Facebook bojuje se spamem i nahotou. Za půl roku odstranil přes 3 miliardy falešných účtů

facebook-mark-zuckerberg

Foto: Facebook

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Je jen málo firem, které se ve světě řadí k těm suverénně největším a nejvlivnějším a které mají od svého založení v čele stále stejného šéfa. V případě Facebooku si prakticky nelze ani představit, že by firmu vedl někdo jiný než Mark Zuckerberg, který již prožil tolik úspěchů i krkolomných pádů jako málokdo v technologickém světě. Vždy to ale ustál a jeho platforma se stále drží na špici mezi sociálními sítěmi.

Když se dnes řekne Facebook, u většiny lidí to vyvolá mírné pochybnosti o tom, zda může obrovská síť, která dnes čítá miliardy uživatelů a propojuje hlavní sociální síť také se službami jako Instagram, WhatsApp a především Messenger, dál existovat ve své aktuální formě. Je na ní jednoduše čím dál více lidí a obsahu, který má Facebook jako hlavní zdroj příjmů a který často nepřizpůsobuje pouze samotným uživatelům, ale především nahrává inzerentům, kteří díky tomu mohou cílit reklamu až s neuvěřitelnou přeností.

Není tak divu, že se v průběhu let z Facebooku stáhlo značné množství mladších uživatelů, kteří si kdysi nemohli představit jediný den bez něj. Dnes už jim ovšem často nedává to, co by chtěli, a proto přecházejí jinam, na menší a alternativní služby. Souvisí s tím i rostoucí počet falešných účtů a rafinovaných fíglů, jak útočit nejen na ostatní uživatele, ale také na platformu samotnou.

new-facebook-desktop

Facebook tak má mimo rozvíjení služeb plné ruce práce především s odstraňováním závadného obsahu a falešných účtů, jejichž počet enormě stoupá, a to i přesto, že se miliardová firma snaží vyvíjet čím dál propracovanější systémy. Jen za poslední kvartál minulého roku a první čtvrtletí toho letošního Facebook odstranil celkem 3,39 miliardy falešných účtů. Ano, čtete správně, více než 3 miliardy účtů za pouhých šest měsíců.

Nebylo to samozřejmě tak, že by si přes 3 miliardy lidí vytvořilo falešný účet, ale šlo především o práci hrstky skupin, které si vyvinuly systém na automatizovanou tvorbu falešných účtů. Přes ty poté spamují různé diskuze, promují vlastní produkty, přidávají si náhodné přátelé a následně zneužívají jejich informace a podobně. Dobrou zprávou je, že v 95 % případů byl schopen Facebook takové účty a jejich závadný obsah rozpoznat ještě předtím, než je někdo manuálně nahlásil.

kfc-sanders

Přečtěte si takéSmažená křídla a virtuální luxus. KFC představilo omlazeného digitálního influencera SanderseSmažená křídla a virtuální luxus. KFC představilo omlazeného digitálního influencera Sanderse

Vyplývá to z reportu, který společnost publikovala na svém blogu. Algoritmus Facebooku si pak ví rady například s urážlivou komunikací pouze v 65 procentech případů a Facebook aktivně pracuje na tom, aby číslo a systém maximálně vylepšil. Spousta z nahlášených příspěvků je pak totiž řešena ručně, což přidává společnosti další náklady.

Pokroky právě v urážlivých či například rasistických komentářích a jejich mazání ale Facebook v průběhu let udělal zásadní. Ještě před dvěma lety byla automatizovaná technologie schopna zaznamenat pouze 24 % příspěvků, dnes je to pomalu trojnásobek. Nejvíc závadných příspěvků je na Facebooku stále v kategorii spam, tedy odkazy na škodlivé nebo jinak nevhodné stránky. Druhou nejzásadnější kategorií je pak nahota a další obsah pro dospělé nebo právě nesnášenlivé komentáře.

Od nenávisti, nahoty až po prodej drog

Zajímavé je, že mezi takovými příspěvky jsou například i prodej zbraní nebo drog, které se nebojí někteří, především na první pohled falešní uživatelé nabízet prostřednictvím různých technik. Za zmíněných šest měsíců šlo o 1,4 milionu kusů obsahu, který byl spojený s prodejem zbraní nebo jejich částí. V případě drog pak šlo dokonce o 1,5 milionu příspěvků či dalšího typu obsahu. Hodně z těchto typů příspěvků je přímo nahlášeno uživateli, automaticky Facebook zastaví zhruba 70 procent z nich.

