Facebooku rostly tržby i zisk, ale varuje před omezováním jeho příjmů z reklamy. Zuckerberg kvůli tomu kritizuje Apple

Filip HouskaFilip Houska

zuckerberg-cook

Foto: Facebook/ICDPP/CC

Mark Zuckerberg versus Apple. Rok 2021 může být pro Facebook těžký

0Zobrazit komentáře

Facebook zažil vydařený poslední kvartál loňského roku a za období od října do prosince zvýšil jak své tržby, tak zisk. Podle výsledků hospodaření firma Marka Zuckerberga utržila 28,1 miliardy dolarů (605 miliardy korun) a vykázala čistý zisk ve výši 11,2 miliardy dolarů (242 miliardy korun), což je meziročně o významných 52,7 % více. Vedle toho, že předčila očekávání analytiků, se pustila i do křížku s Applem, který může její úspěšný byznys výrazně narušit.

Není tajemstvím, že většina příjmů Facebooku plyne z reklamy. Jak ostatně ukazují hospodářské výsledky za uplynulý kvartál, Zuckerbergovo impérium na online reklamě utržilo 27,2 miliardy dolarů, přičemž zbylých přibližně 885 milionů dolarů spadá do kolonky Other. Reklamy tak jsou pro Facebook klíčové, a proto je vcelku logické, že to, co představuje Apple v operačním systému iOS 14, dělá Zuckerbergovi vrásky na čele.

Apple totiž chystá softwarovou změnu, která znemožní aplikacím automaticky sbírat pro potřeby reklamy identifikační čísla zařízení (tzv. IDFA), na něž jsou instalovány. Uživatelé iPhonů a iPadů, kteří mají iOS 14 nainstalované, tudíž dostanou možnost si sami určit, zda data s aplikacemi chtějí pro reklamní účely sdílet. A lze očekávat, že řada z nich je zakáže, což v počtu 70 procent aktivních iPhonů a iPadů s iOS 14 může být velké číslo.

Facebook o tom minimálně od prosince minulého roku otevřeně mluvil a nyní se nebojí přímo atakovat Apple, který podle něj „ohrožuje personalizované reklamy, na kterých závisí budoucnost milionů malých podniků k tomu, aby nacházely své zákazníky“. Současně akcentuje, že se Apple pro Facebook stává jedním z největších konkurentů. V minulosti se ostře do jablečné firmy pustil i v souvislosti s poplatky na App Storu.

mark-zuckerberg-facebook2

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Při ohlašování hospodářských výsledků, v rámci kterých zmínil i přírůstky denně a měsíčně aktivních uživatelů (1,8 a 2,8 miliardy), od Zuckerberga zazněla slova ohledně zneužívání postavení na úkor jiných aplikací. „Služba iMessage je základním pilířem jejich ekosystému. Je nainstalována na všech iPhonech a je postavena na privátním API a svoleních. Proto je nejoblíbenější komunikační službou v USA,“ říká šéf Facebooku.

V neposlední řadě Zuckerberg zpochybňuje i důvod Applu, proč tato opatření vůči reklamám dělá. Gigant z kalifornského Cupertina, který má za sebou nadmíru úspěšný kvartál, chce tímto krokem uživatelům pomáhat a chránit je před neustálým sledováním. Podle Zuckerberga ale těmito kroky akorát „sledují zájmy svých konkurentů, kterým postupně znemožňují cílení personalizovaných reklamních sdělení“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I to je jednou z hlavních obav Facebooku v letošním roce, a proto investory upozorňoval, že se to může negativně promítnout na jejich dalších výsledcích. Projevit by se to mohlo už po polovině roku, jelikož Apple má novou funkci, nazývanou Tracking Transparency, vypustit do iOS 14 během jara. Jinak se pro Facebook uplynulý kvartál (a vlastně i celý rok 2020) povedl nad očekávání.

Tvůrce největší sociální sítě se úspěšně porval s koronavirovou pandemií a během kritických měsíců mimo jiné spustil několik produktů pro elektronické obchodování jako Facebook Pay a Facebook Shops, které umožňují nákupy v aplikacích společnosti včetně Instagramu a WhatsAppu (jenž teď nezažívá šťastné období).

