Fanoušek vytvořil v Minecraftu slavný obraz Vincenta van Gogha. Je stejně působivý jako originál

Reprodukce obrazu nebyla jen o nekonečném skládání jedné kostičky za druhou, ale musela překonat také technické limitace oblíbené hry.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Slavné dílo Hvězdná noc od Vincenta van Gogha bylo vytvořeno v Minecraftu

0Zobrazit komentáře

Vincent van Gogh stvořil obraz zvaný Hvězdná noc v roce 1889 a patří mezi jeho nejslavnější díla. Olejomalba hvězdného nebe nad jihofrancouzskou vesnicí Saint-Rémy-de-Provence je vystavena v newyorském Muzeu moderního umění a přitahuje pozornost fanoušků umění z celého světa. O více než 130 let později nyní dostalo van Goghovo dílo nový rozměr, a to doslova. Bylo totiž vytvořeno v trojrozměrné podobě ve virtuálním světě hry Minecraft.

Za taktéž velmi unikátním dílem v digitálním světě stojí hráč vystupující pod přezdívkou Chris DaCow, který stavbou z virtuálních kostiček strávil měsíc. O výsledek ve formě osmiminutového videa se podělil s uživateli na sociální síti Reddit a zveřejnil ho na YouTube, kde vysvětluje svou motivaci a využité techniky (video můžete zhlédnout na konci článku).

Chris DaCow v rozhovoru s magazínem PC Gamer uvedl, že reprodukce díla není výsledkem mimořádného talentu, ale vášně pro stavění a roků zkušeností. Krajina zachycená malířem mu připadala tak krásná, že se v ní chtěl projít. Obdivování dvojrozměrného obrazu mu nestačilo, a tak přidal i třetí rozměr.

Vincent van Gogh stvořil své slavné dílo v roce 1889

„Chtěl jsem se podívat do nitra toho města a vidět van Goghovu hvězdnou oblohu. Vtipné je, že než jsem začal, nebyl jsem van Goghovým velkým fanouškem, ale po vytvoření celé stavby to rozhodně můj oblíbený umělec je,“ říká Chris DaCow. Jeho práce přitom nebyla jen o nekonečném skládání jedné kostičky za druhou, což zabralo několik týdnů, ale musel překonat také technické limitace jinak velmi tvárného prostřední Minecraftu.

Ve slavné hře, kterou v roce 2014 získal pod svá křídla za 2,5 miliardy dolarů Microsoft, se dnes již pořádají koncerty, pro mladé lidi se v ní vysvětluje důležitost voleb a vznikla tam také unikátní virtuální knihovna cenzurovaných autorů. Na vytvoření slavného obrazu od Vincenta van Gogha však Minecraft málem nestačil.

„Musel jsem vytvořit nucenou perspektivu, protože Minecraft doslova nebyl dost velký na to, aby načetl skutečnou vzdálenost, která byla potřeba,“ uvedl digitální umělec. „Kdybych velký strom v popředí udělal vzdálenější a menší, potřeboval by vykreslovací vzdálenost více než 64 chunků (jednotlivé stavební bloky herních map Minecraftu, které jsou 16 kostek široké, 16 dlouhé a 384 vysoké – pozn. red.),“ dodal Chris DaCow. I proto zřejmě není mapa s digitální Hvězdnou nocí alespoň prozatím veřejně dostupná.

S přispěním ČTK.

Když se spojí 1984 a vlnitá lepenka. Nová hra od tvůrců Samorostu a Machinaria bude poprvé ve 3D

České videoherní studio Amanita Design představuje novinku jménem Phonopolis. Spojuje hádanky, hravost a totalitu.

Michal MančařMichal Mančař

phonopolis-boxed

Foto: Amanita Design

Hádanky, humor i totalita jako z románu 1984. Taková má být Phonopolis od Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Herní studio Amanita Design si příznivce nejen z domovského Česka už pravidelně získává málo vídaným a svěžím přístupem k videoherní tvorbě. V jeho hrách se mísí logické hádanky, vysoká míra zábavné hravosti a vždy úchvatné audiovizuální zpracování. Platí to i pro právě ohlášenou novinku Phonopolis, která tyto prvky kombinuje s antiutopickými tématy jak vystřiženými z románu 1984. A navíc je sama doslova vystřižená z kartonu.

