Facebook chce propojit WhatsApp, Instagram a Messenger, aby si mezi nimi mohli uživatelé posílat zprávy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mark-zuckerberg-facebook-messenger-keynote

Pod Facebook patří také Messenger, Instagram a WhatsApp

0Zobrazit komentáře

Největší sociální síť Facebook si pro následující rok stanovila zcela zásadní plán, v rámci kterého by měla propojit své stávající komunikační služby, aby bylo možné posílat si zprávy mezi nimi navzájem. Facebook totiž zdaleka není jen o vlastní chatovací službě Messenger, ale vlastní také nejpopulárnější komunikační aplikaci WhatsApp a rychle rostoucí Instagram, přes který dnes již mnoho uživatelů také pravidelně komunikuje. A šéf Facebook Mark Zuckerberg nyní chce trojlístek komunikačních aplikací propojit, aby bylo možné posílat zprávy třeba z WhatsAppu do Messengeru.

Důležité je, že všechny aplikaci budou nadále fungovat samostatně, ale podle zprávy deníku The New York Times plánuje Facebook od základů přepracovat kompletní komunikační infrastrukturu, na níž Messenger, WhatsApp i Instagram stojí. Výsledkem má být ucelený komunikační ekosystém, díky kterému si budou moci lidé posílat zprávy z WhatsAppu do Messengeru, z Messengeru do Instagramu a tak dále.

Součástí významných změn má být i to, že všechny aplikace získají podporu pro end-to-end šifrování, což byla dosud deviza především WhatsAppu. Cíl propojení svých komunikačních aplikací, které dnes používají každý měsíc v součtu zhruba 4,5 miliardy uživatelů, je jednoznačný: Facebook si chce udržet uživatele v rámci svého ekosystému a propojené aplikace tomu mají pomoci místo toho, aby lidé odcházeli ke konkurenčním řešením, jako jsou iMessage od Applu nebo Hangouts od Googlu.

facebook-snapchat-instagram-twitter-messenger-apps

Facebook chce propojit komunikaci na Messengeru, WhatsAppu a Instagramu

Podle The New York Times, který se odvolává na své zdroje uvnitř společnosti, si přepsání trojice aplikací vyžádá stovky vývojářů a Facebook je teprve na začátku. Dokončit unifikaci komunikační infrastruktury by nicméně chtěl do konce tohoto roku nebo na začátku toho příštího. Pokud Facebook tuto významnou integraci skutečně spustí a dokončí, uživatelé Facebooku by pak mohli například posílat šifrované zprávy těm, co mají pouze účet na WhatsAppu.

Propojený a výnosný byznys

„Pracujeme na tom, abychom ve více našich komunikačních produktech nabídli end-to-end šifrování a zvažujeme způsoby, jak zjednodušit možnosti spojit se s přáteli a rodinou napříč sítěmi,“ uvedl pro The New York Times Facebook. „Načínáme dlouhý proces, kdy budeme řešit všechny detaily, jak to celé bude fungovat, a podle očekávání kolem toho probíhá mnoho diskuzí a debat.“

Pro Facebook je udržení uživatelů ve svých službách a aplikacích klíčové především z byznysového pohledu. Ve chvíli, kdy budou uživatelé využívat jeho aplikace více, je to zajímavější také pro inzerenty, jimž Facebook prodává reklamní prostory. Ostatně i právě ve WhatsAppu, kde dosud reklamy chyběly, se začínají postupně objevovat, protože Mark Zuckerberg chce, aby začala největší komunikační aplikace na světě vydělávat mnohem více peněz, což se jí zatím i přes svou, půldruhé miliardy velkou základnu uživatelů nedařilo.

tomas-cupr-rohlik2

Přečtěte si takéTomáš Čupr vydává dluhopisy za 777 milionů korun. Šéf Rohlik.cz s nimi může ovládnout 75 procent firmyTomáš Čupr vydává dluhopisy za 777 milionů korun. Šéf Rohlik.cz s nimi může ovládnout 75 procent firmy

Zatímco Facebook v posledním roce čelil jednomu problému za druhým a u mnoha uživatelů si zásadním způsobem pošramotil pověst, jeho dříve akvírované populární služby WhatsApp a Instagram často zůstávaly stranou a šéf Facebooku Mark Zuckerberg ostatně od začátku tvrdil, že jako nezávislé a samostatné aplikace zůstanou. To by se ovšem mělo změnit, což už naznačovalo dění v loňském roce.

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Kvůli neshodám s Zuckerbergem o dalším směřování nejprve opustili WhatsApp jeho spoluzakladatelé Jan Koum a Brian Acton a o pár měsíců později je ze stejných důvodů následovali také spoluzakladatelé Instagramu, Kevin Systrom a Mike Krieger. Začalo se totiž ukazovat, že Zuckerberg už WhatsAppu ani Instagramu negarantuje takovou nezávislost, jak na začátku sliboval, a chce nad jejich vývojem mít větší kontrolu, zejména z toho důvodu, aby začaly obě služby vydělávat více peněz. Plánované propojení komunikační infrastruktury nyní jednoznačně ukazuje na větší integraci pod hlavičkou Facebooku.

