacích, které máme ve svých telefonech nebo na palubovkách. Třeba takové Google Mapy už nabízí funkci, která vám ukazuje řazení pruhů a podle vaší trasy vám včas sdělí, kam se máte zařadit. Něco podobného mají i mapy od Applu.

Dalo by se čekat, že obdobnou funkci nabízí i Waze, jedna z nejrozšířenějších navigací na světě s více než 120 miliony měsíčně aktivních uživatelů. Aplikace však tuto možnost dosud oficiálně nenabízela, a to i přes fakt, že spadá pod Google, který ji ve svých mapách má. Teď se to ale mění.

waze-1

Foto: Waze

Včasné upozornění, kdy se máte zařadit do správného pruhu

Waze na své virtuální tiskové konferenci Waze On oznámil, že upozorňování na zařazení do správných pruhů se stává jednou z několika novinek, které oblíbená navigace v nejbližší době nabídne. Současně tím podporuje i snahy dobrovolníků, kteří na ní v rámci beta verze měsíce pracují.

Pokud se totiž podíváte do vybraných skupin na Facebooku, které komunity dobrovolných vývojářů a pomocníků sdružují, zjistíte, že se tam řazení do pruhů řeší už několik měsíců. Včetně možnosti hlasovat o nových křižovatkách a úsecích, u nichž by řidiči ocenili, kdyby jim správný směr Waze ukazovalo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zainteresovaní uživatelé tak patrně věděli, že se něco takového chystá, a proto nabídli pomocnou ruku. Nově tak budete mít opět o něco větší klid na dálnicích, rušných křižovatkách s oddělenými jízdními pruhy a dalších cestách, především na těch, které neznáte tak dokonale.

Celá funkce pak spočívá v zobrazování bílých šipek v horní liště včetně jedné či více zvýrazněných, které se objeví zhruba 500 metrů předtím, než budete muset z trasy odbočit. Zda bude novinka spolehlivá, ukáže čas a reakce řidičů. Kdyby ne, příslušní editoři se mohou starat o další změny.

Lepší plánování a další nálož drobností

Waze občas projde důležitými změnami, které z něj dělají ještě užitečnější nástroj pro řidiče. Loni v prosinci byla aplikace vybavena například upozorňováním na náledí nebo sněhové závěje, přičemž o dva měsíce předtím do ní byla implementována funkce pro hlášení o uzavírkách.

Jak prozradil produktový šéf Wazu Rapha Cohen, brzy do platformy dorazí i tzv. Trip Suggestions, které vytáhnou z vašich nedávných cest podstatná data (jako délku trasy, čas a další parametry) a vypočítají dobu, za kterou stihnete dojet třeba do práce nebo jiného místa, kam pravidelně jezdíte.

CPG_UBER_GREEN

Přečtěte si takéUber chce zásadně zezelenat. Jeho řidiči v USA, Kanadě a Evropě mají od roku 2030 jezdit jen s elektromobilyUber chce zásadně zezelenat. Jeho řidiči v USA, Kanadě a Evropě mají od roku 2030 jezdit jen s elektromobily

Důraz se klade také na zpřesňování očekávaných časů příjezdů (ETA) a vylepšování notifikací v případě důležitých zpráv. V neposlední řadě se Waze chce více zaměřovat i na tzv. carpooling, kdy více členů využívá jeden vůz, čímž se jak snižuje pravděpodobnost počtu nehod, tak se šetří životní prostředí, jelikož se na silnicích neobjevuje tolik vozů.

waze

V aplikaci Waze můžete nově upozornit na ledovku či neprohrnutou cestu