Vzali miliardy, aby jí pomohli zpět na vrchol. Zadlužila se ještě víc, marketingově s ní ale Spotify boduje

Čtyřletá spolupráce hudebního obra s FC Barcelona je zajímavá nejen pro peníze, ale i proto, že využívá chytrou reklamní plochu na slavných hráčích.

Filip HouskaFilip Houska

barca-spotify-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Spotify

Barcetify

0Zobrazit komentáře

Bylo to pro ni krušné období, které šokovalo i širokou sportovní obec. Když se před čtyřmi lety zjistilo, že jeden z nejopěvovanějších fotbalových klubů světa dluží přes 1,3 miliardy eur, zákonitě musela ve vedení týmu přijít revoluce, která by šílenou finanční situaci pomalu zlepšovala. Důležitou roli v tom má Spotify, kterému se daří katalánský velkoklub kreativně propojovat s největšími hudebními hvězdami. A teď se blíží další velkolepý krok.

Finančně zotavit tak obrovský sportovní kolos, jakým FC Barcelona je, z principu nemůže být jednoduché. Obzvlášť v případě, když jeho dluh činí v přepočtu necelých 35 miliard korun a vznikl jednak ze špatných investic do hráčů, jednak kvůli nadměrným výdajům na jejich platy. Vedení klubu pod taktovkou Josepa Bartomeua zkrátka nezvládlo finanční řízení a zapříčinilo katastrofální stav.

Proto do prezidentského křesla v roce 2022 usedl barcelonský srdcař Joan Laporta a rozhodl se řezat do živého. Rozjelo se refinancování dluhu, prodeje části televizních i digitálních práv, snižování platů hráčů i výdajů na přestupy hráčů z jiných celků a také začaly námluvy s novými sponzory. Tím hlavním se stalo Spotify, jednička na poli streamování hudby, kterou měsíčně používá přes 600 milionů lidí.

lamine-yamal

Foto: Spotify

Lamine Yamal, jedna z největších hvězd fotbalové Barcelony

Zpráva o spolupráci Barçy a Spotify tehdy obletěla celý svět. Švédský obr do té doby nikdy nebyl hlavním sponzorem tak velkého sportovního klubu a nikdy v rámci dlouhodobé, respektive čtyřleté sponzorské spolupráce nevynaložil 280 milionů eur (přes sedm miliard korun). Pro vedení aktuálního lídra španělské La Ligy šlo o cennou vzpruhu za finančním zotavením, Spotify ale do partnerství rozhodně nešlo jako charita.

Za miliardy korun si firma koupila práva na domácí stadion Camp Nou, který se přejmenoval na Spotify Camp Nou. A stejně tak zásadní bylo i získání exkluzivního prostoru na dresech hráčů. Na přední straně mužského, ale i dámského barcelonského týmu mohlo Spotify umístit své logo a svým způsobem si tak zajistilo také možnost s ním marketingově nakládat tak, jak se mu to zrovna hodí. Proto se tam občas dějí zajímavé grafické věci.

Spotify už totiž několikrát své logo nahradilo za vizuální identitu velkých hudebních umělců, přes kterou chytře propagovalo své klíčové aktivity. Poprvé se na nich objevil ikonický jazyk legendární kapely The Rolling Stones, a to v rámci jejich celosvětového turné. Poté na ně bylo umístěno i logo španělské zpěvačky Rosalíe, kanadského rappera Drakea či kolumbijské zpěvačky Karol G. Prostor dostala i skupina Coldplay.

Spotify začalo barcelonské dresy využívat pro marketingové aktivity spřátelených kapel a interpretů a zpravidla si vybíralo zápasy, kde bude viditelnost co největší. A to jsou v případě španělské první ligy střety s Realem Madrid, pro které se vžilo označení El Clásico. Edice s The Rolling Stones, Coldplay, ale i Drakeem nebo Rosalií byly využity právě v těchto kláních, které jsou pro fanoušky z důvodu tradiční rivality obou týmů jedny z nejatraktivnějších.

Marketingově to ale nefunguje jen pro Spotify, ale také pro Barcelonu. Standardně se totiž představuje i speciální komunikace, díky které může svou auru dostat blíže k novým lidem, typicky fanouškům dané kapely nebo daného hudebníka. Dresy navíc putují i do prodeje, takže si je může kdokoliv zakoupit a podpořit tak obě strany. A nebývá výjimkou ani charitativní přesah, kdy se peníze z prodejů limitovaných dresů dávají na dobrou věc.

