Fanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podobě
Když hraje váš oblíbený tým zápas, vy se zrovna nemůžete dívat a v kapse vám zavibruje telefon, už tušíte, že se na hřišti něco stalo. Pokud padl gól, do pár vteřin máte v mobilu notifikaci. Na takový servis si fanoušci po celém světě zvykli i díky českému Livesportu a Antonín Parma teď chce rychlé sportovní zpravodajství posunout na další úroveň.
Osmatřicetiletý sportovní nadšenec se do toho se svým novým startupem Sportlito nechce pustit jen tak. Má za sebou mnoho let na pozici kreativního ředitele Livesportu, kde měl na starosti budování značky, ale i oblast inovací. Se zakladatelem Martinem Hájkem se zná už dlouhé roky a v jeho začátcích pomáhal i vtisknout tvář většině klíčových produktů. Moc dobře tak ví, jak cenná je rychlá a přesná informace o právě probíhajících sportovních kláních.
Podle Antonína Parmy to však dnes již není pouze o rychlosti. Informace i zábava jsou dnes všudypřítomné a je jich čím dál více. Stáváme se tak mnohem náročnější v tom, čemu, kdy a jak věnujeme naši pozornost. A tak zatímco dříve jsme se spokojili i jen se strohou informací o tom, jak se změnil výsledek, dnes už žádají fanoušci víc.
„Ve Sportlitu chceme propojit faktickou informaci o tom, co se na hřišti děje, s vizuální složkou a následně ji pro každého fanouška přizpůsobit na míru,“ popisuje v krátkosti hlavní myšlenku nového projektu Parma. Zatímco jiná rychlá sportovní zpravodajství vám o zápase pošlou jen strohou informaci o tom, že padl gól a jak se změnilo skóre, Sportlito chce fanouškům nabídnout víc. Obraz, emoci i kontext a vše každému fanouškovi naservírovat na míru.
Když jsem se s Antonínem Parmou poprvé sešel, bylo zrovna po zápase Slavia–Sparta, který se nakonec stal kvůli koronavirovým opatřením i na dlouhou dobu jedním z posledních, jenž se v české nejvyšší fotbalové soutěži odehrál. To důležité je ale jinde. Domácí Slavia totiž v ostře sledovaném derby dokázala vyrovnat až v posledních minutách zápasu, což Parmovi hraje do karet při vysvětlování hlavních benefitů Sportlita.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Zatímco pro fanoušky Slavie to byl důvod k bujarým oslavám, protože jejich tým v samotném závěru dokázal vyrovnat, naopak fanoušci Sparty měli hlavu v dlaních. A Parma chce tento příběh zprostředkovat každému fanouškovi přesně tak, jak ho prožívají. Nebude tedy posílat pouze strohou informaci, ale doplní ji také o fotografii, rychlou hlášku, co vlastně daná situace znamená, a emoji akcentující emoce s touto událostí spojené.
Zápas není jen jeden jediný příběh
„Přidaná hodnota Sportlita je v personalizaci informace, kdy nabídneme události z úhlu pohledu, který fanouška zajímá. Zápas totiž není jen jeden jediný příběh, ale dva zcela odlišné příběhy soupeřících týmů,“ popisuje Parma. „A klidně to může být více jak 22 různých příběhů, když se na to budeme dívat z pohledu každého hráče, který zasáhl do utkání,“ dodává.
Sportlito vsadilo na populární formát tzv. Stories, neboli příběhů, které proslavil Instagram a rychle si získávají popularitu i jinde. Rychlé vizuální příběhy, v nichž se zobrazí nosná informace, budou hlavní zbraní i ve Sportlitu, které chce fanouškovi zobrazit všechno důležité, co ho v danou chvíli zajímá.
Když se vrátíme ke zmíněnému zápasu Slavia–Sparta, tak zatímco fanoušek Slavie dostane na konci radostný příběh se slavícím střelcem vyrovnávací branky Petarem Musou, hláškou o srovnání na poslední chvíli a jásající smajlík, na fanouška Sparty bude čekat úplně opačný příběh. Gólman Heča na kolenou a zklamaný emotikon, že právě jeho klub přišel o cenné tři body.
„Hlavní vize je nabídnout sportovní novinky v takové podobě, aby se fanoušek kdykoliv vše podstatné dozvěděl už jedním letmým pohledem – co se v zápase událo a jaký to má důsledek pro daný tým,“ vysvětluje Antonín Parma. Na formát rychlých vizuálních příběhů vsadil jednoduše proto, že jde o jeden z nejrychleji rostoucích formátů komunikace a pro Sportlito se skvěle hodí.
