Facebook po tlaku Evropské komise ve svých podmínkách jasně vysvětlí, jak nakládá s daty uživatelů
Největší sociální síť světa Facebook, kterou jen v Česku používá každý měsíc přes 5 milionů lidí, má za sebou v posledním roce celou řadu větších či menších skandálů s únikem citlivých dat svých uživatelů, respektive s jejich nakládáním. Proti si na něj posvítily i Evropská komise a evropské úřady na ochranu spotřebitele a jejich tlak nyní přináší reálné výsledky. Facebook přepíše své podmínky používání, aby v nich bylo jasně napsáno, jak vlastně s daty svých uživatelů nakládá.
Evropská komise dnes oznámila, že nové podmínky používání vítá, jelikož díky tomu Facebook přehledně vysvětlí, jak používá data uživatelů s ohledem na své aktivity a cílenou reklamu, z níž mu plynou klíčové příjmy. V aktualizovaných podmínkách bude uvedené, v jakých případech Facebook využívá uživatelská data, jak si mohou uživatelé své účty zavřít nebo jaké důvody mohou vést k jejich zablokování.
Miliardy díky uživatelským datům
Facebook nakonec podlehl tlaku Evropské komise a dalších evropských úřadů, které po něm požadovaly, aby svým uživatelům podrobně a zároveň jednoduše vylíčil svůj kompletní byznys model, který se právě významně týká i nakládání s uživatelskými daty. Nové podmínky má největší sociální síť, kterou používá každý měsíc téměř 2,5 miliardy lidí po celém světě, implementovat do konce června tohoto roku.
„Facebook dnes konečně ukázal závazek k větší transparentnosti a přímočarému jazyku ve svých podmínkách užívání. Společnost, která chce získat po skandálu s Cambridge Analytica zpět důvěru svých zákazníků, by se neměla schovávat za složitý, právní žargón o tom, jak vydělává miliardy díky uživatelským datům,“ uvedla komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová.
Podle české eurokomisařky nyní uživatelé jasně porozumí tomu, jak Facebook využívá jejich data, aby prodal přesně zacílené reklamy. Výsledkem dohody má být mimo jiné to, že Facebook ve svých podmínkách jasně vysvětlí, že jeho byznys model je založený právě na prodeji cílené reklamy, pro kterou využívá data z profilů jednotlivých uživatelů.
Facebook má dále v návaznosti na tlak Evropské komise ve svých podmínkách dodat, že přebírá odpovědnost také za třetí strany v případě, že u nich dojde ke zneužití uživatelských dat, zároveň má také doplnit pravidla týkající se uchovávání již smazaného obsahu, který by měl uchovávat jen ve zvláštních případech (například aby mohl vyhovět žádosti úřadů nebo maximálně 90 dní v případě technických důvodů).
Doplnit by měl Facebook i svou pravomoc ohledně jednostranné změny podmínek, která se má omezit jen na případy, kdy jsou změny přiměřené a zároveň berou ohled na zájmy spotřebitele, a nakonec má upřesnit pasáž o právech uživatelů se odvolat, když je jejich obsah smazán.
Foto: Flickr/EU2017EE Estonian Presidency