Za měsíc má přitom přijít další, z hudebního hlediska zajímavá spolupráce. Podle katalánského serveru Ara se má objevit na dresech symbol Travise Scotta, jednoho z nejznámějších rapperů současnosti, a to opět před třaskavým El Clásicem, které se v Barceloně odehraje 11. května. Podle dostupných informací má chystaná edice nahradit tu s Taylor Swift, o které se také mluvilo. Zprávu ale FC Barcelona ani Spotify zatím oficiálně nepotvrdily.

Travis Scott by dával smysl z několika důvodů. Především jde o nesmírně velkou hudební hvězdu, kterou jen na Spotify měsíčně poslouchá skoro sedmdesát milionů lidí. Třiatřicetiletý Američan má zároveň ke Katalánsku blízko i kvůli tomu, že tam před dvěma lety natáčel videoklip k hitu Sirens, pro který využil monumentální Tarraco Arenu v Tarragoně – a spolupracoval s tamní uměleckou skupinou.

Všehovšudy se Spotify pro fotbalovou Barcelonu stalo veledůležitým partnerem k postupnému finančním zotavení. A projevuje se to hlavně růstem komerčních příjmů klubu, které předloni dosáhly úrovně 351 milionů eur (8,8 miliardy korun) s tím, že jen 200 milionů eur pocházelo ze sponzorských smluv. I tak je ale Barça hluboce zadlužena, teď zejména v souvislosti s novým stadionem, respektive celým komplexem.

Nejen, že modernizuje Spotify Camp Nou, který by se mohl otevřít během příštího roku (byť je to kvůli pokračující výstavbě spíš nepravděpodobné), ale také buduje projekt Espai Barça, což má být nové sportovní zázemí, kterého se domácí aréna stane středobodem. To celé podle španělského deníku El País stát zhruba 1,5 miliardy eur, tedy přes 37 miliard korun. Vedení klubu ale očekává, že Espai Barça bude přinášet stovky milionů v příjmech ročně.

Hotel Fairmont, za nímž stojí tři miliardáři, se otevřel. Do podobného projektu už nepůjdu, říká Baudiš

Pořizovací cena činila 5,8 miliardy korun, náklady na rekonstrukci se vyšplhaly na čtyři miliardy. Hotel Fairmont Golden Prague se otevírá prvním hostům.

zlata-praha-faimont-golden-prague-1-1

Foto: Fairmont Golden Prague

Výhled v restauraci Zlatá Praha, která je součástí hotelu Fairmont Golden Prague

0Zobrazit komentáře

Byl to první mezinárodní pětihvězdičkový hotel v Československu. Slavný brutalistický Hotel InterContinental vyrostl v pražské Pařížské ulici mezi lety 1968 a 1974 a po Sametové revoluci vystřídal řadu vlastníků. V roce 2019 jej koupili miliardáři Pavel Baudiš, Eduard Kučera a Oldřich Šlemr, každý s přibližně třetinovým podílem, a rozhodli se, že objektu vrátí jeho dřívější slávu. Teď, po pěti letech, skončila jeho náročná rekonstrukce a hotel se pod novým jménem Fairmont Golden Prague otevírá veřejnosti.

„Všichni majitelé máme k tomuto místu určitý vztah. Eduard Kučera tu slavil promoci i svatbu, můj pradědeček se zase podílel na stavbě nedalekého Čechova mostu. Jeho okolí nebylo nikdy dokončeno, ať už kvůli asanaci, nebo bombardování v průběhu druhé světové války. Cítil jsem proto nostalgii a touhu dotáhnout přeměnu tohoto místa tak, aby začalo zase žít,“ řekl Baudiš, jenž je spolu s Kučerou jedním ze zakladatelů Avastu, k motivaci koupit hotel, který v těchto dnech zahajuje svůj provoz.

Jeho název odkazuje na restauraci Zlatá Praha, jež se nachází v nejvyšším patře hotelu a nabízí panoramatický výhled na pražské střechy i kostelní věže. Podle Baudiše byla ale budova v roce 2018, kdy ji společně s Kučerou a Šlemrem koupili, ve velmi špatném stavu. „Musela se oholit až na původní beton. Teď je to nádhera,“ komentoval během novinářské prohlídky interiérů. Část rekonstrukce je již dokončena, například hotelová lobby nebo právě Zlatá Praha a samozřejmě pokoje. Naopak kongresový sál si ještě pár týdnů počká.