Atraktivita, relevance a načasování
Pro Parmu ostatně nejsou tyto vody ničím novým. Velkou část své kariéry se věnoval budování značek, kreativě a marketingu, takže má na podobné věci čich. Ostatně byl spolumajitelem úspěšné agentury Nydrle, kterou v rámci akvizice skupiny Kindred Group před dvěma lety koupila mezinárodní komunikační síť Publicis.
Do agentury Nydrle přicházel Parma za zakladatelem Michalem Nýdrlem, když měla firma 10 lidí, a tak zažil tu největší jízdu mezi špičky reklamního trhu. Firmu pak opouštěl před jejím prodejem, ale přestože už měl tehdy v hlavě plány na vlastní projekt, ještě si střihl pět let v Livesportu, kde se opět sešel s Martinem Hájkem. Na přelomu roku se však definitivně rozhodl vydat se vlastní cestou a začal budovat Sportlito.
Má jít o vizuálně maximálně atraktivní formát, což je jedna ze tří věcí, které jsou podle Parmy v dnešním informačně přeplněném světě klíčové. Vedle atraktivity pak vidí zakladatel Sportlita důležitý prvek v relevanci, tedy aby se k uživateli dostala ta informace, která ho skutečně zajímá, a také v načasování, tedy aby se k němu dostala včas.
V aplikaci Sportlito tak fanoušek bude moci sledovat sportovní novinky ve formě zmíněných vizuálních příběhů. Mnoho fanoušků již takové zpravodajství zná například z instagramových účtů svých oblíbených klubů, ale Parma chce díky automatizaci docílit mnohem širšího pokrytí a především pak nabídnout takové momenty zápasu, které jsou pro daného fanouška nejrelevantnější a tím i nejzajímavější.
Pomocí algoritmů, které teď se šesticí kolegů vyvíjí, bude automatizovaně vybírat pro fanouška nejrelevantnější události a ty doplňovat o krátké výstižné titulky společně s fotografií a emotikonem již během zápasu. Obsah plánují získávat od renomovaných fotoagentur a vlastníků práv.
„Fanoušek tak bude mít již letmým pohledem na obrazovku telefonu okamžitě přehled o tom, co se odehrává na hřišti a žádný z atraktivních okamžiků mu tak neunikne. Tyto jednotlivé momenty budou téměř v reálném čase utvářet příběh celého zápasu,“ vysvětluje Parma.
Sportlito nebude tak rychlé jako Livesport, ale tomu ani Parma konkurovat nechce. „Necílíme na skalní fanoušky nebo sázkaře, kteří chtějí sledovat vývoj zápasu minutu po minutě. Místo toho nabídneme klíčové momenty v atraktivní formě, ze které ihned pochopíte, co se právě stalo a jaké to má důsledky,“ říká Parma.
Každý z těchto příběhů pak fanoušek bude mít možnost jednoduše sdílet dál. Sportlito chce, aby fanoušci mohli se svými přáteli sdílet radostné momenty, když jejich tým vstřelí gól nebo vyhraje zápas, což třeba jen u textové informace se stavem utkání není tak zajímavé. Fotografie i smajlík přidají emoce, atraktivitu a potenciální virálnost.
„Myslím si, že obrazová část je v rychlém sportovním zpravodajství zatím stále dost podceňovaná,“ říká Parma s tím, že by se časem rád příběhy obohatil i o krátká videa, ale tam je to složité z hlediska práv. Přestože teď většinu sportovních soutěží zastavil koronavirus, ve Sportlitu se nezastavují a chtějí být na start nové sezony připraveni s první ostrou verzí.
Antonín Parma věří, že po takové moderní konzumaci sportovního zpravodajství bude na trhu poptávka. Ostatně proto do projektu na rozjezd vložil již téměř jeden milion korun z vlastní kapsy, nicméně pro další rozvoj a globální zásah bude potřebovat také investory, se kterými již jedná.
Vymyšlený má i základní byznys model. Sportlito nabídne výběr těch nejzajímavějších sportovních příběhů, které by fanouškovi neměly uniknout, společně s možností sledovat jeden vybraný tým. Pokud jich ale fanoušek bude chtít sledovat více a bez reklam, již bude muset platit. Potenciálních monetizačních modelů má ale Sportlito v rukávu více, vše bude předmětem testování a jednání následujících měsíců.
„Začínáme s fotbalem pokrývající přední evropské soutěže, jako další sport bychom chtěli nasadit basketbal a koukáme teď pochopitelně také po esportech, které představují obrovský potenciál,“ odhaluje na závěr další plány Antonín Parma, který by jednou rád informoval o dění na hřišti nejen z pohledu jednotlivých klubů, ale klidně i z pohledu jednotlivých hráčů. Poutavých příběhů lze totiž v jednom zápase najít skutečně spoustu a forma vyprávění přes krátké příběhy představuje nekonečný potenciál.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.