Facebook v Česku rozšiřuje svůj boj proti dezinformacím. K ověřování se oficiálně připojí i Demagog.cz

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Největší sociální síť světa Facebook má v boji s nepravdivými zprávami těžkou roli, a tak už několik let lavíruje mezi tím, jak zásadně svůj obsah regulovat a do jaké míry naopak zachovávat svobodu projevu.

V ověřování pravdivosti příspěvků začal Facebook před časem spoléhat na partnery a právě tyto aktivity rozšiřuje i v Česku. K agentuře AFP, která v rámci globálního partnerství ověřuje zprávy v českém prostředí od února, se nyní oficiálně přidá i nezávislá a certifikovaná fact-checkingová platforma Demagog.cz.

Když fact-checker vyhodnotí zprávu jako nepravdivou, Facebook ji začne zobrazovat níže ve svém News Feedu, čímž má snížit její šíření. Ze sítě ji přímo nesmaže, ale označí ji jako nepravdivou s odkazem na vysvětlení. Stránky, které publikují nepravdivé zprávy dlouhodobě, následně mohou přijít o možnost inzerce.

Celkem šest fact-checkerů na Česko

„Na spolupráci se společností Facebook se těšíme a zároveň doufáme, že se zvýší dosah a dopad naší práce. Když veřejné osobnosti sdílí nepravdivé nebo zavádějící informace, je důležité na to poukázat,“ říká Petr Gongala, koordinátor Demagog.cz.

demagog-cz

Web Demagog.cz

Jedinou novinářkou, která doteď narativy na českém Facebooku oficiálně ověřovala, byla v rámci partnerství s AFP Laďka Mortkowitz Bauerová, která má dvacetileté zkušenosti v oboru, mimo jiné z agentury Bloomberg.

Nepravdy, které Mortkowitz Bauerová ověřuje, shromažďuje na adresu na webu napravoumiru.afp.com. Vyvrátit, patřičně popsat a ověřit ale sama mohla zhruba jen deset narativů za měsíc, řekla v nedávném rozhovoru pro Radiožurnál.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Gondala pro CzechCrunch upřesnil, že Demagog.cz nebude alokovat nikoho ze svého týmu jen na práci pro Facebook, nicméně bude na ní průběžně dělat 4 až 5 lidí z jeho týmu. Ověřovat budou především obsah a zprávy, které sdílí na sociální síti politici, a držet se tak práce, na níž se zaměřovali doposud.

Politiky ověřovat, nebo neověřovat?

Facebook má ale k ověřování výroků od politiků dlouhodobě spíše pasivní postoj, snaží se být apolitický a veřejně se dříve distancoval k fact-checkování vyjádření politiků. Gondala přesto vidí v práci Demagoga a přístupu Facebooku průsečík a chce se v rámci partnerství orientovat zejména na zprávy a narativy, které politici neříkají přímo ve svých vyjádřeních, ale sdílí je na Facebooku se svými příznivci.

„To, že hoax nasdílí politik, by ho proti fact-checku nemělo chránit a Facebook je ochotný na tohle přistoupit,“ upřesňuje Gondala s tím, že Demagog.cz se nebude věnovat obecnému dezinformačnímu obsahu na největší sociální síti.

dan-trzil

Přečtěte si takéSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan TržilSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil

„Je nám ctí rozšířit náš fact-checkingový program v České republice o spolupráci s platformou Demagog.cz, která ověřuje fakta v Česku již řadu let a zároveň propaguje ověřování faktů pomocí vzdělávacích projektů a workshopů,” říká Guido Buelow, Head of News Partnerships pro střední Evropu ve Facebooku.

Největší sociální síť světa, kterou používá měsíčně 2,5 miliardy lidí a v Česku přes 5,5 milionu lidí, tak drží i nadále pasivnější přístup a v konečném důsledku je na každém uživateli, jaké informace bude chtít konzumovat. Zakladatel sítě Mark Zuckerberg už dříve prohlásil, že by dle jeho názoru nemělo být rolí soukromé firmy „cenzurovat politické reklamy nebo zprávy“

Z vlaku do auta a s ním do cíle. České dráhy vstupují do sdílené mobility spoluprací s Autonapůl

Vlak Českých drah na hlavním nádraží v Praze

0Zobrazit komentáře

Když po několikahodinové cestě vlak zastaví na vlakovém nádraží cílové destinace, putování tím často nekončí. Pokud se potřebujete dostat ještě někam dál, kam už vlak nejede, je třeba vyhledat nejlepší spoj městské hromady dopravy, zavolat taxík či využít některou ze služeb sdílené mobility, které se stále rozšiřují. A toho chtějí nyní využít i České dráhy, které začínají spolupracovat s carsharingem Autonapůl.

Zatímco cestování vlastním osobním vozem je v mnoha ohledech praktické, cestování vlakem je přinejmenším daleko romantičtějším způsobem, jak se přesunout z bodu A do bodu B. Podle Českých drah a společnosti Autonapůl je vůbec nejlepším řešením oba způsoby cestování spojit v jedno, a to i v době, která cestování příliš nepřeje.