mark-zuckerberg-facebook3

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

I když se postupně daří technologii vylepšovat, snahy o poškození platformy budou vždy a jejich počet bude zásadním způsobem růst. Není proto divu, že do řešení Facebook investuje ohromné peníze. Vezmeme-li v potaz, že se jinak platforma potýká s mnoha problémy kolem soukromí uživatelů, které ovšem s kontrolou podobného obsahu souvisí, moc to na důvěře stávajících uživatelů nepřidá. Facebooku ostatně za jeho praktiky v minulosti aktuálně hrozí miliardová pokuta. Pro tu si dal letos stranou prozatím 3 miliardy dolarů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Škoda Auto představila svůj první elektromobil. Citigo na baterky ujede přes 250 kilometrů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-citigo-e

Škoda Citigo-e iV

0Zobrazit komentáře

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vstupuje do nové éry, kterou symbolizují elektrické motory a obří baterie v podlaze. V Bratislavě při příležitosti hokejového mistrovství světa odhalila svůj vůbec první sériově vyráběný elektromobil Citigo-e a také nový Superb, který má jako první škodovka plug-in hybridní motor.

Do éry elektromobility vstupuje Škoda Auto také s novou značkou iV, která bude zastřešovat všechny vozy s elektrickými motory. Jak prozradil šéf automobilky Bernhard Maier, do roku 2022 hodlá Škodovka proinvestovat dvě miliardy eur (přes 50 miliard korun) a představit přes deset nových elektrických či hybridních modelů.

skoda-citigo-e-iv2-min

Škoda Citigo-e iV

Jako první na trh přijde plně elektrické Citigo-e iV, které se příliš neliší od dosavadní varianty se spalovacím motorem. Místo něj však bude čtyřmístné městské vozidlo pohánět elektromotor o výkonu 61 kW, který bude napojený na baterii s kapacitou 36,8 kWh. Díky ní má Citigo-e ujet na jedno nabití až 265 kilometrů, což by mělo být pro dopravu po městě zcela dostačující.

Sériová výroba vůbec prvního elektromobilu značky Škoda začne v Bratislavě v druhé polovině letošního roku a jak prozradil Bernhard Maier pro iRozhlas, jeho cena by se měla vejít do půl milionu korun. Přesnou cenu však Škodovka zatím nezveřejnila. K prvním zákazníkům by se mělo elektrické Citigo dostat na přelomu roku.

keelcraft

Přečtěte si takéDavid Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loďDavid Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loď

U elektromobilů je vedle jejich dojezdů důležitý také čas nabíjení. Při využití rychlodobíjecí stanice Škodovka udává, že se Citigo dobije z 0 na 80 % kapacity baterie zhruba za jednu hodinu. V případě domácího wallboxu, který je pomalejší, to bude za čtyři hodiny a do 100 % pak za 5,5 hodiny. I díky tomu řidiči dostanou na palubní desku nový ukazatel, který ukazuje úroveň nabití baterie a údaj o zbývajícím dojezdu.

skoda-citigo-e-iv3-min

Škoda Citigo-e iV

Dominantním nicméně bude ručkový ukazatel pro zobrazení módu jízdy, který informuje o relativním výkonu pohonu nebo o relativní úrovni rekuperace brzdné energie zpět do vysokonapěťové baterie. Řidič má tak během jízdy neustále aktuální přehled o tom, jaký je stav baterie a zda ji případně jízdou aktivně dobíjí. Maximální rychlost malého Citigo je 130 kilometrů v hodině.

Superb do zásuvky

Plně elektrické Citigo nicméně není jediným představitelem nové elektrifikované éry. Škoda Auto v Bratislavě ukázala také nový Superb iV, který je prvním vozem automobilky s plug-in hybridním motorem. To znamená, že benzinový motor 1,4 TSI se kombinuje s elektromotorem a dohromady podávají maximální systémový výkon 160 kW.

Nový hybridní Superb dokáže jet i čistě na elektromotor, díky baterii o kapacitě 13 kWh až do vzdálenosti 55 kilometrů. Kombinovaný dojezd činí 850 kilometrů a baterie je schopná se dobíjet i během jízdy, buď spalovacím motorem, nebo rekuperací brzdné energie. Když je potřeba dobít ze zásuvky, konektor se nachází pod krytkou v masce chladiče a z wallboxu trvá nabití 3,5 hodiny.

skoda-superb-iv2-min

Škoda Superb iV

V hybridním módu řídicí motorová jednotka sama určuje na základě vyhodnocení mnoha parametrů zapojení jednoho, druhého nebo obou motorů, a to vždy na základě toho, jak řidič jede, s cílem minimalizovat spotřebu. Nový hybridní Superb iV se začne v závodě v Kvasinách vyrábět rovněž ve druhé polovině letošního roku a k zákazníkům dorazí začátkem příštího roku.