Fenomén dobírka dostal zabrat, ale žije. Podívali jsme se na to, proč Češi tak rádi nakupují bez placení předem
Populární dobírka teď zažívá těžké časy
Doteď to byla často nejoblíbenější metoda, jak zboží objednané na internetu zaplatit. Úplně přesná čísla od internetových hráčů se trochu liší, ale jen o málo: zhruba polovina internetových nákupů v Česku se platí dobírkou. Tedy, platila. Až do poloviny března. V tu chvíli ji skoro všichni zúčastnění bez sentimentu opustili.
České nákupy na webu pro internetové matadory možná trochu překvapivě posílaly dobírku na suverénní špici volby plateb. Zatímco tuto možnost placení při nakupování zaklikala polovina lidí, třeba online platbu kartou volil obvykle jen každý čtvrtý člověk. S koronavirem však přišel zlom. Dobírka ztratila zhruba polovinu svých příznivců.
U Heureky loni možnost volilo 30 procent nakupujících, aktuálně je to polovina. Internetoví hráči se shodují, že čísla šla obvykle právě na polovinu. Jak rychle to bylo, ukazují třeba data služby Balíkobot.cz, podle kterých byl ještě první týden v březnu podíl dobírek 67 procent. Třetí týden už jen 53 procent.
Stojí za tím hlavně náhlý důraz Čechů na hygienu, neochota setkávat se tváří v tvář a internet jako jediná zbývající možnost, kde je možné s takovými představami nakupovat. „Lidé se bojí platit hotovostí,“ shrnuje Martin Šauer, jednatel služby Balikobot.cz. Ta jen v dubnu přepravila 1,5 milionu zásilek (přitom za celý loňský rok to bylo 8 milionů) a i u ní je jasně zřetelné, že obchody i zákazníci se do online světa nahrnuli. I tací, kteří se mu doteď úspěšně vyhýbali.
Data Balíkobotu jsou ještě trochu ovlivněná skutečností, že právě toto technické zjednodušení expedice a sledování zásilek využívají spíš střední nebo menší e-shopy. Ty velké mají většinou systémy své. A právě ty v epidemiologické panice obětovaly dobírku jako první. Se zdůvodněním minimalizace kontaktu mezi kurýry a zákazníky dostala dočasnou stopku třeba v Mallu, na Heurece možnost jejího využití skryli a v Heureka Košíku rovnou zakázali.
„Věříme, že tato doba může znamenat konec dobírky, jak ji známe.“
„Řada významných e-shopů významně upřednostňuje bezhotovostní platby, některé dobírku vypnuly dočasně a od některých víme, že již dobírku neplánují spustit,“ říká Václav Urbánek, který šéfuje prodejům v Twistu. Nejde ale jen o e-shopy, třeba DHL žádalo zákazníky o to, aby dobírku nevyužívali, a pro některé přeshraniční služby ji rovnou vypnulo. „Věříme, že tato doba může znamenat konec dobírky, jak ji známe,“ myslí si Urbánek.
Rozhodně znamená velké omezení. Po opětovném zavedení možnosti takové platby v Mallu se nedostala na původní polovinu, ale jen na 27 procent objednávek, kde se teď drží. Lidé místo dobírky platí hlavně kartou.
Neotřesitelná aura je pryč
Zatím znaly internetové obchody dobírku jako něco, čemu se nejde vyhnout. Nedovolily si ji opustit ani přesto, že se (finančně) nevyplatí nikomu. Kupující za dobírku platí víc. E-shop v ní má blokované peníze. Musí počítat s tím, že je u ní pravděpodobnější, že si zákazník zboží prostě nepřevezme. A online obchod tak přepravuje zboží tam a zpět, bez jakéhokoliv zisku.
Že je to problém a internetové obchody se ani trend nesnaží změnit, ukázal třeba test, který ke konci loňského roku provedla služba Foxdeli. Objednala zboží na dobírku z dvacítky českých e-shopů, na kurýra nereagovala a balíčky tak nechala poslat do skladů.