Za celý loňský rok utržil téměř 86 milionů dolarů, o 22 % více oproti roku 2019, a dosáhl na celkový zisk 29,1 miliardy dolarů. Co se vyhlídek na rok 2021 týče, vedle řešení tlaku od Applu chce znovu masivně investovat do technické infrastruktury, produktů i lidí. Údajně částky okolo 68 až 73 miliard dolarů. Až 23 miliard dolarů pak chce nasypat do datacenter, serverů, síťové infrastruktury i kanceláří.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pandemické nanošílenství. Domažlický nanoSpace loni vyrostl skoro o 5 000 % a prodal milion roušek

Iva BrejlováIva Brejlová

nanospace

Foto: nanoSpace

Antivirový šátek od české společnosti nanoSpace

0Zobrazit komentáře

Před rokem měla společnost nanoSpace v Domažlicích jednoho zaměstnance, který obstarával e-shop a dělal vše, co bylo třeba. Od komunikace přes faktury a balení zásilek. Na jakékoliv změny chyběly peníze. Vyráběla a prodávala pro většinu lidí poměrně okrajové zboží – povlaky, přikrývky nebo polštáře určené hlavně pro alergiky. Na šití roky používala jakousi nanotkaninu, která byla pro svět poměrně nezajímavá. Pak se vše změnilo. Radikálně.

Když přišla pandemie, zkušenosti s nanotkaninou firma přetavila do podoby roušek, respirátorů a šátků a každý měsíc se po přelomovém jaru stal pro firmu rekordní. Na konci roku se obrat skoro zpadesátinásobil na 128 milionů korun a nanoSpace vyrostlo o 4 648 %. „Ze dne na den nám narostl počet objednávek z 10 na 1 000+,“ říká Lucie Konečná, provozní ředitelka nanoSpace.

Firma na trhu působí od roku 2012, tudíž si šitím produktů s nanovlákennou membránou především pro alergiky a astmatiky vytvořila velký náskok. Během loňska tak rychle dokázala přijít se stejnou technologií určenou na novou potřebu: nanovlákennou ochranou nosu a úst.

Celkem se za rok 2020 prodeje dotlačily na milion nanovlákenných roušek, 250 tisíc nanorespirátorů a několik desítek tisíc antivirových šátků. Několikanásobně vzrostly i prodeje protiroztočových přikrývek, polštářů a povlaků s takzvanou nanovlákennou membránou pro alergiky či samočisticích nátěrů.

konecna

Foto: nanoSpace

Lucie Konečná, výkonná ředitelka společnosti nanoSpace

„Na začátku roku 2020 jsme měli jen pár desítek objednávek denně, v září jich bylo i deset za minutu. To vám může zamotat hlavu, my jsme ale sedm let dřeli na propagaci českých nanotechnologií, a tak jsme se i v těchto momentech snažili zůstat při zemi,“ uvádí Konečná.

Podle ní se změnilo fungování celé firmy. Místo toho, aby zaměstnávala jednoho člověka, bylo najednou jasné, že situaci nedokáže řešit interně. „Nebylo možné sehnat desítky zaměstnanců a vlastní sklad v tak krátké době. Proto jsme se rozhodli automatizovat,“ vypráví Konečná a popisuje spojení s firmou, která za ni odesílá objednávky, přechod na automatizaci účetnictví a spravování e-shopu.

„Museli jsme si pronajmout nové kanceláře v Písku a začít školit další lidi na zákaznickou podporu. Zrovna nyní nabíráme další lidi a pronajímáme si další prostory. Důležité pro nás bylo to, aby zvládli rychle fungovat samostatně, aby se mohli přesouvat dle epidemiologické situace na home office. Našeho druhého zaměstnance jsme prakticky školili z 98 % přes telefon,“ vysvětluje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ale nebyla to jediná nová situace, se kterou dosavadní osazenstvo dosud nemělo zkušenosti. „Mně je 28, byla jsem markeťák a najednou jsem musela řešit provoz. Největší radost mi udělal ale zaměstnanec naší partnerské výrobní firmy, který mi v prosinci řekl, že jsou nám moc vděční, protože díky nám nemuseli nikoho propustit,“ dodává.

