Facebook vypne systém na rozpoznávání lidí a smaže obří databázi obličejů. Dopad na ochranu soukromí je s otazníkem
Foto: Anthony Quintano/Flickr
Facebook, respektive jeho mateřská firma Meta (nový název, který byl zvolen před několika dny), se nadále snaží zlepšovat svůj obrázek na veřejnosti a přispívá k tomu i dnešním oznámením. Na největší sociální síti světa totiž zmizí funkce, která na fotkách umožňovala rozpoznávat obličeje lidí. Data, která za dobu své existence posbírala o více než miliardě lidí, budou smazána. Je ovšem otázkou, do jaké míry jde o zásadní krok.
Až doposud bylo možné, aby každý uživatel Facebooku umožnil sociální síti rozpoznávat jeho obličej na fotkách napříč celou platformou. To například vyústilo ve funkci, kdy Facebook již při přidávání fotky nebo videa rozpoznal něčí obličej a navrhl jeho označení.
„Musíme zvažovat pozitivní případy využití rozpoznávání obličeje s rostoucími společenskými obavami, zejména proto, že regulační orgány dosud nestanovily jasná pravidla,“ napsal v příspěvku viceprezident Mety pro umělou inteligenci Jerome Pesenti.
Společnost Marka Zuckerberga dnes uvedla, že takovou funkci měla zapnutou více než třetina denně aktivních uživatelů, tedy přes 600 milionů lidí. Pro ně již bude nedostupná. A byť je rozpoznávání obličejů pro spoustu lidí možná strašidelná funkce, Facebook upozorňuje, že s jejím vypnutím přichází i minusy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
„Provedení této změny vyžadovalo pečlivé zvážení, protože jsme viděli řadu míst, kde mohou lidé rozpoznávání obličeje vysoce ocenit,“ píše dále Pesenti a upozorňuje například na výhodu pro slabozraké – této skupině uměla funkce třeba říct, pokud jsou na fotce, kterou přidal Facebook jejich přítel.
Jen dobré PR
Dělá ale skutečně Facebook krok zpátky? Ve své zprávě v podstatě říká, že vypne automatické rozpoznávání a vymaže dataset obličejů, což podle bývalého technologického novináře a podnikatele Oma Malika nic moc nemění. „Všechny znalosti z tohoto souboru vizuálních dat byly vytěženy, zdokonaleny a implementovány. Vymazání datasetu nemá velký význam,“ napsal na Twitter s tím, že se jedná jen o snahu o dobré PR.
Zdánlivá změna totiž ani neodstraní základní software, který systém rozpoznávání pohání, což je pokročilý algoritmus zvaný DeepFace. Jinými slovy se už Facebook bude na první pohled tvářit, že váš konkrétní obličej nepozná, ale bude toho kdykoliv znovu schopen.
Jak připomíná server CNBC, Facebook v roce 2012 koupil izraelský startup Face.com, který dal základ týmu, jenž měl na starosti právě vývoj technologie rozpoznávání obličejů a algoritmus DeepFace. Zaplatil za něj tehdy několik desítek milionů dolarů.
Jak už před dvěma lety upozornil magazín Slate, Facebook stále drží díky DeepFace největší databázi obličejů na světě, tím pádem i algoritmus, který se na ní naučil takřka naprosté bezchybnosti. Facebook na rozpoznávání obličejů oficiálně nezanevřel ani tak.
S externími odborníky chce nadále pracovat na místech, kde může být užitečné – třeba na verifikaci něčí identity nebo k prevenci krádeže identity či podvodů. „Na podobných případech použití budeme i nadále pracovat, ale zajistíme, aby měli lidé přehled a kontrolu nad tím, zda jsou automaticky rozpoznáváni,“ pokračuje Pesenti.
Minulý rok však už ukázal, že Facebook s biometrickými daty ne vždy nakládá podle zákona. V mimosoudním vyrovnání totiž zaplatila Zuckerbergova společnost 650 milionů dolarů (přes 14 miliard korun) za to, že v rozporu se zákony amerického státu Illinois používala umělou inteligenci právě k automatickému rozpoznávání lidí na fotkách.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.