Facebooku rostly tržby i zisk, ale varuje před omezováním jeho příjmů z reklamy. Zuckerberg kvůli tomu kritizuje Apple
Facebook zažil vydařený poslední kvartál loňského roku a za období od října do prosince zvýšil jak své tržby, tak zisk. Podle výsledků hospodaření firma Marka Zuckerberga utržila 28,1 miliardy dolarů (605 miliardy korun) a vykázala čistý zisk ve výši 11,2 miliardy dolarů (242 miliardy korun), což je meziročně o významných 52,7 % více. Vedle toho, že předčila očekávání analytiků, se pustila i do křížku s Applem, který může její úspěšný byznys výrazně narušit.
Není tajemstvím, že většina příjmů Facebooku plyne z reklamy. Jak ostatně ukazují hospodářské výsledky za uplynulý kvartál, Zuckerbergovo impérium na online reklamě utržilo 27,2 miliardy dolarů, přičemž zbylých přibližně 885 milionů dolarů spadá do kolonky Other. Reklamy tak jsou pro Facebook klíčové, a proto je vcelku logické, že to, co představuje Apple v operačním systému iOS 14, dělá Zuckerbergovi vrásky na čele.
Apple totiž chystá softwarovou změnu, která znemožní aplikacím automaticky sbírat pro potřeby reklamy identifikační čísla zařízení (tzv. IDFA), na něž jsou instalovány. Uživatelé iPhonů a iPadů, kteří mají iOS 14 nainstalované, tudíž dostanou možnost si sami určit, zda data s aplikacemi chtějí pro reklamní účely sdílet. A lze očekávat, že řada z nich je zakáže, což v počtu 70 procent aktivních iPhonů a iPadů s iOS 14 může být velké číslo.
Facebook o tom minimálně od prosince minulého roku otevřeně mluvil a nyní se nebojí přímo atakovat Apple, který podle něj „ohrožuje personalizované reklamy, na kterých závisí budoucnost milionů malých podniků k tomu, aby nacházely své zákazníky“. Současně akcentuje, že se Apple pro Facebook stává jedním z největších konkurentů. V minulosti se ostře do jablečné firmy pustil i v souvislosti s poplatky na App Storu.
Při ohlašování hospodářských výsledků, v rámci kterých zmínil i přírůstky denně a měsíčně aktivních uživatelů (1,8 a 2,8 miliardy), od Zuckerberga zazněla slova ohledně zneužívání postavení na úkor jiných aplikací. „Služba iMessage je základním pilířem jejich ekosystému. Je nainstalována na všech iPhonech a je postavena na privátním API a svoleních. Proto je nejoblíbenější komunikační službou v USA,“ říká šéf Facebooku.
V neposlední řadě Zuckerberg zpochybňuje i důvod Applu, proč tato opatření vůči reklamám dělá. Gigant z kalifornského Cupertina, který má za sebou nadmíru úspěšný kvartál, chce tímto krokem uživatelům pomáhat a chránit je před neustálým sledováním. Podle Zuckerberga ale těmito kroky akorát „sledují zájmy svých konkurentů, kterým postupně znemožňují cílení personalizovaných reklamních sdělení“.