Evropské dobrodružství v domku na kolech. Vzali jsme obytňák a jeli tisíce kilometrů až do Málagy
Cestování obytnými vozy je mezi Čechy čím dál populárnější. Vyzkoušeli jsme to i my – a dovezli karavan od Campiri až na jih Španělska.
„Prostě převezmeš na pražské pobočce Campiri auto a za čtrnáct dní ho odevzdáš na pobočce v Málaze. Nic víc v tom není,“ říkal mi kolega Láďa, když jsme celou cestu začali domlouvat. Člověku se v hlavě honí spousta obav, ale touha vyzkoušet si to, o čem se v posledních letech tolik mluví, byla až příliš lákavá. A proto jsem na toto dobrodružství na jih Španělska kývnul.
Plán bych jednoduchý – naložit ženu, dítě a věci, dát autu pořádně napít na německých dálnicích, ve Francii lehce zvolnit, pokochat se v proslulé Provence a pak už si jen užívat pobřeží Středozemního moře. Už dopředu mi však bylo jasné, že to tak jednoduché nebude. Když jsem auto poprvé na pražské pobočce Campiri uviděl, strategicky umístěné na dohled od Letiště Václava Havla, věděl jsem, že řídit něco tak velkého nebude jen tak.
Ostatně 7,5 metru dlouhý obytňák Adria Matrix Axess 670, který mi byl svěřen, zkrátka na první dobrou budí respekt, a to zejména tehdy, pokud vám má zprostředkovat první takovou zkušenost. V Campiri mi vše potřebné vysvětlili a ukázali, přičemž výklad zabral zhruba půl hodiny.
Při ostrém užívání se navíc ukázalo, že je ve voze vše děláno takříkajíc blbuvzdorně, a na jeho obsluze toho vlastně zase tolik není. Dala by se přirovnat k péči o poněkud větší klec s křečkem. Čistíte záchod, doplňujete vodu, vypouštíte použitou vodu… A vyprazdňujete speciální kazetu chemické toalety.
Hlučný, ale útulný domek na kolech
Po vyslechnutí všech instrukcí jsem složil zálohu deset tisíc korun a vyrazili jsme. Musím říct, že české silnice mi rychle ukázaly, v čem se jízda obytným vozem liší od putování čímkoliv jiným. Na mysli teď nemám rozměry vozu, se kterými jsem se spřátelil velmi rychle, ale hlučnost a ovladatelnost.
Auto váží téměř tři tuny. To se projeví zejména v momentě, kdy se ručička tachometru začne přibližovat k 120 km/h. V ten moment je nutné volant sevřít pevněji a oči mít víc dokořán. Zejména pokud předjíždíte nebo něco v takové rychlosti předjíždí vás. Vůz má potřebu se kymácet a testovat vaši důvěru ve vlastní řidičské schopnosti.
Kapitola sama o sobě je hluk. Představte si, že byste na svůj obývák s kuchyňským koutem nasadili kola a vyrazili na výlet. Každý otřes se přenáší do stěn, poliček a šuplíků, ve kterých tančí vše, co jste do nich uložili. Celá tato diskotéka samozřejmě hraje nejvíc nahlas na rozbitých okreskách – čím je však asfalt vyžehlenější, tím příjemnější putování v obytňáku je.
Jedná se však o snesitelné oběti za to, že za vašimi zády putuje v podstatě vše, co potřebujete k životu, který se pohybuje na pomezí klasického stanování a pobytu v luxusním apartmá. Nám byl k dispozici stolek se sezením, dostatečně velká kuchyňka s lednicí i spíží, koupelna s toaletou, umyvadlem i zrcadlem, sprchový kout, ložnice s velkým letištěm, druhá stahovací postel a obrovské množství úložného prostoru.
Opomenout nesmím ani garáž, která se nachází pod ložnicí a je přístupná z venku. Slouží především pro ukládání sportovního či kempovacího vybavení, kočárků, případně i motocyklu, jak jsme párkrát u jiných viděli.
Svobodné cestování plné omezení
Největší benefity karavaningu jsem začal poprvé pociťovat v momentě, kdy jsme zastavili na odpočivadle u německé dálnice, ukuchtili oběd, proběhli se venku a chvilku si odpočinuli v posteli. V ten moment jsem se začal neskutečně těšit na chvilky, kdy si najdeme fajn místo přímo na pláži, které se stane na pár dní našim domovem – a vše bude bezstarostné.
Jenže právě tato představa byla trochu zkreslená. Fajn místa přímo na pláži jsme sice našli, přesto jsme se v rámci splnění mise museli přesouvat častěji, než bychom chtěli. Dva týdny na přejetí půlky Evropy prostě není tolik času, kolik by se mohlo zdát, což platí dvojnásob, cestujete-li s malým dítětem. Náročné se ukázalo hledání samotných lokalit, kde zůstat. Cestování karavanem je sice o svobodě, ale rozhodně ne o svobodě absolutní.