Doposud vynaložená suma se vyšplhala na přibližně deset miliard korun – k pořizovací ceně 5,8 miliardy se ještě přibalily čtyři miliardy za rekonstrukci, která se protáhla o dva roky. „Čekal jsem, že to bude rychlejší, jsem ale spokojen a možná se tu i někdy vyspím. Do takto velkých realitních projektů už teď nicméně asi nepůjdu,“ uvedl Baudiš pro CzechCrunch. A připomněl nedávné vybudování soukromého sanatoria ve středočeských Doubravčicích, v němž se movití klienti mohou léčit ze závislostí na alkoholu, drogách, lécích nebo třeba sociálních sítích. Baudiš je v projektu hlavním investorem.

Hotel Fairmont koupilo miliardářské trio prostřednictvím family office R2G. Ta teď ovšem bude nadále sloužit pouze rodině Šlemrových, upozornil koncem března server e15. Podle něj podnikatelé nedokázali sladit společnou strategii – Šlemr, který zbohatl díky ovládnutí České gumárenské společnosti, už nevyhledává přímé investice. „Pan Šlemr se už do takto velkých projektů vrhat nechce. Rozhodně ale nešlo o nějaký rozchod ve zlém, budeme spolupracovat i nadále,“ doplnil Baudiš pro CzechCrunch.

abakus_zleva-eduard-kucera-milada-kucerova-jarmila-baudisova-a-pavel-baudis-1

Foto: Nadační fond Abakus

Pavel Baudiš (vpravo) a Eduard Kučera s manželkami, které jsou členkami správní rady Nadačního fondu Abakus

Koupi bývalého InterContinentalu vnímá Baudiš jako životní investici, vlastnictví totiž může trvat několik generací. Ostatně už v lobby dýchá na hosty umění ze soukromých sbírek Kučery a Šlemra – různé skleněné plastiky nebo instalace Domovní znamení Prahy od sochaře Martina Janeckého. Hlavní vchod lemuje světelná instalace Nebesa složená ze šesti set svítících tyčí hutního skla. Recepce tvoří skleněné cihly se zrcadlovou vrstvou, interiér hotelu pak doplňuje řada lustrů a sklářských prací od českých značek Lasvit, Preciosa nebo Bomma. „Je pro nás důležité, aby si hotel uchoval českého ducha,“ popsal ředitel hotelu Gerhard Struger.

V hotelu navíc není pouze jedna restaurace a bar, ale rovnou šest podniků. „Hned dva z nich mají přímý vstup z Pařížské ulice a nové lávky vedoucí z Dvořákova nábřeží. Lidé budou moci do restaurací volně vcházet, aniž by při příchodu měli pocit, že do hotelu nepatří,“ vylíčil Marek Tichý z kanceláře TaK Architects, který rozsáhlou a ambiciózní rekonstrukci vedl. Jeho ateliér se snažil zachovat původní architekturu budovy, která v minulosti hostila i Richarda Nixona, Margaret Thatcherovou, Michaela Jacksona, Eltona Johna nebo Meryl Streepovou. „Na první pohled to tu ale nemá vypadat hotel, spíš jako galerie. I proto je recepce trochu stranou,“ dodal k novému vzhledu přízemní lobby Tichý.

connect-vrsovice

Přečtěte si takéKe starým přibudou moderní Vršovice, vznikne devět domůKromě historických a průmyslových nově i moderní Vršovice. Developeři budují na jejich okraji devět domů

K ubytování hostů bude stejně jako dřív sloužit druhé až osmé podlaží, kde je 320 pokojů, apartmánů a rezidencí. K dispozici je i spa či fitness centrum. Ceny za noc začínají na necelých 14 tisících korunách. Otevřením hotelu však rekonstrukce nekončí. Projekt, založený na myšlence dokončit celé okolí objektu, čeká jeho poslední část – revitalizace náměstí Miloše Formana před budovou. Na její podobu bude letos vypsaná architektonicko-urbanistická soutěž.

Kanadský řetězec Fairmont provozuje 13 hotelů po celé Evropě, například Fairmont Le Montreux Palace ve Švýcarsku, The Savoy ve Spojeném království nebo Fairmont La Hacienda na španělské Costa Del Sol. Pražský „InterContinental“ je první pobočkou Fairmontu v Česku, v blízké budoucnosti chce síť vstoupit i do Tokia, Bangkoku, New Orleans nebo anglického venkova. „V hotelech Fairmontu jsem byl například v San Francisku, Vancouveru nebo Londýně, a vždy všechno fungovalo velmi dobře,“ vysvětlil Baudiš důvod, proč si pro správu hotelu vybral se spoluinvestory právě tento řetězec.