Evropa vyzrála na problém spalovacích vozů. Lišáckým řešením chce jejich výrobu zastavit v roce 2035

Po 15 hodinách se státy shodly na způsobu, jak omezit výrobu klasických vozů od roku 2035 a také jak pomoci domácnostem ohroženým energetickou chudobou.

Omezení výroby vozidel se spalovacím motorem je jedním z cílů Evropské unie

0Zobrazit komentáře

Členské státy Evropské unie se po dlouhém vyjednávání, které se protáhlo až do ranních hodin, shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Po více než 15 hodinách ministři životního prostředí podpořili reformu trhu s emisními povolenkami či reformu, která v praxi od roku 2035 v podstatě znemožní prodej nových vozů se spalovacími motory.

Po dlouhém vyjednávání schválili ministři pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

Členské země našly společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vozy vybavené spalovacími motory prodávané od roku 2035 budou podléhat výraznému zpoplatnění svých emisí skleníkových plynů. A právě to je ono lišácké řešení. Byť EU spalovací motory přímo zakázat nechce, jejich provoz bude natolik nákladný, že nebude dávat smysl je dále vyrábět. Neplatí to však ve všech případech. Jak připomněla česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková, od roku 2035 bude nadále možné vyrábět motory schopné spalovat čisté alternativní palivo. Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Státy se shodly také na tom, že do roku 2030 by měla EU snížit produkci skleníkových plynů ze sektorů pokrytých emisními povolenkami o 61 procent. V rámci očekávaného růstu cen kvůli zpoplatnění emisí z vytápění budov a ze silniční dopravy schválili ministři vznik sociálně klimatického fondu. Ten by měl podle Hubáčkové přinést českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou celkem 35 miliard korun. Konečnou podobu všech norem budou členské státy dojednávat s Evropským parlamentem během půlročního českého předsednictví EU, které začíná v pátek.

S přispěním ČTK.

Od pasátů k jemně elektrizujícímu vánku. Volkswagen ukázal svůj první elektrosedan ID. Aero

Novinka zamíří nejdříve do Číny. Dočkat bychom se však měli i v Evropě, kde vůz částečně nahradí model Passat.

id-aero1

Foto: Volkswagen

Koncepce Volkswagen ID. Aero

0Zobrazit komentáře

Když se řekne sedan od Volkswagenu, každému se okamžitě vybaví Passat, jeden z nejúspěšnějších modelů z Wolfsburgu, který dostal své jméno po pasátech, větrech, bez kterých by se španělské galéry při dobývaní Nového světa jen nečinně pohupovaly uprostřed oceánů. Silné větry však nyní Volkswagen nahrazuje jemným vánkem v podobě modelu ID. Aero, konceptu, který ukazuje směr, kam automobilka hodlá vyplout se svými sedany.

Elektrická novinka Volkswagenu měří na délku téměř pět metrů a vůbec poprvé se zde setkáváme s tvary typickými pro rodinu ID. aplikovanými u sedanu. I tentokrát vše směřovalo k maximální aerodynamické efektivitě, jak ostatně naznačuje samotné jméno.

Díky detailům, jako jsou dotykové plochy nahrazující klasické kliky, sportovní kola s designem ve stylu turbíny a celkovým, rychle se svažujícím tvarům karoserie, byl dán vozu do vínku součinitel aerodynamického odporu vzduchu pouhých Cx 0,23.

id-aero2

Foto: Volkswagen

Aero může svými tvary evokovat právě vzhled modelu Passat

Přední a zadní partie zdobí LED technologie, která v případě předních světlometů vytváří nápaditý grafický prvek. LED světla se dostala také na zpětná zrcátka a zdobí i přední a zadní pasáže vozu v podobě lišt.

Volkswagen byl na detailnější technické specifikace skoupý, víme však, že by měl využívat tradiční koncernovou platformu MEB určenou právě pro elektromobily. Na jedno nabití vůz ujede 620 kilometrů, přičemž baterie by měla poskytovat kapacitu 77 kWh. Jaký výkon novinka přinese, není známé, měla by ovšem využívat stejných motorů jako dosavadní modely rodiny ID.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Byť se stále bavíme o konceptu, k produkční verzi není daleko. Do výroby se ID. Aero dostane v příštím roce a jako první bude nabídnut zákazníkům v Číně. Přesto je velmi pravděpodobné, že by novinka měla představovat globální model, který se ještě v příštím roce ukáže také ve verzích pro evropský i americký trh. V Evropě by přitom měl být náhradou za Passat v sedanu, jehož výroba má být ukončena. Konkurenty novému ID Aero by měly být takové vozy, jako je Tesla Model 3 či BMW i4.