SpaceX staví novou vesmírnou loď Starship. Na její plášť je poprvé od 50. let použita nerezová ocel

Jiří SvobodaJiří Svoboda

starship-spacex-prototype

Foto: SpaceX

Část prototypu lodi SpaceX s názvem Starship

0Zobrazit komentáře

Vesmírná společnost SpaceX postupuje v závodech o dobývání vesmíru opět o krok dále. Rakety Falcon 9 již standardně létají několikrát měsíčně a lety s lidskou posádkou nás čekají zřejmě už letos, avšak firma Elona Muska se dívá ještě dále. Aktuálně se proto v Texasu chystá na testování další lodi. Jmenuje se jednoduše Starship a Musk o její konstrukci poprvé podrobněji hovořil v rozhovoru pro magazín Popular Mechanics.

Přesněji řečeno se jedná o druhý stupeň rakety, která byla dříve známá pod označením BFR (Big Falcon Rocket). Na odpalovací rampě tedy pod Starship bude stát ještě první stupeň, booster zvaný Super Heavy, který prozatím není vyroben.

Koncept BFR byl představen již v září 2016 a jeho hlavní zvláštností je technologie doplnění paliva na zemském orbitu. Díky ní by měla být loď schopna donést náklad až na povrch Marsu. V současné době má SpaceX hotový prototyp, avšak v procesu výroby udělala výrazné změny oproti původnímu zamýšlenému designu. Tu nejvýraznější nelze přehlédnout.

Plášť lodě Starship je nově vyroben z netradičního materiálu – nerezové oceli, která, dle všech známých informací, nebyla k tomuto účelu použita od dob prvních vesmírných experimentů v padesátých letech. Standardně je totiž používáno uhlíkové vlákno, a to pro svou lehkost a odolnost. Musk ostatně přiznal, že mu chvíli trvalo přesvědčit tým, že se jedná o nejlepší volbu.

„Původně jsme hledali řešení v podobě pokročilých uhlíkových vláken, ale vývoj byl moc pomalý a výsledek by stál 135 dolarů za kilogram. Navíc je zde zhruba 35% ztráta materiálu – některé z vláken uříznete a už je nelze použít. (…) Takže jste ve finále zhruba na 200 dolarech za kilogram,“ popisuje výrobní proces Musk.

boeing-aurora-flying-car

Přečtěte si takéBoeing poprvé testoval své elektrické létající auto. Budoucnost vidí v bezpilotní dopravěBoeing poprvé testoval své elektrické létající auto. Budoucnost vidí v bezpilotní dopravě

Obvyklý mýtus ohledně oceli je, že je pevná, levná, ale ne až tak lehká, ale podle Muska ve skutečnosti lehká je. Oproti uhlíkovým vláknům je cena nerezové oceli pouhé tři dolary za kilogram, přičemž SpaceX prý používá  její „speciální slitinu“ se zvýšeným obsahem chromu a niklu. Výsledným účinkem je, že při teplotách pod -180 °C je až o 50 % zvýšena odolnost pláště, zatímco většina ocelí se chová v mrazu přesně opačně.

BFR_Sep_Longnose

Původní koncept rakety BFR z roku 2016

„Je známý trik s tekutým dusíkem (teplota -196 °C, pozn. red.). Když ho vylijete na běžnou ocel, rozsype se jako sklo,“ popsal situaci po fyzikální stránce Musk. Dalším aspektem, kterého chce šéf SpaceX a také automobilky Tesla využít, je vysoká teplota tání nerezové oceli. Jeho slitina by měla být schopna operovat i při teplotách okolo 850 °C, což je dost na návrat z oběžné dráhy do atmosféry Země

Ocelový sendvič

Ačkoliv s nerezovou ocelí experimentoval vesmírný průmysl už v padesátých letech minulého století v programu Atlas, nejednalo se o příliš odolný materiál, který proto čelil selháním. Další důvod, proč by Muskovo pojetí fungovat mělo, se ukrývá pod lesklým povrchem. Musk jej nazývá regenerativním tepelným štítem a má se jednat o jakýsi ocelový sendvič. Plášť se totiž bude skládat ze dvou propojených vrstev nerezové oceli, mezi nimiž bude proudit voda nebo palivo. Díky mikrootvorům v první vrstvě bude raketa de facto potit vodu a tím se ochlazovat.

Starship byla začátkem ledna dokončena v testovacím středisku SpaceX ve městě Boca Chica v jižním Texasu a připravuje se na první testy. V noci z úterý na středu ji však postihla nehoda – silné větry způsobily, že se celý prototyp povalil, a Musk uvedl, že opravy budou trvat několik týdnů.

Verze, kterou aktuálně máme možnost vidět, bude nicméně sloužit pouze jako testovací raketa pro suborbitální lety. Musk dále řekl, že verze, která se podívá na orbit Země, bude vyšší, s tlustším pláštěm a aerodynamičtějším nosem. Dle posledních informací by ve výsledku celá raketa, včetně ještě neexistujícího první stupně, měla měřit na výšku 106 metrů a na Mars by měla dostat více než 100 tun nákladu za pomocí celkem 38 motorů Raptor.

Foto: SpaceX