Mezi oběma subjekty proto vzniklo partnerství, ze kterého nejvíce těží zákazníci Českých drah. S jeho vyjednáváním začalo Autonapůl zhruba před rokem a výsledkem je nový benefit pro každého, kdo se alespoň občas projede vlakem největšího tuzemského vlakového dopravce.

Zákazníci v rámci věrnostního programu ČD Body mohou prostřednictvím nákupů v e-shopu ČD sbírat body, které lze následně směnit za slevový voucher u Autonapůl. Tato nabídka se rozjela začátkem tohoto měsíce a po pár týdnech hlásí první desítky zákazníků. A to i přesto, že zahájení spolupráce vyšlo zrovna na období nouzového stavu.

autonapul4

Foto: NÖLB Mh/Wikimedia

Vlaky Českých drah se propojují s carsharingem Autonapůl

Jak ale pro CzechCrunch vysvětluje Michal Šimoník, ředitel Autonapůl, aktuální stav nebyl důvodem, proč se spuštěním nabídky otálet: „Řekli jsme si, že není na co čekat. Cílem bylo při případném slabším úvodním zájmu vychytat případné mouchy a připravit se na budoucí větší nápor. Ale vše běží hladce a příchozí vouchery stávajících i nových uživatelů carsharingu zpracováváme bez problémů.“

Autonapůl začalo první vůz půjčovat už v roce 2003, je tedy vůbec nejstarším poskytovatelem carsharingových služeb u nás. V současné době pokrývá formou tzv. stanicovém carsharingu, kdy se auta vyzvedávají a vracejí na předem daném místě, devět největších českých měst, a to Prahu, Brno, Olomouc, Ostravu, Liberec, Plzeň, Pardubice, České Budějovice a Hradec Králové.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důvod, proč se Autonapůl obrátilo právě na České dráhy, je celkem logický. Vybrali jsme si národního dopravce České dráhy, protože má největší síť vlakových spojů po celé republice a v oblasti dopravy je důvěryhodnou a respektovanou značkou,“ objasňuje Michal Šimoník.

Cestování s potenciálem

„Za 25 bodů dostane zákazník voucher v hodnotě 250 korun na využití sdíleného automobilu. K jeho získání přitom stačí například jedna cesta rychlíkem z Prahy do Ostravy, za kterou získává člen našeho věrnostního programu 32 bodů,“ vypočítává poměrně lehkou dostupnost slevy Vanda Rajnochová, tisková mluvčí ČD, s tím, že je třeba mít aktivovaný věrnostní program dopravce.

Také z pohledu Českých drah bylo spojení s Autonapůl logické. Podle Rajnochové jsou jeho služby dostupné a mají celorepublikové pokrytí se širokou nabídkou vozidel. Proto se České dráhy rozhodly v rámci pilotního provozu propojení otestovat.

autonapul

Foto: Autonapůl

Jeden z vozů flotily Autonapůl

„Naším hlavním cílem je spokojený zákazník. Také je to další způsob, jak veřejnost motivovat k cestování vlakem. Cestu si lidé mohou pohodlně naplánovat díky kombinaci vlaku a sdíleného auta od začátku až do cíle svojí cesty,“ dodává Rajnochová.

Díky tomu, že je celý projekt teprve ve svých začátcích, nechtějí České dráhy ani Autonapůl prozrazovat, zda může tato spolupráce vést k prohloubení vzájemného partnerství.

„Zatím probíhá spolupráce s Autonapůl v rámci věrnostního programu ČD Body. Případné další rozšíření nabídky budeme řešit podle zájmu cestujících. Na vyhodnocení spolupráce je potřeba delší časové období,“ komentuje strategii Vanda Rajnochová. Podobně zdrženlivý je také Michal Šimoník, který současnou formu spolupráce vidí jako testování zájmu zákazníků o takovou službu.

nasacrew

Přečtěte si takéElon Musk dává za astronauty ruku do ohně. SpaceX a NASA příští týden vypustí historickou pilotovanou misiElon Musk dává za astronauty ruku do ohně. SpaceX a NASA příští týden vypustí historickou pilotovanou misi

Pokud by se ukázalo, že lidem nebude dělat sebemenší problém vyměnit kupé za interiér sdíleného vozu, mohla by se spolupráce časem rozšiřovat. „Už samozřejmě máme několik dalších nápadů, jak by se spolupráce mohla rozšířit, uvidíme, co přinese budoucnost,“ říká Šimoník.

Propojení služeb ČD a Autonapůl není prvním pokusem, jak sblížit svět automobilové a vlakové dopravy. Možnost pohodlně přeskočit z vlaku, ale i autobusu rovnou do automobilu umožňuje například i spolupráce mezi největším soukromým tuzemským železničním dopravcem RegioJet a carsharingovou společností Car4Way.