Vůdce, diktátor ve městě Phonopolis, který snad kdysi měl i dobré úmysly, chtěl vytvořit dokonale šťastnou společnost. Vynalezl tedy systém amplionů a podprahových povelů, kterými měl společnost vést k dokonalosti. Ve výsledku ji ale zotročil. Povely lidi zbavují vlastní vůle a dělají z nich pouhé součástky v uměle vymyšlené společnosti – stroji,“ přibližuje zápletku hry Petr Filipovič, vedoucí projektu v Amanitě.

Hráči se tak zhostí role Felixe, který se pokusí autoritářskému Vůdci odkazujícímu na Velkého bratra z antiutopického románu 1984 od George Orwella zabránit v ovládnutí myslí svých spoluobčanů. A kromě vážného, avšak stále s nadsázkou pojatého tématu konfrontace s režimem  bude Phonopolis i v jiných ohledech pionýrem dosud neviděných postupů. Podle autorů hra dokonce naboří dlouholeté zvyklosti studia.

Novinka bude totiž prvním titulem českých vývojářů, který se naplno ukáže v trojrozměrné grafice. Titulní město Phonopolis je dokonce představováno skutečným modelem z vlnité lepenky. „Přestože naši hru vyvíjíme ve 3D enginu, snažíme se co největší množství kulis, postaviček a dalších prvků vyrábět ručně,“ přibližuje jeden z tvůrců Oto Dostál.

„Všechny textury malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model. Chceme, aby na lidi Phonopolis působila nejen jako počítačová hra, ale hlavně jako takový malý, ručně vyrobený svět,“ vysvětluje proces výroby Dostál, který spolu s Filipovičem a Evou Markovou, mimochodem spolužáky ze studia animované tvorby ve Zlíně, vede vývoj hry.

Přesto si Phonopolis v mnoha ohledech zachovává jedinečný rukopis dosavadní a velice úspěšné tvorby Amanity. Tituly jako Samorost, Machinarium nebo Chuchel vždy sázely na nádherné grafické pojetí, pořádnou porci vynikající atmosféry – ať už veselé, pohádkové, nebo dokonce strašidelné jako v Creaks či třeba šílené, což ukázala Happy Game – a na rozmanité hlavolamy. Stejně tak i nově představená hra.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odkaz na antiutopické myšlenky hráči naleznou nejen v příběhu Phonopolis a osobě diktátora Vůdce, ale i ve vizuálním stylu hry. Ten se totiž inspiruje meziválečným avantgardním uměním futurismu, konstruktivismu a suprematismu. Tedy směry, které se ve skutečném světě často staly nástroji propagandy autoritářských režimů. Stylizaci propojujeme s humorem a nadsázkou, která byla pro nás prvořadá. Snažíme se vycházet z avantgardního umění a přetvářet jej v groteskní obsah, dodává výtvarnice Eva Marková.

Působivý vizuál má už tradičně doplnit propracovaná audio stránka, kterou si i tentokrát vzal na starost Tomáš Dvořák známý jako Floex. Ten s Amanitou spolupracoval už i na Machinariu, Pilgrims nebo třetím Samorostu a herní soundtracky mu pomohly rozjet kariéru úspěšného skladatele. A i po zvukové stránce bude Phonopolis bořit zvyklosti. Dosud se totiž postavičky ve hrách od Amanity omezovaly na nesrozumitelné zvuky, tentokrát ale vypravěč promluví skutečným jazykem.

Phonopolis ještě neprozrazuje, na které platformy vyjde, Steam je však jistý a už teď si tam hru můžete přidat do seznamu přání. Na další detaily si však zájemci o hlavolamy s příměsí totality budou muset počkat, Amanita hlásí, že vydání hry v následujícím roce nečekají. Mírné uchlácholení nicméně může přinést skutečnost, že v současnosti ve studiu pracuje několik nezávislých týmů na vícero hrách.

01_phonopolis_screenshot

Foto: Amanita Design

Phonopolis bude pro Amanitu první hrou plně ve 3D grafice