Po největším kryptoměnovém šílenství, které proběhlo s přelomem loňského a letošního roku, se rozhodla spousta online platforem limitovat jakoukoliv placenou propagaci kryptoměn a potažmo startupů, které vybíraly peníze prostřednictvím ICO (prvotní nabídka digitální měny). Počínaje Facebookem, který zakázal reklamy na kryptoměny, ICO a binární opce, a konče Twitterem či Googlem.
Po posledním oznámení Facebooku ale začíná svítat na lepší časy. Pro vybrané inzerenty, kteří si požádají o schválení, Facebook reklamy na kryptoměnové projekty, nikoliv však ICO a binární opce, znovu povolí. Na největší sociální síť se tak vrátí především kryptoměnové burzy a směnárny, které musely propagaci zastavit. Ty například budou muset Facebooku ukázat jejich licenci.
Facebook zároveň nikdy neřekl, že bude blokovat reklamy napořád. Šlo o dočasné řešení, které mělo zamezit případné ztrátě prostředků některých uživatelů a také zamezit propagaci klamavých projektů, kterých se na internetu pohybovalo ohromné množství. Nyní, i přestože je kryptoměnový trh na zhruba třetině hodnoty od začátku roku, je to další z možností, která Facebooku může přinést nemalé finanční prostředky od zadavatelů reklamy.
V případě, že máte zájem o podání žádosti k inzerci kryptoměnových projektů, můžete zamířit přímo na oficiální web.
Téma živočišných potravin a jejich původu je v dnešní době čím dál aktuálnější. Lidé se postupně, avšak velmi pomalu, začínají zajímat, zdali maso, mléko nebo vejce, které si běžně kupují v obchodech, pochází z ověřených chovů zaručujících co nejmenší utrpení na zvířatech. Nedávno se však na povrch dostala kontroverzní reportáž od České televize, která zachycuje různé klecové velkochovy slepic pro produkci vajec. Na uvedené záběry, jež vyobrazují hrůzné pohledy na zohavené slepice a vejce pokrytá roztoči, začaly ihned reagovat velké supermarkety včetně těch internetových.
Právě e-shopy s potravinami Rohlik.cz a Kosik.cz se rozhodly, že vejce pocházející z chovů v klecích přestanou v následujících letech od příslušných dodavatelů postupně odebírat, respektive přestávat nabízet (alespoň ve větším množství) svým zákazníkům. Namísto toho chtějí do sortimentu zahrnout více takových vajec, které pocházejí z nosnic v halách a z volných chovů.
Přístup obou internetových supermarketových služeb se však liší. Zatímco Rohlik.cz, za kterým stojí podnikatel a zakladatel Slevomatu nebo DameJidlo.cz Tomáš Čupr, chce do konce roku 2019 ze své nabídky vejce z klecových velkochovů zcela vymýtit, potravinový e-shop pod křídly e-commerce skupiny Mall Group Kosik.cz plánuje sortiment vajec z klecí jen zredukovat. Konkrétně má jít o nadpoloviční snížení do poloviny příštího roku s tím, že si bude důkladněji hlídat podmínky chovů od svých dodavatelů.
Podíl vajec z podestýlek, v biokvalitě a z volného chovu má tvořit až 80 % „vaječného“ sortimentu na Rohlik.cz
Čeští spotřebitelé nejsou na změnu připraveni
Minimálně v Česku se běžná veřejnost stále drží pravidla, že „nižší cena je důležitější než vyšší kvalita“. Průměrný Čech totiž raději vždy sáhne po co nejlevnější potravině i přes to, že její původ není úplně optimální. Není to však chybou jen zákazníků, ale také velkých obchodních řetězců, které podle Čupra „tlačí lidem do hlavy, že vejce (potažmo jiná potravina, pozn. red.) musí stát co nejméně a bojí se toto tabu – kvalita versus cena – prolomit“.
„Bez tlaku spotřebitelů na obchodníky a velké řetězce ke změně hned tak nedojde. Jdeme proti trhu, ale pokusíme se být inspirací pro ostatní, že to jde,“ dodává Čupr k uvedené situaci.
Tomáš Čupr
Ač se tento přístup může jevit jako mnohem ekologičtější a hodný roku 2018, pro běžné zákazníky by to mohlo znamenat, že si za vejce v budoucnu bude muset výrazně připlatit. Aktuálně se cena za klecové vejce pohybuje okolo 1,80 Kč, nicméně vejce od volně žijících slepic mohou stát až trojnásobek.
Na biovejce slyší i zaběhlé supermarkety
Rohlik.cz a Kosik.cz nejsou jedinými potravinovými subjekty, které na trend biovajec pomalu nastupují. Do konce roku 2025 by ze svých nabídek měly vejce z klecových chovů odstranit i řetězce jako Globus, Kaufland, Lidl, Penny Market, Billa nebo Tesco.
Je však nyní otázkou, zdali se v rámci naplnění tohoto scénaře bude na pultech objevovat stále dostatek českých vajec pro uspokojení všech zákazníků. Jak informuje Česká televize, výrobci do roku 2025 nestihnou implementovat nové systémy pro produkci neklecových vajec, a to hlavně z důvodu financí – v roce 2012 totiž do inovací klecí investovaly velké peníze, jelikož původní klece, které byly v Česku používány, byly v celé Evropské unii zakázány.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.