Nanovlákenné materiály nanoSpace vyvíjí a vyrábí ve spolupráci s několika firmami, a to českými. Co se týče ochrany při dýchání, zkoušela firma více produktů, ale vlastní výrobu má jen na antivirové šátky. Funguje ale i jako prodejce dalšího zboží, pečlivě přitom vybírá české výrobce s nanotechnologiemi. Její zakladatel Jiří Kůs totiž zároveň předsedá tuzemské Asociaci nanotechnologického průmyslu a dlouho se o jejich známost snaží.

jiri-kus-ii-scaled

Foto: Archiv JK

Jiří Kůs, předseda Asociace nanotechnologického průmyslu ČR

Přesto, jak loni řekl v rozhovoru pro CzechCrunch, to byl dlouho marný boj – firmy pracující s těmito materiály byly opomíjené a často se pohybovaly na hraně výdělku. V nanoSpace na tom byli ostatně podobně.

„Koronavirus nás překlopil do kladných čísel, jinak jsme pořád investovali a táhli jsme za sebou dluh ze začátků. Umožnilo nám to realizovat naše plány, urychlilo rozhodnutí automatizace celého prodejního a expedičního procesu, můžeme daleko víc investovat třeba do marketingu. Cash flow je na úplně jiné úrovni,“ uvedl Kůs.

U zrodu, ale bez zájmu

Česká republika přitom podle něj u zrodu konkrétních výrobků a aplikací nanotechnologií byla. V Česku se patentovala verze stroje na průmyslovou výrobu nanovláken už v roce 2005, a to od firmy Elmarco. Je tu ale i řada dalších oblastí. Například vlákenné nanostruktury, nanokrystaly nebo nanostrukturace povrchů založená na speciálních nátěrech na stěny, které umějí rozkládat viry, bakterie, alergeny i zápach.

Lze vyrábět i plastové čočky, díky nimž je i s velmi malým světelným zdrojem osvětlit daleko víc prostoru. A tak podobně. Málokterá firma si však držela stabilní finance na rozvoj, což se s nástupem čínského viru změnilo. Jak Kůs shrnul: „Z oboru, který nebyl srozumitelný, se stalo něco, co je velmi sexy.“ Přesto se jeho snaha, aby z Česka udělali nanotechnologickou velmoc i politici, zatím s takovým úspěchem nesetkala.

Letitá snaha o známost technologií jako celku a investice do vzdělávání zákazníků se však vyplatila právě i v konkrétních číslech nanoSpace. Lucie Konečná dodává, že zatímco většina prodejců roušek zaznamenala loni v létě pokles poptávky, zájem o roušky a respirátory s nanovlákennou membránou stále rostl. Mimo jiné proto, že se zvyšovalo povědomí o české kvalitě.

nanospace2

Foto: nanoSpace

Antivirový šátek od české společnosti nanoSpace

„Někteří se předzásobovali na podzim a ukázalo se, že udělali dobře, když opět byla část zboží během jednoho dne vyprodána. Jiní tu nejkvalitnější ochranu potřebovali pro svou práci, život či na cesty, a tato potřeba přes léto neklesla,“ myslí si Konečná.

Nejčastěji u nanoSpace nakupovali lidé se sníženou imunitou, kteří nanoroušky používali už před pandemií, ale také lékaři a alergici. Na podzim se o nanovlákenné výrobky začaly zajímat i firmy a školy. Hitem zimy se pak staly antivirové šátky s nanovlákennou membránou. Společnost je šije i na zakázku pro velké české a zahraniční firmy, zahraniční golfové kluby, neziskové organizace a sportovce. A k antivirovým šátkům přidala další designy.

anna-maresova

Přečtěte si takéZ intimity, o které se moc nemluví, vykouzlila byznys. Vibrátory i kalíšky Anny Marešové vynesly desetimilionový obratZ intimity, o které se moc nemluví, vykouzlila byznys. Vibrátory i kalíšky Anny Marešové vynesly desetimilionový obrat

Budoucnost firmy zahrnuje představy, že se i se zklidněním pandemie podobný typ ochrany stane trvalou součástí ochrany lidského zdraví. Konečná doufá, že jakmile lidem nebude dobře, bude slušnost roušku si nasadit. Už dřív u firmy během chřipkové sezóny nakupovali lidé, kteří byli po onkologické léčbě.

Teď by se mohli ve stejném období chránit i senioři. Firma je ale stále především výrobcem protiroztočových přikrývek a polštářů pro alergiky a chce tento sortiment rozvíjet. „Potom budeme mít více prostoru ukázat, s čím vším mohou nanotechnologie pomoci lidem v běžném životě,“ dodává Konečná.